spritfet
Medlem
Slutet av majNi som fick det på en gång, hur långt fram i tiden hade ni era bokningar som behövdes? Typ redan denna eller nästa vecka, eller senare?
Slutet av majNi som fick det på en gång, hur långt fram i tiden hade ni era bokningar som behövdes? Typ redan denna eller nästa vecka, eller senare?
Min bokning är i mitten på juni. Mailade in direkt efter att bokningen var gjord.Ni som fick det på en gång, hur långt fram i tiden hade ni era bokningar som behövdes? Typ redan denna eller nästa vecka, eller senare?
I teorin ja. I praktiken nej, eftersom du aldrig kommer att hitta 2 platser i PE. De som bevakat utbudet rapporterar att Finnair tolkar sin egen platsgaranti på ett speciellt sätt på rutten. Genom att använda married segment logik verkar det som att de publicerar en plats på HEL-MEL via BKK (genomgående biljett) och en plats på HEL-BKK / BKK-MEL som separata ben (två separata bilketter). På så vis kan de säga att de har två platser per flyg, men båda går inte att boka på samma biljett och därmed omöjligt att boka som 2-4-1.Någon som vet om man kan nyttja sina uppgraderingsvouchers 2-4-1 premium economy till Melbourne?
Kan den långsammare nivåuppgraderingen vara relaterad till datumet för medlemskapsperioden? Det skulle förvåna mig, men kanske vill de inte ge ens 2–3 veckor mer statusförmåner än den ettårsperioden som annonseras i kampanjen.Jag hade inte ens tänkt tanke på 24 timmars regeln, då jag helt planerar att genomföra resan oberoende av matchen. Men jag skickade nog in typ en halvtimme efter att jag bokat resan (början av maj), så definitivt inom den perioden.
I teorin ja. I praktiken nej, eftersom du aldrig kommer att hitta 2 platser i PE. De som bevakat utbudet rapporterar att Finnair tolkar sin egen platsgaranti på ett speciellt sätt på rutten. Genom att använda married segment logik verkar det som att de publicerar en plats på HEL-MEL via BKK (genomgående biljett) och en plats på HEL-BKK / BKK-MEL som separata ben (två separata bilketter). På så vis kan de säga att de har två platser per flyg, men båda går inte att boka på samma biljett och därmed omöjligt att boka som 2-4-1.
Eftersom det ändå bara går att boka med hjälp av kundtjänst kan du troligen be att få väntlistat hela 2-4-1 resan, men de kommer inte att kunna använda de "två garanterade platserna" för dig utan du kommer att behöva hoppas på att de släpper ytterligare minst två platser i ett och samma släpp för att väntelistan ska gå igenom.
Mer än jag vet, men jag tror inte där är en koppling att plats går tillbaka till inventory. Jag skulle aldrig chansa på det.
Däremot är det inte otänkbart att du kan få en agent att "boka om" utan att släppa platserna (dvs ta dina vouchers och ge tillbaka avios). Beror väldigt mycket på vilken agen du får och på vilken nivå du har. Det är inte en stor chans men om du är desperat skadar det inte att försöka.
Jag tröttnade på att vänta på svar om statusmatchningen och skickade en liknande fråga via statusmatchmailen, men fick samma autosvar. Jag tog då kontakt med Finnairs kundservice via chat. De kunde inte hantera statusmatchningsfrågor eftersom det är en annan avdelning, men de skickade min fråga vidare till rätt avdelning. Jag fick ett positivt svar om matchning i appen inom någon timme. Stort tack för det.Dang. Provade en påminnelse eftersom min första resa är den här veckan, för att se status -och nu får man bara autosvar att mailen är stängd eftersom det inte finns någon aktiv status match...