Senaste nytt

Air Canada i olycka på LaGuardia

Bilder jag sett indikerar att brandbilen ligger längre bort.
Min gissning är att deformationen påverkat tyngdpunktens för flygplanet så mycket att det helt enkelt pivoat bak över bakre hjulparen.
Enligt vittnesmål jag läst (källkritik!!) så låg planet med nosen mot marken tills man började evakuera, då vikten av pax skiftade planet bakåt. Sedan verkar den ha tippat fram igen?

Det ligger likaväl ute klipp på radiotrafiken. Räddningsbilen begär tillstånd att korsa banan. Piloterna finns på samma radiofrekvens och bör ha hört det.

Petter Hörnfeldt (Mentour Pilot) säger iaf att ground och tower var två olika frekvenser med samma controller.

De pratar också om att utifrån klippen som finns inte går att utläsa vad som hänt i tornet, hur många de varit i tornet och exakt vad mer som hänt, utöver det uppenbara att det åtminstone var en emergency på marken, rejected take-off och brandbilen att hantera.

Petter Hörnfeldt (Mentour Pilot) säger iaf att ground och tower var två olika frekvenser med samma controller.

De pratar också om att utifrån klippen som finns inte går att utläsa vad som hänt i tornet, hur många de varit i tornet och exakt vad mer som hänt, utöver det uppenbara att det åtminstone var en emergency på marken, rejected take-off och brandbilen att hantera.
Captain steeeve säger samma sak.

Skulle inte vilja vara i den controllerns skor.

Bra bidrag, tack. MItt första inlägg var grundat i en undran om vad som hänt och var känd i cockpit. Vid hastigheten som verkade finnas så fungerar rodret. Vid tidigare upptäckt hade omstart kunnat göras. Det är självklart att detta inte har skett. Jag lider med trafikledaren, ensam ansvar för hela flygplatsen, ingen lön pga nedstängning. Förutsättningar han fick för att göra jobbet var skitdåliga.

I fortsättningen är jag orolig över att vi kommer se mer av detta pga arbetsförhållanden i tornen. Sverige har dessutom färre och färre bemannande kontrolltorn, där en trafikledare sitter på distans och sköter flera flygplatser samtidig. När det blir spännande någonstans, och något kritiskt pågår på annan ort, ger det liknande förutsättningar som i detta fall.

Sverige har dessutom färre och färre bemannande kontrolltorn, där en trafikledare sitter på distans och sköter flera flygplatser samtidig.
Sakta i backarna, detta stämmer inte. Det finns inga flygledare som sköter flera flygplatser samtidigt i Sverige.

Mig veterligen är de enda flygplatserna som stängt med flygledare senaste 20 åren Söderhamn, Berga, Boden(?) och Göteborg/Säve.

Färre bemannande torn, absolut. De som gått från traditionella torn till remote/fjärrstyrda är KRN, OSD, UME, MMX(delvis), LPI, SDL, OER samt SCR(som aldrig haft ett bemannat torn). Men det enda som ändrats är i princip att istället för att titta ut genom ett fönster så tittar flygledaren på en (jätte)stor skärm.

(Begreppet Trafikledare ersattes 1978 med Flygledare)

Jag lider med trafikledaren, ensam ansvar för hela flygplatsen, ingen lön pga nedstängning. Förutsättningar han fick för att göra jobbet var skitdåliga.
Helt enig!

Sakta i backarna, detta stämmer inte. Det finns inga flygledare som sköter flera flygplatser samtidigt i Sverige.

Mig veterligen är de enda flygplatserna som stängt med flygledare senaste 20 åren Söderhamn, Berga, Boden(?) och Göteborg/Säve.

Färre bemannande torn, absolut. De som gått från traditionella torn till remote/fjärrstyrda är KRN, OSD, UME, MMX(delvis), LPI, SDL, OER samt SCR(som aldrig haft ett bemannat torn). Men det enda som ändrats är i princip att istället för att titta ut genom ett fönster så tittar flygledaren på en (jätte)stor skärm.

(Begreppet Trafikledare ersattes 1978 med Flygledare)

Helt enig!
Check på flygledare, svenska är inte mitt modersmål.

Nu off-topic:
Remote tower driften är inte alltid 1-1 (dvs samma flygledare jobbar hela passet med en flygplats). Det baserad på vad jag har hört från mina flygledare kompisar. Aktuellt på hemmaplan nu Västerås är på väg att skaffa remote tower.

Om att titta på en skärm är samma som att vara på plats, behövs inga affärsresor längre... Lokalkunskap, 3-d upptagning av våra ögon, mfl. Jag tycker (notera tycker) att det finns värde i att vara där det händer när det gäller flygsäkerhet. Sedan förstår jag argumenten för fjärrledning såklart, och det är bättre med fjärrledning än att vara utan.

Bilder jag sett indikerar att brandbilen ligger längre bort.
Min gissning är att deformationen påverkat tyngdpunktens för flygplanet så mycket att det helt enkelt pivoat bak över bakre hjulparen.
Yes jag läste att när dom började lämna planet så försköts tyngden och planet reste sig med nosen uppåt.

Toppen