Senaste nytt

Nytt kreditkort för företag: SAS EuroBonus Executive Card

När jag läser press-releasen med kritiska ögon låter detta

som att det kan komma att lanseras andra typer av kort i samma plattform. Dvs konsumentinriktade kort kan tänkas komma senare, och i så fall i direkt konkurrens med SEB. Spännande!
Går det åt det hållet så bit det ju en undran om det är början till slutet på SEB samarbetet. Kombinationen av flytt av fokus till Danmark och Wallenbergs utträde minskar kanske drivkraften där...

Efter att ha läst på lite mer så är det alltså Rocker (fast under deras primära namn) som ger ut kortet. Någon som har erfarenhet av att ha med dem att göra på privatkort sidan?

Efter att ha läst på lite mer så är det alltså Rocker (fast under deras primära namn) som ger ut kortet. Någon som har erfarenhet av att ha med dem att göra på privatkort sidan?
Har ingen erfarenheten av Rocker/Nordiska på privatkortsidan men Nordiska förvärvade Rocker för typ två år sedan och skulle göra en satsning på säljfinansiering men när dom fick en ny affärsområdeschef (från Amex) så la dom ner den verksamheten för att satsa på kort istället, detta verkar ju vara resultatet av den värvningen och nedläggningen av säljfinansiering. Så det känns minst sagt som dom är här för att utmana ordentlig.

Last edited:
Tankar kopplat till eventuell förmånsbeskattning, att använda poängen man tjänar på detta kortet privat är ju textbok på att trigga förmånsbeskattning. Sedan är det ju alltid en fråga om riskaptit kopplat till upptäcktsrisken man har hos SKV.

Det jag ser som ett mer intressant case är detta,

Man får 20k statuspoäng som gör att man trillar över till EBG (resterande 25k drar man in via amex/flygningar etc), hur ska man hantera att man nu får lounger/gratis väskor/sätesval etc etc på privata resor. Bör detta trigga förmånsbeskattning?

Kommer nog avvakta på mer information innan jag aktivt funderar på att ta det här koret på bolaget, speciellt så länge jag löser EBG utan en sådan här boost

Man får 20k statuspoäng som gör att man trillar över till EBG (resterande 25k drar man in via amex/flygningar etc), hur ska man hantera att man nu får lounger/gratis väskor/sätesval etc etc på privata resor. Bör detta trigga förmånsbeskattning?
Spontant tror jag den delen är mycket mer safe. Annars skulle tex alla med travelpass ha problemet.

(intressant för övrigt att det är först på tredje plats i din lista som att faktiskt flyga kommer med -säger en del om flyg program idag...)

Tankar kopplat till eventuell förmånsbeskattning, att använda poängen man tjänar på detta kortet privat är ju textbok på att trigga förmånsbeskattning. Sedan är det ju alltid en fråga om riskaptit kopplat till upptäcktsrisken man har hos SKV.

Det jag ser som ett mer intressant case är detta,

Kommer nog avvakta på mer information innan jag aktivt funderar på att ta det här koret på bolaget, speciellt så länge jag löser EBG utan en sådan här boost
Här kan läsa lite vad som gäller. Om man har det som rent företagskonto är det arbetsgivaren som har anmälningsplikt till Skatteverket vid ev förmånsbeskattning . https://www.skatteverket.se/privat/...f5bccdd4800014876.html?utm_source=copilot.com

Problem är vid revision att jag som företagare missar detta så kommer man bli granskade betydligt djupare.

Sen är det så att du som innehar kortet, vem som har betalningsansvaret även för ett företagskonto. Är lite att tänka på.

Toppen