Senaste nytt

Air France/KLM förmåner SAS Guld/Skyteam elite plus

Apropå Transavia. På LIS så flyger KLM och Transavia från olika terminaler. Det fick en kollega bittert erfara, han blev avsläppt vid T1 för sitt flyg som var bokat med KLM. När han väl förstod att han inte kunde checka in där utan var tvungen att byta terminal så var det för sent, han missade flyget. Ingen som helst hjälp av KLM, bara att köpa ny biljett.

Kunde inte hitta svar just här i tråden gällande handbagage. Flyger Business med AF, är EBD. Man borde väl få ta med sig kabinväska också? Antar det men vill undvika att stå och tjafsa vid gaten :)
1769505593123.png

Apropå Transavia. På LIS så flyger KLM och Transavia från olika terminaler. Det fick en kollega bittert erfara, han blev avsläppt vid T1 för sitt flyg som var bokat med KLM. När han väl förstod att han inte kunde checka in där utan var tvungen att byta terminal så var det för sent, han missade flyget. Ingen som helst hjälp av KLM, bara att köpa ny biljett.
Enligt https://onemileatatime.com/news/flying-blue-elite-perks-transavia/
where both KLM and Transavia operate out of Amsterdam Schiphol, and don’t overlap on routes
Det här var inte fallet när mina kollegor flög till Lyon och Lissabon 2025, då fanns det (såklart) mainline KLM och Transavia till båda destinationerna. Pga schema så lyckades vi välja Transavia, med medföljande problem, bagage och lounge.
Om nu Transavia faktiskt håller sig borta från KLMrutter så blir det lite enklare för oss som inte har så många alternativ från lilla GOT.

Hittar ingen info om det markerade även gäller andra Sky Team elite.?

Transavia​

If you’re flying with Transavia, the following applies:
  • If the first flight of your journey is operated by Transavia, you can’t check in online and need to check in at the airport instead.
  • Are you travelling in Business Class or a Flying Blue Gold or Platinum member? If you’re also transferring from or to a KLM flight at Amsterdam Airport Schiphol, you can access the KLM Crown Lounges.
  • Economy Class is the only available travel class.
  • Sandwiches, snacks, and drinks are available at a fee. Unfortunately, meals for dietary requirements or religious reasons are not available.
On some KLM flights, we use Transavia aircraft. Other than the aircraft, the only difference is that Business Class seats are not available.

Fick sätesval och en incheckad väska gratis som EBG, återstår att se om jag får övriga förmåner väl på resan.
Jag har en KLM-bokning inom Europa i eco basic och kan som EBG enbart välja platser längst bak gratis. De längre fram kostar.

Någon som vet om EBG / Skyteam Elite Plus kanske kan välja platser längre fram gratis före statuslösa?

Jag har en KLM-bokning inom Europa i eco basic och kan som EBG enbart välja platser längst bak gratis. De längre fram kostar.

Någon som vet om EBG / Skyteam Elite Plus kanske kan välja platser längre fram gratis före statuslösa?
Det var samma för mig, jag kontaktade KLM på deras chat och sa att jag ville ha plats i Comfort zone och dom fixade det på en gång

Frågade deras chat på WhatsApp igår om det och svaret var att man måste betala för de bättre platserna som skyteam elite plus, öppet att välja när online checkin öppnar

Toppen