Senaste nytt

SAS flyttar trafik från Köpenhamn Kastrup till Stockholm Arlanda tillfälligt?

Shaye H

Ny medlem
Går rykten och artiklar runt om att SAS snart ska flytta en del av sin trafik från Köpenhamn Kastrup till Stockholm Arlanda på grund av alldelles för långa köer i CPH passkontroller och ont om personal där. Undra hur och när allt sker och vilka rutter som flyttas hit isåfall.
 
Vore ju lite coolt om så skedde. Jag skulle i alla fall skratta gott. Vore även coolt om jag vann på Triss :)

Låter som ett hot för att få danska myndigheter att agera för varför skulle något flygbolag frivilligt flytta flyg till den sämsta flygplatsen i det "moderna Europa"? ;)
 
Det kanske är detta som är källan
och precise AA säger verkar det mest vara ett hot





Vore ju lite coolt om så skedde. Jag skulle i alla fall skratta gott. Vore även coolt om jag vann på Triss :)

eller som att AA kom tillbaka till ARN :p
 
Går rykten och artiklar runt om att SAS snart ska flytta en del av sin trafik från Köpenhamn Kastrup till Stockholm Arlanda på grund av alldelles för långa köer i CPH passkontroller och ont om personal där.
Det tror jag på när jag ser det (även om jag absolut skulle uppskatta om det sker).

Det finns en del bra argument för att ha mer trafik via ARN (och så klart väl genomlysta argument mot). Men jag tror de frågorna är mycket mer långsiktiga, komplexa och strategiska än att de nämnvärt påverkas av vare sig dålig städning av toaletter på ARN eller tillfällig passkaos på CPH, sådana problem är bara till för flygplatserna att fixa…
 
Vill SAS flytta icke-EU-flyg till en flygplats där det verkar finns en väl fungerande passkontroll tycker jag Helsingfors verkar ett bättre alternativ än Arlanda. Gott om plats och väl strukturerat och så här långt har jag upplevt köer en (1) gång. Verkar inte heller vara någon personalbrist.
 
Det tror jag på när jag ser det (även om jag absolut skulle uppskatta om det sker).

Det finns en del bra argument för att ha mer trafik via ARN (och så klart väl genomlysta argument mot). Men jag tror de frågorna är mycket mer långsiktiga, komplexa och strategiska än att de nämnvärt påverkas av vare sig dålig städning av toaletter på ARN eller tillfällig passkaos på CPH, sådana problem är bara till för flygplatserna att fixa…
Vill bara notera att det som jag har skickat är bara tänkt att vara en tillfällig lösning fram tills CPH Terminal 3 har utökats, då är det tänkt att allt ska flyttas tillbaka igen.
 
Det tror jag på när jag ser det (även om jag absolut skulle uppskatta om det sker).

Det finns en del bra argument för att ha mer trafik via ARN (och så klart väl genomlysta argument mot). Men jag tror de frågorna är mycket mer långsiktiga, komplexa och strategiska än att de nämnvärt påverkas av vare sig dålig städning av toaletter på ARN eller tillfällig passkaos på CPH, sådana problem är bara till för flygplatserna att fixa…

Passkaos är väl inget flygplatserna "bara kan fixa" över annat än lokalernas utformning. Det är väl myndighetsutövning och därmed myndigheterna (polisen antar jag) som bestämmer bemanning och utrustning?

Däremot kan flygplatserna påverka politikerna som i sin tur kan påverka utövande myndighet. Vilket just i Danmark inte borde vara en omöjlighet med tanke på Kastrups betydelse för dansk ekonomi.
 
Last edited:
Precis som flera andra säger, måste det mest vara tänkt som ett påtryckningsmedel mot danska myndigheter. Med nuvarande ägare har ju SAS officiellt deklarerat att CPH är huvudhub. Och det går väl inte alltför fort för SAS att enkelt flytta runt rutter och besättningar? Så räknar SAS alltså med att CPH ska dras med allvarliga köproblem under så lång tid framåt att en större kapacitetsflytt och en ändring av hubstrategi är att överväga, trots danska ägarintressen?

Även om det säkert finns plats för lite fler flyg på ARN (vilka skulle välkomnas av många av oss), går det kanske inte att klämma in några gigantiska mängder nya icke-Schengen-flighter utan att orsaka köproblem? Ankommande passkontroll är ju ett av de kapacitetsproblem på ARN som Swedavia själva har identifierat och avsaknaden av e-gates gör ju hanteringen personaltung. Bygget av pir G planerades ju med utgångspunkt i de optimistiska tillväxtantaganden (kanske mer för long haul än för icke-Schengen i allmänhet?) som gällde pre-covid, råkade sedan skjutas upp till ungefär covid-utbrottet för att sedan läggas på is i några år.

Edit: de som ingår i "CPH fan club" borde väl välja att tolka passkökaoset som en effekt av den snabba tillväxten av passagerarantalet, d.v.s. "växtvärk". Se t.ex. de här siffrorna i en tråd från nyligen. CPH är ju uppe på märkbart fler passagerare än 2019 (32,4 M 2025 jmf m 30,3 M 2019 enligt denna Wikipedia-artikel), och så är inte fallet på ARN (24,3 M mot 25,6 M), OSL (27,1 M mot 28,6 M) eller HEL (17,0 M mot 21,9 M).
 
Last edited:
Toppen