Senaste nytt

Ersättning inställt flyg

Behöver inte vara direktflyg (om det nu inte är så att ni inte kan tänka er acceptera annat).
Norwegian flyger den 16e, Aegean den 17e. Norwegian blir nog bökigt att bli ombokad till men inte helt omöjligt eftersom de finns i GDS. Aegean den 17e bör SAS kunna erbjuda om det inte är helt slutsålt.

Edit: Aegean den 17e är helt nollat (fullbokat) så det ryker. Men som andra har sagt, kan du tänka dig ett byte någonstans bör SAS kunna få hem er tidigare än den 18e.
Jag ringde SAS och frågade, och de går bara att boka nya flyg med deras partners och Norweigan är inte en av dem tyvärr. I och med att jag redan bokat om i appen till den 18e går det inte att boka om ytterligare utan avgift såklart..(typiskt flygbolag). Men vi kommer åka hem den 18e med SAS nu. Så ska boka nytt hotell i Aten och sen hoppas jag vi får ersättning för hotellet+maten som vi kommer spara alla kvitton för.

Jag har även lagt till Reseskyddet plus hos Hedvig i hemförsäkringen nu som börjar gälla från och med imorgon, dvs innan vi åkt. Så kommer försöka skicka in ett ärende till dem sen också för att försöka ersättas, så blir det en bonus ifall vi får något därifrån.

Jag har även lagt till Reseskyddet plus hos Hedvig i hemförsäkringen nu som börjar gälla från och med imorgon, dvs innan vi åkt. Så kommer försöka skicka in ett ärende till dem sen också för att försöka ersättas, så blir det en bonus ifall vi får något därifrån.
Normalt ska det inte gå att få ersättning för en skada som man kände till redan innan man tecknade försäkringen. Var beredd på att de kan klassa det som bedrägeri och stänga ner hela försäkringen (och eventuellt andra du har hos dem). Men det kan såklart också gå igenom. Men det rimliga är att de begär in bevis på ombokningen och det dokumentet är daterat innan du tecknar försäkringen så det är inte svårt att se.

Edit: tycker det är glasklart I villkoren. "En förutsättning för att du ska kunna få
ersättning är att du tecknar tilläggsförsäkringen innan du startar din resa samt innan någon
händelse eller omständighet som omfattas av tilläggsförsäkringen inträffat. "

Jag ringde SAS och frågade, och de går bara att boka nya flyg med deras partners och Norweigan är inte en av dem tyvärr. I och med att jag redan bokat om i appen till den 18e går det inte att boka om ytterligare utan avgift såklart..(typiskt flygbolag). Men vi kommer åka hem den 18e med SAS nu. Så ska boka nytt hotell i Aten och sen hoppas jag vi får ersättning för hotellet+maten som vi kommer spara alla kvitton för.
Det där är BS. Om du själv kan boka Norwegian borde troligen ett 80 år gammalt flygbolag klara av det med. Men det är ju alltid skillnad på att ha rätt och få rätt.

Det där är BS. Om du själv kan boka Norwegian borde troligen ett 80 år gammalt flygbolag klara av det med. Men det är ju alltid skillnad på att ha rätt och få rätt.

Om de nu dessutom ska betala hotell och annan ersättning blir det marginell kostnad, om ens någon, för dem, å andra sidan fungerar det väl inte alltid riktigt så.
Men som sagt tvivlar jag på att de kommer att ersätta något eftersom det är innan resan skett och du har accepterat deras alternativa lösning (de är ju inte ens villiga att ändra). AF, KLM och TAROM(?) flyger väl till Aten, så det känns som att de bara skulle ha bokat om, om det var det de var tvungna till. Uppdatera gärna hur det går sen. Mycket möjligt att lagen täcker ett sådant här fall och att de ger med sig om man tjafsar. Tror många bara tar ändringen utan att göra någon grej utav det, alternativt ger upp efter första svaret. Lägger ingen värdering i vad som är rätt eller fel.

Norwegian flyger den 16e, Aegean den 17e. Norwegian blir nog bökigt att bli ombokad till men inte helt omöjligt eftersom de finns i GDS. Aegean den 17e bör SAS kunna erbjuda om det inte är helt slutsålt.

Edit: Aegean den 17e är helt nollat (fullbokat) så det ryker. Men som andra har sagt, kan du tänka dig ett byte någonstans bör SAS kunna få hem er tidigare än den 18e.
Exakt!

De kan faktiskt inte det, det saknas interline agreement.

Ungefär samma som Ryanir i den aspekten.
Norwegian har nästan ingen möjlighet till interlining.
1777708996267.png

Så det är nog boka själv och utlägg som gäller och eventuellt en tur till tingsrätten för att få rätt.

Exakt!

De kan faktiskt inte det, det saknas interline agreement.

Ungefär samma som Ryanir i den aspekten.
Norwegian har nästan ingen möjlighet till interlining.
Visa bifogad bild 174759
Så det är nog boka själv och utlägg som gäller och eventuellt en tur till tingsrätten för att få rätt.
Men de behöver inget interline-avtal för att boka. Det räcker med ticketing authority vilket jag nästan kan garantera att SAS har för Norwegian.

När det gäller Ryanair behöver man inte ens ticketing authority utan man kan boka i exempelvis Amadeus ändå. Jag har själv IATA-ackreditering och Norwegian fick jag "avtal" med automatiskt.

Men de behöver inget interline-avtal för att boka. Det räcker med ticketing authority vilket jag nästan kan garantera att SAS har för Norwegian.

När det gäller Ryanair behöver man inte ens ticketing authority utan man kan boka i exempelvis Amadeus ändå. Jag har själv IATA-ackreditering och Norwegian fick jag "avtal" med automatiskt.
Jaså?! Aldrig hört talas om ett sånt när det gäller ombokning! Intressant, hur kan det nyttjas i ett sånt här läge?

Någon som hört talas om ett ”legacy” bolag som bokat om till DY/FR/Wizz ?

Toppen