Senaste nytt

Jet fuel supply i Europa – realistisk risk för shortages eller mediahype?

Hej,

Har sett rapportering (bl.a. från BBC med hänvisning till International Energy Agency) om att Europa potentiellt kan stå inför jet fuel-brist inom några veckor, kopplat till störningar via Strait of Hormuz.

Försöker förstå hur detta faktiskt ser ut ur ett branschperspektiv.

Några frågor till er som sitter närmare ops/supply chain:
  • Hur ser inventory levels typiskt ut i Europa (dagar/veckor av cover)? Hört från vissa att det skall vara upp till 2 år.
  • Hur flexibel är supply chainen när det gäller att omdirigera cargo (USGC, WAF, Asia)?
  • Finns det bottlenecks i raffinering vs. transport (shipping/logistik/lagring)?
  • Hur prioriteras distribution vid eventuell brist (stora hubs vs. regionala flygplatser)?
  • Hur mycket “buffer” ger hedging i praktiken när det gäller fysisk tillgång vs. bara pris?
Känns som att media fokuserar på worst-case scenarios, vore intressant att höra hur ni bedömer sannolikheten för faktiska disruptions i vår/ sommar, utöver det som redan ställts in.

Alla insikter uppskattas.

Hej,

Har sett rapportering (bl.a. från BBC med hänvisning till International Energy Agency) om att Europa potentiellt kan stå inför jet fuel-brist inom några veckor, kopplat till störningar via Strait of Hormuz.

Försöker förstå hur detta faktiskt ser ut ur ett branschperspektiv.

Några frågor till er som sitter närmare ops/supply chain:
  • Hur ser inventory levels typiskt ut i Europa (dagar/veckor av cover)? Hört från vissa att det skall vara upp till 2 år.
  • Hur flexibel är supply chainen när det gäller att omdirigera cargo (USGC, WAF, Asia)?
  • Finns det bottlenecks i raffinering vs. transport (shipping/logistik/lagring)?
  • Hur prioriteras distribution vid eventuell brist (stora hubs vs. regionala flygplatser)?
  • Hur mycket “buffer” ger hedging i praktiken när det gäller fysisk tillgång vs. bara pris?
Känns som att media fokuserar på worst-case scenarios, vore intressant att höra hur ni bedömer sannolikheten för faktiska disruptions i vår/ sommar, utöver det som redan ställts in.

Alla insikter uppskattas.

Finns en tråd redan där det diskuteras

Nu har Lufthansa meddelat att de ställer in 20.000 flygningar fram till oktober, enligt SVT.

Flygbolaget Lufthansa ställer in 20 000 flygningar fram till oktober, meddelar företaget på tisdagen.
Åtgärden ska ge bränslebesparingar på över 40 000 ton, skriver man i ett pressmeddelande.
Enligt företaget handlar det om att priset på flygbränsle fördubblats sedan USA och Israels krig mot Iran bröt ut.
”Justeringarna i tidtabellen minskar antalet olönsamma kortdistansflygningar i hela Lufthansa-koncernens nätverk”, står det i pressmeddelandet.

Nu har Lufthansa meddelat att de ställer in 20.000 flygningar fram till oktober, enligt SVT.

Flygbolaget Lufthansa ställer in 20 000 flygningar fram till oktober, meddelar företaget på tisdagen.
Åtgärden ska ge bränslebesparingar på över 40 000 ton, skriver man i ett pressmeddelande.
Enligt företaget handlar det om att priset på flygbränsle fördubblats sedan USA och Israels krig mot Iran bröt ut.
”Justeringarna i tidtabellen minskar antalet olönsamma kortdistansflygningar i hela Lufthansa-koncernens nätverk”, står det i pressmeddelandet.

Vad är 20000 avgångar på 5-6 månader i relation till normala operationer ?

Vad är 20000 avgångar på 5-6 månader i relation till normala operationer ?
Jag skulle precis posta det här från Omni, som svarar på det..

Lufthansa-gruppen ställer in cirka 20 000 kortdistansflygningar mellan maj och oktober för att spara flygbränsle, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Från och med måndagen har den tyska flygjätten ställt in cirka 120 dagliga flygningar och slopar olönsamma rutter från Frankfurt och München under sommarperioden som avslutas i mitten av oktober. Det motsvarar cirka 1 procent av koncernens sommarkapacitet, där de flesta flygningarna drivs av den regionala operatören Cityline.
Effektiviseringsåtgärderna ska spara cirka 40 000 ton flygbränsle, som har blivit dubbelt så dyrt sedan Irankrigets utbrott, skriver Lufthansa.

Allt tyder på att man måste fundera över alternativa planer om man bokat regionalflyg. Egentligen undrar jag om det här räcker eller om det blir mer? Jag inser ju att ingen här egentligen vet. Blir det inte mer än någon procent som ställs in så har man nog otur om man drabbas men det kan ju komma mer.

Cynikern i mig funderar dock på om samtliga dessa rutter verkligen var lönsamma innan prishöjningarna (även om jag inser att fördubblat pris och hot om ransoneringar drar sitt strå till stacken)? Är detta ett tillfälle att genomföra andra förändringar i LH-gruppens arbete med tanke på följande kommentar i pressreleasen:

Lufthansa Group is also accelerating a further key strategic step in the consolidation of European networks within its hub airlines — Lufthansa Airlines, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines, and ITA Airways.

Följande destinationer verkar stängas tills vidare: Frankfurt to Bydgoszcz and Rzeszów (Poland) as well as Stavanger (Norway)

Följande destinationer verkar konsolideras via någon hub:
HDF = Heringsdorf
ORK = Cork
GDN = Gdańsk
LJU = Ljubljana
RJK = Rijeka
SBZ = Sibiu
STR = Stuttgart
TRD = Trondheim
TIV = Tivat
WRO = Wrocław

Så om detta betyder att man skall slussa passagarere mellan hubbarna (tex ARN-FRA-VIE-LJU) så kommer man sätta ett ganska rejält tryck på FRA-VIE (och andra hub-to-hub linjer) vilket antingen kommer höja priserna rejält då tillgängligheten där kommer styra hela resans pris eller kräva fler avgångar/större plan med motverkande syfte att spara bränsle.

Om jag googlar rätt så motsvarar 1 ton flygbränsle 7,88 fat och således 40000 ton = 315200 fat olja. Om detta verkligen stämmer så låter det inte så mycket i det stora hela?

Ingen vet, finns värsta scenario jag funderar på och då blir det inte roligt för oss i EU på många sätt. Ett antal flyg blir grounded.

Jag hoppas flyget räddas ( dock större bränsletillägg) genom import från USA av JetA1. Det är huvudscenariot.

Ingen vet, finns värsta scenario jag funderar på och då blir det inte roligt för oss i EU på många sätt. Ett antal flyg blir grounded.

Jag hoppas flyget räddas ( dock större bränsletillägg) genom import från USA av JetA1. Det är huvudscenariot.
Jag lutar också åt det scenariot. Ökad export från USA bör kunna täcka en stor del av bortfallet, även om det driver kostnader.

Om det verkligen vore en akut bristsituation borde vi redan se betydligt större kapacitetsneddragningar. Att Lufthansa justerar runt ~1% är marginellt.

Svårt att se att SAS (eller andra) skulle fortsätta köra såpass stor inrikeskapacitet som de faktiskt gör, om det riskerade bränsletillgången till mer lönsamma long haul-rutter. I ett skarpt läge hade man prioriterat om snabbare.

Känns därför mer som ett cost/inefficiency-case än ett faktiskt supply-case i nuläget. Men jag är ingen expert i ämnet.

Cynikern i mig funderar dock på om samtliga dessa rutter verkligen var lönsamma innan prishöjningarna (även om jag inser att fördubblat pris och hot om ransoneringar drar sitt strå till stacken)? Är detta ett tillfälle att genomföra andra förändringar i LH-gruppens arbete med tanke på följande kommentar i pressreleasen:

Följande destinationer verkar stängas tills vidare: Frankfurt to Bydgoszcz and Rzeszów (Poland) as well as Stavanger (Norway)

Följande destinationer verkar konsolideras via någon hub:
HDF = Heringsdorf
ORK = Cork
GDN = Gdańsk
LJU = Ljubljana
RJK = Rijeka
SBZ = Sibiu
STR = Stuttgart
TRD = Trondheim
TIV = Tivat
WRO = Wrocław

Så om detta betyder att man skall slussa passagarere mellan hubbarna (tex ARN-FRA-VIE-LJU) så kommer man sätta ett ganska rejält tryck på FRA-VIE (och andra hub-to-hub linjer) vilket antingen kommer höja priserna rejält då tillgängligheten där kommer styra hela resans pris eller kräva fler avgångar/större plan med motverkande syfte att spara bränsle.

Om jag googlar rätt så motsvarar 1 ton flygbränsle 7,88 fat och således 40000 ton = 315200 fat olja. Om detta verkligen stämmer så låter det inte så mycket i det stora hela?

Det stod väl ganska tydligt någon av de artiklar som skrivits på ämnet att dessa är svaga linjer och det är därför de ryker.

Toppen