Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

En n00b-fråga till er som kört Fly Premium OCH Amex...

Hur pass populärt är Fly Premium kontra Amex? Vad är fördelarna med vardera?

Jag läste lite om Fly Premium igår, men är det verkligen så enkelt som att spendera upp till ett visst belopp under ett år och sedan kunna boka bonusresor i business till samma pris som SAS Go? Vad är haken? Det känns ju mer förmånligt än Amex som verkar krångligt, dyrt, icke användbart i många butiker och restauranger, och istället för att kunna boka obegränsat med bonusresor till ett bra pris får man en eller två 2-for-1-vouchers.
Har du intresse av att åka till USA/Toronto så hade jag satsat på ett MC. Annars nej.

Jag läste lite om Fly Premium igår, men är det verkligen så enkelt som att spendera upp till ett visst belopp under ett år och sedan kunna boka bonusresor i business till samma pris som SAS Go? Vad är haken? Det känns ju mer förmånligt än Amex som verkar krångligt, dyrt, icke användbart i många butiker och restauranger, och istället för att kunna boka obegränsat med bonusresor till ett bra pris får man en eller två 2-for-1-vouchers.
I Europa tycker jag Fly Premium har ett bra värde, man kan boka en businessbiljett med SAS för 30 000 poäng t.o.r. istället för ordinarie pris som är 70 000 poäng, d.v.s.en rabatt på över 50% - alltså större rabatt än rabatten med en 2-4-1. Det är inte heller så svårt att hitta buisnessbiljetter inom Europa enligt min erfarenhet.

Det är riktigt bra så skulle inte säga att det är någon direkt hake men visst som redan nämnts gäller det bara på SAS metall. Vet inte om det skall klassas som hake iom att det är helt tydligt men du måste ju upp i totala 200’ poäng under ett år för att kunna boka longhaul business till ekopris. Absolut att utbudet är långt ifrån oändligt men är USA av intresse finns det väldigt ofta, relativt sett, biljetter om man är flexibel (använda sig av positionsflyg, datum, open jaw osv). Kan man utnyttja kampanjpris kan det blir det oslagbart värde.

Ett vanligt missförstånd (som du kanske redan har koll på) är att flypremium kräver att det finns business award platser.
Kanske är det slogan "boka business betala för ekonomi" som gör att det är lätt att tro att man bokar utifrån ekonomi-awards. Men tillgången på ekonomi har inget med saken att göra. Det kan vara fullt i ekonomi men en plats i Business och då bokar man den platsen med flypremium pris.
Det är gjort som en rabatt på business priset, dvs tillgång är lika för alla men har man flypremium är priset rabatterat på ev business platser. Finns det inga business platser har man ingen rabatt.

I Europa tycker jag Fly Premium har ett bra värde, man kan boka en businessbiljett med SAS för 30 000 poäng t.o.r. istället för ordinarie pris som är 70 000 poäng, d.v.s.en rabatt på över 50% - alltså större rabatt än rabatten med en 2-4-1. Det är inte heller så svårt att hitta buisnessbiljetter inom Europa enligt min erfarenhet.
Speciellt när det även funkar under kampanjer. Åkte CPH-BRU t.o.r i business för 21 000 poäng.

Inom Europa kan jag tycka värdet är relativt lågt för biz rabatten. Tjänar man ihop 200K poäng per år är man förmodligen EBG/EBD och har alla flygplatsförmåner plus vissa on board förmåner ändå. Missar lite champagne och en enklare måltid på planet jämfört med biz.

Inom Europa kan jag tycka värdet är relativt lågt för biz rabatten. Tjänar man ihop 200K poäng per år är man förmodligen EBG/EBD och har alla flygplatsförmåner plus vissa on board förmåner ändå. Missar lite champagne och en enklare måltid på planet jämfört med biz.
Nja. 200k+ är inga problem att dra in via kreditkort mm utan att flyga. Kräver inte ens någon hög spend utan det räcker med 3 värvningar till Amex Elite under kampanj (60k x3) samt 100k spend på kortet så är man hemma. Skulle tro att långt ifrån alla som drar in det är EBG+.

Men håller med om att det helt klart är på longhaul som flypremium är riktigt bra.

Jag tycker nog värdet är rätt bra även inom Europa så länge man undviker crj och liknande. Blockat mittsäte är för mig värt väldigt mycket på en flygning på ett ost timmar eller mer. På ett kort Skandinavien hopp spelar det mindre roll.

Toppen