Senaste nytt

SAS flyttar trafik från Köpenhamn Kastrup till Stockholm Arlanda tillfälligt?

Passkaos är väl inget flygplatserna "bara kan fixa" över annat än lokalernas utformning. Det är väl myndighetsutövning och därmed myndigheterna (polisen antar jag) som bestämmer bemanning och utrustning?
Absolut, jag förenklade kanske lite för mycket. Bättre möjligtvis att säga att det är något som det lokala (nationella) samhället, i vilket flygplatserna ingår, får lösa.

Poängen är inte vem som ansvarar för vad, utan att jag tror SAS beslutsprocesser, och arbetet och kostnaderna med att genomföra någon större ändring, är väldigt mycket större och långsammare än vad det är att lösa ett kapacitetsproblem på en specifik del av flygplatsen.

Om problemet däremot kvarstår, år ut och år in, över flera val med olika politiker från olika partier som alla är ointresserade av flygets värde, behov eller den infrastruktur som krävs för att det ska fungera, då blir det till sist dags att ändra fundamental strategi. Men det är inget som lär hända snabbt.
 
Känns väl rimligast att de flyttar flygen till Japan, Sydkorea och Thailand till Arlanda :)
Så länge man inte kan flyga över Ryssland blir det väl tvärt om nordamerikanska linjer som är mest logiskt att flytta?

Enklast säkert New York som man redan har - mindre tillstånds processer och sådant att bara växla upp en linje och ner en annan. Kanske?
 
Om man nu gör något så ovanligt som att läser vad det står i artiklarna,
så ser man att det är en gammal historia som utspelade sig i vintras.
SAS hotade och på fem dagar fick de igenom sina krav.

SAS havde tidligere på året planer om at flytte flere fly fra Københavns Lufthavn til den svenske lufthavn Arlanda,

hvis ikke der blev fundet en løsning på lange køer ved paskontrollen.


Den 12. marts skrev Mads Brandstrup, der er direktør for kommunikation i SAS, i et brev til Justitsministeriet og Finansministeriet,

at selskabet "i nogen tid" havde været stillet i udsigt, at der skulle fremlægges en plan for bemandingen af paskontrollen i Københavns Lufthavn.
- På den baggrund er vi desværre blevet nødt til at iværksætte planlægningen af reduceret kapacitet i København, hvor fly rykkes til Arlanda Lufthavn i stedet. Vi drøfter dette på bestyrelsesmøde i SAS på onsdag i næste uge, lød det den 12. marts.

Fem dage senere udstak Justitsministeriet og politiet en garanti om at flytte cirka 60 ekstra betjente ud til lufthavnen frem til efterårsferien, skriver Børsen.
 
Last edited:
Vill SAS flytta icke-EU-flyg till en flygplats där det verkar finns en väl fungerande passkontroll tycker jag Helsingfors verkar ett bättre alternativ än Arlanda. Gott om plats och väl strukturerat och så här långt har jag upplevt köer en (1) gång. Verkar inte heller vara någon personalbrist.

Med tanke på hur illa köerna verkar skötas på Arlanda när det är lite flyg som ska iväg samtidigt så är jag inte hundra på att det hade varit en god idé oavsett.


Om man nu gör något så ovanligt som att läser vad det står i artiklarna,
så ser man att det är en gammal historia som utspelade sig i vintras.
SAS hotade och på fem dagar fick de igenom sina krav.

SAS havde tidligere på året planer om at flytte flere fly fra Københavns Lufthavn til den svenske lufthavn Arlanda,

hvis ikke der blev fundet en løsning på lange køer ved paskontrollen.


Den 12. marts skrev Mads Brandstrup, der er direktør for kommunikation i SAS, i et brev til Justitsministeriet og Finansministeriet,

at selskabet "i nogen tid" havde været stillet i udsigt, at der skulle fremlægges en plan for bemandingen af paskontrollen i Københavns Lufthavn.
- På den baggrund er vi desværre blevet nødt til at iværksætte planlægningen af reduceret kapacitet i København, hvor fly rykkes til Arlanda Lufthavn i stedet. Vi drøfter dette på bestyrelsesmøde i SAS på onsdag i næste uge, lød det den 12. marts.

Fem dage senere udstak Justitsministeriet og politiet en garanti om at flytte cirka 60 ekstra betjente ud til lufthavnen frem til efterårsferien, skriver Børsen.

Det är jobbigt att läsa när man istället kan kolla rubriken och sen heja på att ens favoritresmål plötsligt ska få direktflyg från Arlanda. Det är lite tjatigt men det är så forumet fungerar.
 
Kastrup har ju haft problem med bemanning under lång tid. Mer eller mindre dagligen rapporteras det om timslånga köer till passkontrollen och folk som missar sina flyg, och så har det varit länge. Så är det inte på Arlanda eller Gardemoen. Det är inte fråga om tillfälliga flaskhalsar på Kastrup utan ett strukturellt problem som danska myndigheter uppenbarligen inte löst. Införandet av EU:s nya Entry/Exit-System har fungerat bra på Arlanda och Gardemoen, till skillnad från Kastrup.

I fjol hade danskarna också problem under längre perioder med bemanningen, men då i flygledningen vilket orsakade en hel del förseningar.

Men som flera sagt, att SAS skulle flytta avgångar från Kastrup p.g.a. detta lär knappast ske om inte problemen kvarstår länge. Att på kort sikt flytta flyg blir nog väldigt stökigt med alla anslutningar som måste bokas om.
 
Införandet av EU:s nya Entry/Exit-System har fungerat bra på Arlanda och Gardemoen, till skillnad från Kastrup.
Finns det i praktiken någon flygplats med mycket utom-Schengen flyg där det faktiskt har fungerat smidigt? Det har väl varit stora problem även på tex ams, fra och muc? Hel kanske, de har väl fortsatt ganska mycket...

Svårt att göra en rättvis jämförelse med arn och osl som har betydligt mer begränsad trafik utanför Schengen.
 
Finns det i praktiken någon flygplats med mycket utom-Schengen flyg där det faktiskt har fungerat smidigt? Det har väl varit stora problem även på tex ams, fra och muc? Hel kanske, de har väl fortsatt ganska mycket...

Svårt att göra en rättvis jämförelse med arn och osl som har betydligt mer begränsad trafik utanför Schengen.
Arlanda har ändå över 3 miljoner passagerare till/från icke-Schengen per år (vet ej hur det är i jämförelse med Oslo eller Helsingfors) så det kräver ändå viss förmåga att planera och klara av flödet till skillnad från säg Norrköpings flygplats som har någon charteravgång i veckan utanför Schgenen. Vad det handlar om är infrastruktur och bemanning. Kastrup klarar inte av det, och det finns förstås andra flygplatser som inte heller gör det. Men nog finns det stora transitflygplatser var det inte rapporteras om kaos och timslånga köer. Har t.ex. inte hört/läst något sådant om Wien eller Zürich.
 
Last edited:
Arlanda har ändå över 3 miljoner passagerare till/från icke-Schengen per år (vet ej hur det är i jämförelse med Oslo eller Helsingfors) så det kräver ändå viss förmåga att planera och klara av flödet till skillnad från säg Norrköpings flygplats som har någon charteravgång i veckan utanför Schgenen. Vad det handlar om är infrastruktur och bemanning. Kastrup klarar inte av det, och det finns förstås andra flygplatser som inte heller gör det. Men nog finns det stora transitflygplatser var det inte rapporteras om kaos och timslånga köer. Har t.ex. inte hört/läst något sådant om Wien eller Zürich.

Det är stor skillnad på ett gäng svenskar som åker på semester till Bangkok med Thai från Stockholm som ska gå igenom passkontrollen, jämfört med en stor mängd transitpax från hela världen som ska processas för vidare transport ut till resten av Europa.

Vad gäller Zurich har köerna tidvis varit riktigt långa. Vanligtvis håller det sig i fållorna framför passkontrollen. Men jag har sett kön gå hela vägen från passkontrollen i huvudterminalen hela vägen bort till D genom den ”hemliga” korridoren. Så en del köer men inget kaos. Kaoset är värre på Zurich eftersom tåget inte fungerar som det ska. Men det är en annan historia.
 
SAS skulle ju också kunna planera så att de inte har avgångar samtidigt på tre långlinjer inom 15 min från CPH, samma timme som Air Canada och Singapore Airlines avgår.

11.55 SQ351
12.30 SK909
12.45 SK983
12.45 SK935
12.45 AC829
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen