Senaste nytt

Politikerveckan i Almedalen - Guldgruva för SAS

Stat, kommun eller landsting betalar......
Nya inlägg
Det är tröttsamt med kommentarer som grundlöst pekar finger. Stat, kommun, landsting har i många fall hårdare regler och revision än de andra aktörerna som deltar (jag har en bekant som i sin reseräkning måste bifoga inte bara biljett, utan också boardingpasset, för att visa att han faktiskt åkt precis så som bokat).

Enligt statistik från Almedalsveckan 2025 (källa) var över 80% av arrangemangen arrangerade av privata aktörer (jag har markerat nedan vilka jag räknade med i denna siffra). Ja, politiker och offentligt anställda kan åka på dyra biljetter, men det behöver inte betyda att det är de som står för de flesta premiumbiljetter som säljs. Min egen gissning är att privata aktörer som ska lobba står för merparten av "dyra" biljetter till Gotland den här veckan.

1782375491313.png
 
Det är tröttsamt med kommentarer som grundlöst pekar finger. Stat, kommun, landsting har i många fall hårdare regler och revision än de andra aktörerna som deltar (jag har en bekant som i sin reseräkning måste bifoga inte bara biljett, utan också boardingpasset, för att visa att han faktiskt åkt precis så som bokat).

Enligt statistik från Almedalsveckan 2025 (källa) var över 80% av arrangemangen arrangerade av privata aktörer (jag har markerat nedan vilka jag räknade med i denna siffra). Ja, politiker och offentligt anställda kan åka på dyra biljetter, men det behöver inte betyda att det är de som står för de flesta premiumbiljetter som säljs. Min egen gissning är att privata aktörer som ska lobba står för merparten av "dyra" biljetter till Gotland den här veckan.
Om man är intresserad av att se vad olika kommuner lägger på Almedalen så har skattebetalarna sammanställt en lista. Utan att lägga någon värdering i detta så kan man konstatera att vissa lägger mer än andra..
 
Om man är intresserad av att se vad olika kommuner lägger på Almedalen så har skattebetalarna sammanställt en lista. Utan att lägga någon värdering i detta så kan man konstatera att vissa lägger mer än andra..
Bra sammanställning! Och för att göra det relevant till denna tråd och flygforum, hur många av premium-biljetterna bekostas av dem jämfört med privata aktörer?
 
Låter smart från SAS sida. Tillgång och efterfrågan helt enkelt
Hade det inte varit ännu smartare att bara sälja ekonomibiljetter till samma prisnivå ? Men det är väl en utmaning rent fare-bucket-mässigt kanske (blir väl färre priser som kan användas då?)
 
Är det någon av er som flugit fram och tillbaka till Visby denna vecka? Är planen verkligen så fullsatta som prisläget indikerar? Eller är det bara det opportunistiska draget som kallas tillgång och efterfrågan som @FFS säger?

Hade flygbolagen sålt biljetter till mer eller mindre (ett högt) enhetspris och enbart kallat dem ekonomiklass hade de säkert kunnat få in lika mycket pengar men besparat massa kommuner risken att hamna i medias granskning av "lyxbiljetterna i första klass" som politiker och tjänstemännen köpt för våra skattepengar.
 
Är det någon av er som flugit fram och tillbaka till Visby denna vecka? Är planen verkligen så fullsatta som prisläget indikerar? Eller är det bara det opportunistiska draget som kallas tillgång och efterfrågan som @FFS säger?

Hade flygbolagen sålt biljetter till mer eller mindre (ett högt) enhetspris och enbart kallat dem ekonomiklass hade de säkert kunnat få in lika mycket pengar men besparat massa kommuner risken att hamna i medias granskning av "lyxbiljetterna i första klass" som politiker och tjänstemännen köpt för våra skattepengar.
Flög i måndags klockan 06:45 till ön då var det fullt och 12 rader premium.
 
Är det någon av er som flugit fram och tillbaka till Visby denna vecka? Är planen verkligen så fullsatta som prisläget indikerar? Eller är det bara det opportunistiska draget som kallas tillgång och efterfrågan som @FFS säger?

Hade flygbolagen sålt biljetter till mer eller mindre (ett högt) enhetspris och enbart kallat dem ekonomiklass hade de säkert kunnat få in lika mycket pengar men besparat massa kommuner risken att hamna i medias granskning av "lyxbiljetterna i första klass" som politiker och tjänstemännen köpt för våra skattepengar.
Jag har flugit och det var en smockfull A320 på vägen dit med 27 rader Premium. Hemvägen en nästan full CRJ med 22 rader Premium. Kollegor som rest har också åkt med fulla flyg. En kollega fick varken plats på flyg från Arlanda eller Bromma (eller Gotlandsbåten) och flög från Norrköping med något som kallades "Almedalsflyget" opererat av Frostair.
 
Toppen