Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

Det är trots den höga list-placeringen under 900 passagerare i månden. Fyller inte ens en daglig ATR, så man hoppas att Anko inte köpte E295 för den rutten...

Den här typen av listor tycker jag alltid understryker svagheten med point-to-point. Där finns massor av intressanta destinationer, men resandetalen kräver hub-and-spoke. Hade tex varit kul med linjer till Uleåborg och Vasa (6.a och 8.a på listan och dessutom är OUL-HEL en monopol-rutt) men med 13 resenärer om dagen kan inte ens ett extremt lågprisbolag öppna en direkt. Bara hub&spoke går

Last edited:
Umeå och Luleå ligger nog bra till:

Luleå ligger tvåa på listan men det är nog inget jättestort underlag. Som jag läser listan var det knappt 10 000 passagerare som reste från Köpenhamn som hade Luleå som slutmål på årsbasis. Det utgör 2% av antalet passagerare som reste från Stockholm till Luleå (vilket var drygt en 1/2 miljon).

Last edited:
Det är trots den höga list-placeringen under 900 passagerare i månden. Fyller inte ens en daglig ATR, så man hoppas att Anko inte köpte E295 för den rutten...
Ja, det jag är orolig för som Umebo är främst att antalet dagliga flyg till anslutningar blir färre om/när stockholmsresenärerna bryts ut från de som ska vidare ut i världen. Om det blir 3 CPH och 4 ARN av dagens 7 ARN (eller värre!) är det rätt stor risk att det blir jättelång väntan på anslutningar i Köpenhamn.

Umeå och Luleå ligger nog bra till:

RankDestinationDeparting passengers
1Skopje15.619
2Lulea9.815
3Umea8.039

Siffrorna är alltså avgående passagerare på en 12-månadersperiod? En SAS E195LR har 122 platser. En E195-flight per dag i ett år blir 44530 platser per år att fylla. Självklart kommer en del passagerare att flytta över till direktflyg om det väl finns, men så här låga siffror är i sig inget underlag för särskilt hög turtäthet. För övrigt redan diskuterat förra året här.

Som en jämförelse var antalet avresande passagerare 2025 från Arlanda 510 000 till Luleå och 344 000 till Umeå. (Sweavias destinationsstatistik dividerat med 2, eftersom den summerar avresande och ankommande.)

Edit: Om SAS behöver c:a 80% kabinfaktor, skulle 2 flighter/dag med E195 från LLA innebära att 14% av det totala resenärsantalet LLA-ARN behöver lockas över till LLA-CPH med SAS. 1 flight/dag från UME skulle betyda att drygt 10% skulle behöva lockas över.

E195 möjliggör lite ökad turtäthet jämfört med A320. Men det finns väl ingen direkt egenskap hos E195 (122 platser) som gör att linjer som förr inte ansågs värda att flyga med CRJ-900 (90 platser) plötsligt blir så mycket mer gångbara, och garanterat kommer att öka upp till en "rimlig" turtäthet?

Last edited:
Frågan är om det är SAS strategi att lägga nästan allt på CPH? Jag är tveksam och tror att det är AF/KLM som kräver det och kanske ingick det i kravspecifikationen när man valde att gå in som delägare för några år sedan.

En annan sak att ta hänsyn till är att KLM drabbas av de höga flygskatterna som används i Nederländerna. Det talar för att trafik mycket väl kan styras om mot SAS och Köpenhamn.

I Danmark är det mig veterligen ingen flygskatt på transfer passagerare.

Toppen