Senaste nytt

Same day change of flight, driftstörningar?

FF#1

Medlem
Försöker boka om en flygning i morgon Luleå-Arlanda-Göteborg, finns massor av platser till salu och Experflyer visar C9 D9 Z9 j9 Y0 osv....
Oavsett villen avgång jag försöker med så får jag upp:

Appen: "There are no seat available on the selected flight"

Webläsare på dator:

Flygändring misslyckades​

Tyvärr kunde vi inte genomföra din flygändring just nu. Försök igen senare eller kontakta kundsupport för hjälp. För hjälp, vänligen kontakta SAS Kundservice.

Rinde SAS, de sa att det är fullt på planen, alla plan i premium.... sa att det inte verkar vara det om man försöker boka, vissa avgångar så finns det tom bonusresor att boka.
de skulle lyfta det till (SK)IT...

nån som vet nått eller har vart med om det här?

Gäller i detta fall en Premium flex, den som försöker boka om är "bara" guld

I villkoren står det att man kan boka om på resdagen. Och jag gissar att det är en annan funktion än ombokning samma dag för EBD.

så här står det på sidan där man byter:
Sen misstänker jag att det ändå inte kommer gå då bokningsläget är sämre på Göteborgsplanet, men kommer inte så långt.

1777399850113.png
1777399850113.png

Försöker boka om en flygning i morgon Luleå-Arlanda-Göteborg, finns massor av platser till salu och Experflyer visar C9 D9 Z9 j9 Y0 osv....
Oavsett villen avgång jag försöker med så får jag upp:

Appen: "There are no seat available on the selected flight"

Webläsare på dator:

Flygändring misslyckades​

Tyvärr kunde vi inte genomföra din flygändring just nu. Försök igen senare eller kontakta kundsupport för hjälp. För hjälp, vänligen kontakta SAS Kundservice.

Rinde SAS, de sa att det är fullt på planen, alla plan i premium.... sa att det inte verkar vara det om man försöker boka, vissa avgångar så finns det tom bonusresor att boka.
de skulle lyfta det till (SK)IT...

nån som vet nått eller har vart med om det här?

Gäller i detta fall en Premium flex, den som försöker boka om är "bara" guld

När det gäller same day change har jag fått känslan av att det vi ser i de officiella kanalerna, som bokningsgränssnittet och expertflyer, inte alltid visar hela sanningen.

Som jag förstått det arbetar SAS med något som kan beskrivas som “expected availability”. Jag vet inte exakt hur modellen ser ut, men jag misstänker att den bygger på historik, statistik och prognoser för en viss linje, flight och veckodag. Typ att man vet att ”i snitt tappar vi X antal passagerare från check-in till gate stänger”. Någon uteblir, någon bokar om, några missar anslutning etc.
Det innebär att vi kan se en flight som exempelvis C9/E9 och tänka att det finns gott om plats och därmed bra chans för SDC.

Men det som faktiskt styr verkar vara något SAS kallar “Total available”, alltså det verkliga antalet fysiskt lediga stolar på flighten i respektive kabin.

Det betyder att “Total available” i praktiken kan vara noll, eller till och med negativt om flighten är överbokad, samtidigt som “Expected available” fortfarande är högt (utifrån prognos) och visas utåt, officiellt, som exempelvis C9/E9.

När det då gäller SDC verkar det alltid utgå från “Total available” och det skulle i sin tur förklara varför man ibland ser bra tillgänglighet men ändå nekas ombokning via app/hemsida.

Det ligger också i linje med att SDC inte tillåts om det skulle skapa en faktisk överbokning, men det går att vara standby på flygplatsen efter manuell hantering.

Det här är absolut ingen officiell information och jag har ingen källa att hänvisa till, men ju mer jag tittar på hur appen, hemsidan och bokningsläget ser ut så tycker jag mig vara något på spåren.

ja, bara SAS vet hur många platser det verkligen finns kvar och hur de tror att det utvecklas

Men nu är det nått annat som är fel, när det är slut platser på vanligt vis så kommer ju avgången inte upp alls.
Nu kommer alla flyg upp i listan men det går inte att byta till nått, inte ens de som är inte ens halvfulla enligt vanliga metoder.

ja, bara SAS vet hur många platser det verkligen finns kvar och hur de tror att det utvecklas

Men nu är det nått annat som är fel, när det är slut platser på vanligt vis så kommer ju avgången inte upp alls.
Nu kommer alla flyg upp i listan men det går inte att byta till nått, inte ens de som är inte ens halvfulla enligt vanliga metoder.

Intressant! Låt oss se hur det ser ut under morgondagen, håll oss uppdaterade! :)

När det gäller same day change har jag fått känslan av att det vi ser i de officiella kanalerna, som bokningsgränssnittet och expertflyer, inte alltid visar hela sanningen.

Som jag förstått det arbetar SAS med något som kan beskrivas som “expected availability”. Jag vet inte exakt hur modellen ser ut, men jag misstänker att den bygger på historik, statistik och prognoser för en viss linje, flight och veckodag. Typ att man vet att ”i snitt tappar vi X antal passagerare från check-in till gate stänger”. Någon uteblir, någon bokar om, några missar anslutning etc.
Det innebär att vi kan se en flight som exempelvis C9/E9 och tänka att det finns gott om plats och därmed bra chans för SDC.

Men det som faktiskt styr verkar vara något SAS kallar “Total available”, alltså det verkliga antalet fysiskt lediga stolar på flighten i respektive kabin.

Det betyder att “Total available” i praktiken kan vara noll, eller till och med negativt om flighten är överbokad, samtidigt som “Expected available” fortfarande är högt (utifrån prognos) och visas utåt, officiellt, som exempelvis C9/E9.

När det då gäller SDC verkar det alltid utgå från “Total available” och det skulle i sin tur förklara varför man ibland ser bra tillgänglighet men ändå nekas ombokning via app/hemsida.

Det ligger också i linje med att SDC inte tillåts om det skulle skapa en faktisk överbokning, men det går att vara standby på flygplatsen efter manuell hantering.

Det här är absolut ingen officiell information och jag har ingen källa att hänvisa till, men ju mer jag tittar på hur appen, hemsidan och bokningsläget ser ut så tycker jag mig vara något på spåren.
Typ så är det.

Saleable config vs Available config är helt olika saker. Man kan -inte- utgå från något som säljs eller visas på Expertflyer. Det är available config som styr och det syns ingenstans utåt.

Typ så är det.

Saleable config vs Available config är helt olika saker. Man kan -inte- utgå från något som säljs eller visas på Expertflyer. Det är available config som styr och det syns ingenstans utåt.
Vilket är varför det oftare är problem att byta flyg när man åker framför skynket: Där finns det sällan 5 platser tillgängliga.

Ja ofta finns det få platser kvar. men det här verkar vara nått annat.
när det är för få platser kvar brukar ju inte det alternativet komma upp.

Hur var det, mer än 5 platser för att det ska gå att byta men är det få så kommer den upp senare?
Finns det gott om platser så kommer de upp från början?
Fas det är väl nått med när flygnnigen är, har som för mig om man har morgon flygning så kommer kvällsflygen eftersom....?

Lite uppdatering. kl 0700 var det samma problem.
0710 provade jag igen, då gick det plötsligt att byta planet mot arlanda.

Men nu är det bekymmer på nästa leg mot Göteborg,
1755 kommer inte upp viket inte är helt oväntat då den är rätt hårt bokad SAS och Expertflyer säger mer än 9 i premium
18:30 kommer upp men den går inte att byta till, samma fel som tidigare. SAS och Expertflyer säger 6 i premium

Så nu har jag lyckats ordna en väldigt lång layover i Stockholm.

EDIT: ytterligare intressant infomation hur komplext det är.
På det ombokade flyget så finns det bara en plats att seata på 3C, trots att de är två bokade passagerare, men sånt brukar lösa sig.

kollar jag Expertflyer så finns tre lediga mittsäten

1777442755516.png

Gör jag en "Dummy" bokning på sas så kommer dessa tre platser upp.

Uppenbarligen är det mycket som sker i det fördolda och inte är synligt nånstans utanför SAS

1777442898489.png

Last edited:
Ringde SAS, det är fullt på planen men de säljer fortfarande biljetter och hoppas att nån inte kommer.
Så nu bokade jag tillbaka till ordinare resplan. Synd att det inte gick men det är som det är.

Toppen