Senaste nytt

Billigaste sättet att växla till sig 1000 USD kontant

en liten omvänt historia. Planerar resa till Japan och läser på flera grupper hur amerikanare ska absolut har med sig en massa kontanter till Japan. Jag vet att det inte alltid går att betala med kort i Japan men vi pratar om familjer med 2 barn som ska vara i Tokyo, Kyoto och Osaka i typ 2 veckor och tänker sig bara kontanter och växlar till JPY redan innan de lämnar USA. Många vill inte lyssna när man förklarar att man komma att betala dyrt om man ska växla till JPY innan man åka till Japan, och troligen antingen har för lite kontanter eller allt för mycket som måste växlas tillbaka till ett ännu sämre kurs när man är tillbaka i USA.

Svårt att få de att förstå skillnaden mellan uttag med debitkort utan avgifter och påslag för växelkurs och uttag från ett kreditkort i en ATM i Japan.

Jag förstår inte amerikanares (och jag är en) fixation med kontanter. När min kusin skulle besöka oss, med mellanlandning i Iceland för 2 nätter, köpte hon isländska och svenska kontanter via posten, trors mina uppmaningar att det inte skulle behövas. Men hon ville ha några hundradollar i varje land för dricks???

En vän i USA, som är född i Finland och reser någorlunda frekvent till Sverige och Finland, skickade sin dotter, typ 23 år gammal, hit med svenska kontanter som hur köpte på lokala banken utanför Boston. Visade sig att flertalet av sedlarna var inte ens längre giltiga i Sverige. Vill inte ens tänka mig vad hon fick för kurs för sedlar som hade suttit någonstans i Sverige i kanske 5-10 år.

Inte konstigt att många amerikanare har noll koll när det gäller international politik. De tror nog fan att en måltid i Vietnam är svindyr för att det kostar 200.000 dong.

Rant over.

Om man har 200- 300 dollar kontant, och skulle vilja överföra till bankkonto.

Vad finns det för alternativ och vilka ger bäst kurs?

Kommer att bara tänkta på Forex?

Ska till Kina och Sydkorea snart, äre värt att växla till lite lokal valuta? Dock är dom ganska cashless samhällen så känns inte värt?

Ska till Kina och Sydkorea snart, äre värt att växla till lite lokal valuta? Dock är dom ganska cashless samhällen så känns inte värt?

Om du har vägarna förbi södra Sverige innan midsommar så köper jag gärna dem mot swish till en schysst kurs! :D

För Sydkorea / Seoul så skulle jag ta med motsvarande några hundra SEK i lokal valuta. Kort funkar nästan överallt, men vissa lokala hål-i-väggen resp automater vill ha cash eller lokala kort. Förmodligen mer prisvärt att ta ut på plats än växla i Sverige.

Och då borde det väl kunna vara bättre kurs för USD än SEK, så behåll dina USD och ta med till Sydkorea och växla mot deras valuta där. Om du nu ändå har kontanterna alltså.

• Gilla
Reactions: hco
Kära BC:are,

Som titeln lyder, flickvännen och undertecknad har en resa bokad till Argentina i sommar där hyrbilbolaget erbjudit ett förmånligare pris vid betalning i kontant USD. Genom Bankomat/Loomis så får vi en merkostnad på ca. 5% vilket fortfarande är värt mödan då rabatten väger tyngre.

Är det något som sitter på några dollarreserver hemma, eller har erfarenhet från liknande?
Om du råkar vara baserad i Sthlm så byter jag gärna USD-sedlar mot svenska eller Euro med dig. Har alldeles för mycket dollar hemma, och till det skitlandet kommer jag aldrig mer att åka

Edit: Eller Skåne typ 10-12 juni

Last edited:
På Tavex I Bulgarien säljer de USD nära mittkursen så har man vägarna förbi och ett Wise eller Northmill kort är det ett billigt sätt. Man får 1,168 USD för 1 EUR idag och mittkursen är 1,1734 idag.

Var i Seoul 10 dagar nyligen och använde inte kontanter en enda gång. Du kanske behöver 3-400kr till någon matmarknad annars så tar alla kort.

en liten omvänt historia. Planerar resa till Japan och läser på flera grupper hur amerikanare ska absolut har med sig en massa kontanter till Japan. Jag vet att det inte alltid går att betala med kort i Japan men vi pratar om familjer med 2 barn som ska vara i Tokyo, Kyoto och Osaka i typ 2 veckor och tänker sig bara kontanter och växlar till JPY redan innan de lämnar USA. Många vill inte lyssna när man förklarar att man komma att betala dyrt om man ska växla till JPY innan man åka till Japan, och troligen antingen har för lite kontanter eller allt för mycket som måste växlas tillbaka till ett ännu sämre kurs när man är tillbaka i USA.

Svårt att få de att förstå skillnaden mellan uttag med debitkort utan avgifter och påslag för växelkurs och uttag från ett kreditkort i en ATM i Japan.

Jag förstår inte amerikanares (och jag är en) fixation med kontanter. När min kusin skulle besöka oss, med mellanlandning i Iceland för 2 nätter, köpte hon isländska och svenska kontanter via posten, trors mina uppmaningar att det inte skulle behövas. Men hon ville ha några hundradollar i varje land för dricks???

En vän i USA, som är född i Finland och reser någorlunda frekvent till Sverige och Finland, skickade sin dotter, typ 23 år gammal, hit med svenska kontanter som hur köpte på lokala banken utanför Boston. Visade sig att flertalet av sedlarna var inte ens längre giltiga i Sverige. Vill inte ens tänka mig vad hon fick för kurs för sedlar som hade suttit någonstans i Sverige i kanske 5-10 år.

Inte konstigt att många amerikanare har noll koll när det gäller international politik. De tror nog fan att en måltid i Vietnam är svindyr för att det kostar 200.000 dong.

Rant over.
Ja, inför vår första Japan-resa läste jag överallt att kontanter var ett måste. Väl på plats använde vi inte kontanter en enda gång under 15 dagar, tyckte täckningen för Amex var bättre där än här i Sverige.

Toppen