Tobbe.O
Medlem
Så skönt att höra! SAS ändrar sig och flyger hela sommaren till Blekinge!
www.sasgroup.net
Skoj!
Hade varit trevligt med större plan till SDL också! Men där verkar tyvärr inte efterfrågan vara tillräcklig. Såg att en UME-kärra (A320) stannade på SDL för ett tag sedan och plockade upp passagerare. Antar att det berodde på att det var fel på någon ATR. Men hade varit spännande om SAS införde fler linjer med stopp för att lasta på folk, till de orter som annars inte har så bra beläggning. Skulle också öka tillgängligheten och slippa åka via ARN till viss del. Hade gärna tagit flyget SDL-UME eller SDL-LLA som en sådan linje fanns. Eller ännu hellre LLA-SDL-GOT!
Äsch, nu sitter jag och dagdrömmer igen.
... Och utbudet påverkar efterfrågan. När man "satsar" på ATR blir det snabbt självuppfyllande att efterfrågan inte räcker till en större maskin.
Med det resonemanget skulle kanske SAS satsa 100% på ATR och flyga 10 avgångar per dag på alla intra-scand destinationer...Hellre ATR med fler frekvenser än större flygplan med lägre frekvens på linjer som inte har tillräckligt stora underlag.
Det gäller ju bara rutter där det finns alternativ, och där håller jag med dig. Men vissa flygplatser har ju inte direkt underlag för A320 även om jag såg att AGH nu skulle börja få besök av just en sådan vilket ju är positivt.Med det resonemanget skulle kanske SAS satsa 100% på ATR och flyga 10 avgångar per dag på alla intra-scand destinationer...
Så visst, i ett gränsfall kanske en ATR tillåter en extra avgång som inte hade burit en A320. Men jag vidhåller, ju mer ATR desto längre efterfrågan. ATR är inte ett vinnande koncept.
Det gäller ju bara rutter där det finns alternativ, och där håller jag med dig. Men vissa flygplatser har ju inte direkt underlag för A320 även om jag såg att AGH nu skulle börja få besök av just en sådan vilket ju är positivt.
Frågan är väl också om man kan förbättra upplevelsen på ATR?
Jag har de senaste 3-4 flighterna fått nytt säte på rad 19 i premium/business och detta är ju i princip de sämsta platserna på hela flygplanet. De är mindre, har mer framåtlutande ryggstöd och noll förvaring ovanför sittplatsen.
Dessutom får man gå på sist och om man har tur går cc med på att ta väskan där bak. I samtliga fall har det funnits åtminstone 2 lediga platser i ekonomi, 0 i bakre kabin och som Diamond resenär i C får man trängas på rad 19.
Jag vet inte riktigt hur man ska göra annorlunda, bästa är väl att köpa bättre flygplan men detta är inte bra.
först in i bussen!Det som är positivt med Premium längst bak på ATR är att du kommer av först på destinationen![]()