Senaste nytt

Air France/KLM förmåner SAS Guld/Skyteam elite plus

Det är, som bland andra @mha321 säger, det inkonsekventa och irrationella är normen även inom SkyTeam. I vissa fall är det fritt fram att välja direkt, i andra fall 36h i förväg. Sen kan det löna sig att kolla lite då och då i respektive app. Jag ombads att betala för sätesval för en KLM BKK-AMS i november 2026 och både ringde och chattade med dem i några månader, smått förbannad över att inte kunna välja säte, men fick konsekvent som svar av kundtjänst att det öppnar upp 36h innan. Testade även att öppna upp bokningen med Tarom/Garuda/Saudia etc som vissa föreslår, men nope. Ett par veckor sen okynnessurfade jag in på KLMs app, och vips var det mitt i allt gratis, så jag valde mitt favoritsäte 5F. Om jag försöker lista ut vad som kan ha hänt är den ovetenskapliga och ej empiriskt belagda slutsatsen att det nog var ganska på pricken 6 månader innan avfärd som det ändrades till gratis, men kan inte dra slutsatsen att det här är ett mönster, utan att det bara råkade sig. Det enda råd jag har att komma med är att överge alla andra tänkbara hobbies och hänge dig åt att vara flygnörd på heltid, alternativt, till skillnad från mig, betala pengarna de vill ha för sätena och komma ut på en promenad i solen eller något annat mer tillfredsställande. :)
I mitt fall så hade jag valt gratis säte, tror jag var guld eller silver när jag gjorde det. Sonen som var utan status kunde inte välja. När han väl fick silver så kunde ha också välja gratis på både utresa och hemresa.

När jag tappade min status, så togs mina plats bort, både på utresa och hemresa, sonen hade kvar sina platser.

Tittade i appen då och då, klm ville ha runt 1600 kr för min plats.

Sedan runt 30 dagar innan utresa så kunde jag välja plats gratis.

Trodde det skulle vara samma på hemresan, men icke, inget gratis där 30 dagar innan. Dom vill tom ha betalt om min son vill byta plats. Kollar appen varje dag, kanske blir gratis någon dag?

Klm, ams-bkk

Boing 777-300er

Någon som lyckats välja säte kostnadsfritt på Air France i Business longhaul (EuroBonus award bokning)?

Jo, men det uppstår ofta problem för att Eurobonusnumret hamnat på fel stället, eller inte alls är med

finns flera trådar

Last edited:
Som Skyteam Elite Gold kan du vaelge plads gratis fra og med 3 dage foer afrejse. Som Skyteam Elite fra og med 1 dag foer afrejse.

Jo, men det uppstår ofta problem för att Eurobonusnumret hamnat på fel stället, eller inte alls är med

finns flera trådar

Nja, detta kan vara ett av flera problem men är inte root cause. Jag är inlagd korrekt hos AF som SAS (skrivs om till skyteam) enligt EBD6******** men kan ändå inte välja platser gratis.

Nja, detta kan vara ett av flera problem men är inte root cause. Jag är inlagd korrekt hos AF som SAS (skrivs om till skyteam) enligt EBD6******** men kan ändå inte välja platser gratis.
Rätt säker på att jag erfar samma i vintras med AF till PVG, EBD-nummer inlagt osv, jag gick emmellertid in och angav (sparade) EBD numret en gång till och då "hoppade" det till. Ev. gjorde jag det hos AF (inte SAS).
Hade samma scenario, dvs att GOT-CDG gick att välja platser, men inte CDG-PVG. Uppkom efter equipmentchange tror jag från 777-300 till 777-200

Du menar att du tror att det är korrekt för att det ser ut så, det är just det som är problemet - att de kan se rätt ut men är inte det.

Min gissning är att numret kan hamna i fel fält, det finns ju fyra (två av dem kan man t.ex. se via Tarom)

FQTV - frequent flyer account that the miles should be credited to.
FQTS - frequent flyer account denoting which status benefits to use.
FQTR - frequent flyer account that provided miles for a redemption (can be different to that of the Pax flying).
FQTU - frequent flyer account that provided miles for an upgrade.

Du menar att du tror att det är korrekt för att det ser ut så, det är just det som är problemet - att de kan se rätt ut men är inte det.

Min gissning är att numret kan hamna i fel fält, det finns ju fyra (två av dem kan man t.ex. se via Tarom)

FQTV - frequent flyer account that the miles should be credited to.
FQTS - frequent flyer account denoting which status benefits to use.
FQTR - frequent flyer account that provided miles for a redemption (can be different to that of the Pax flying).
FQTU - frequent flyer account that provided miles for an upgrade.

Nej detta köper jag inte. Som påtalat ovan kan jag (EBD) och son välja säte på economy long haul och intra-europa business för AF på samma PNR. Det är endast long haul business jag ej kan välja utan kostnad.

Min fru (EBS) och dotter som flyger samma flighter (på separat PNR pga 2-4-1) kan ej välja något (dvs ej ens economy).

Så att EB numret skulle hamnat fel på en flight av flera i samma PNR som råkar just vara leg i business longhaul låter ytterst osannolikt.

Nej detta köper jag inte. Som påtalat ovan kan jag (EBD) och son välja säte på economy long haul och intra-europa business för AF på samma PNR. Det är endast long haul business jag ej kan välja utan kostnad.

Min fru (EBS) och dotter som flyger samma flighter (på separat PNR pga 2-4-1) kan ej välja något (dvs ej ens economy).

Så att EB numret skulle hamnat fel på en flight av flera i samma PNR som råkar just vara leg i business longhaul låter ytterst osannolikt.

Jodå, Air France kan hitta på alla möjliga konstigheter. Jag har haft revenuebokningar där ett flyg registrerats korrekt på EuroBonus medan övriga krediterats på mitt Flying Blue konto. Och andra konstigheter.

Och då har det sett helt rätt ut på boardingkort och vid incheckning.

Det värsta är om man har en AF flygning för då prioriteras Flying Blue automatiskt över allt annat, ofta utan att man bett om det. Det är en rätt ful taktik.

Jodå, Air France kan hitta på alla möjliga konstigheter. Jag har haft revenuebokningar där ett flyg registrerats korrekt på EuroBonus medan övriga krediterats på mitt Flying Blue konto. Och andra konstigheter.

Och då har det sett helt rätt ut på boardingkort och vid incheckning.

Det värsta är om man har en AF flygning för då prioriteras Flying Blue automatiskt över allt annat, ofta utan att man bett om det. Det är en rätt ful taktik.

Detta scenario förutsätter att man på något sätt kommit i kontakt med bokningen med FB nummer. Så är icke fallet för mig.

Detta scenario förutsätter att man på något sätt kommit i kontakt med bokningen med FB nummer. Så är icke fallet för mig.
Det var mer ett exempel på hur Air France bokningssystem kan få för sig grejer och att bara för att det ser rätt ut i bokningen betyder det inte att det är det.

Toppen