Senaste nytt

Reservera din plats på SAS första elflygning 2028

Någon sorts "livstecken"! ;)

Det skandinaviska flygbolaget SAS tror också på elflyg. I en reklamkampanj sålde de till och med biljetter till framtida elflygresor 2028.

– Vi hade hoppats att planen skulle ha blivit godkända vid det här laget, men vi har fortfarande målet att flyga elflyg 2028, säger vd Anko van der Werff.

De som köpt elplansbiljetterna kommer dock sannolikt få nöja sig med kortare rundturer runt Stockholm, Köpenhamn och Oslo, enligt vd:n.
Sålde var väl inte riktigt sant men..
Från: Vetenskapens värld på måndag.

Någon sorts "livstecken"! ;)

Sålde var väl inte riktigt sant men..
Från: Vetenskapens värld på måndag.
Den där artikeln påstår "För att nå upp till 80 mils räckvidd utvecklar den amerikansk-svenska flygplanstillverkaren Heart aerospace ett 30-sätesplan där man kompletterat batterierna. Det hoppas man kunna testflyga för första gången senare i år."
När jag kollat Heart Aerospace så har det i princip varit knäpptyst från dem och om dem sedan de flyttade till USA under våren 2025. Bl.a. utlovade de att en prototyp skulle flyga senare under 2025, vilket inte verkar ha hänt. Om ett förväntansbolag i det förlovade hemlandet för "corporate bullshit" har blivit tyst, ställer jag mig frågan om de verkligen har någon verksamhet längre? Så jag undrar om SVT bara upprepar gammal info från Heart om deras tilltänkta ES-30 och har missat att "senare i år" i deras info syftade på 2025?

Men visst, hyra in något 6-platser elflygplan och ta upp några på en rundtur över deras hubbar går väl alltid att göra om SAS vill. Fast då är man nog mer i samma bransch som de som säljer ballong-sightseeingturer än vad man är nätverks-flygbolag.

För övrigt verkar det inte gå särskilt mycket framåt för Boom Supersonic heller, men det hör hemma i en annan tråd.

Svårt att få med en dunk flygplansbränsle på flyget med.

Fast det ska mycket till innan flygbränsle spontanantänder.
Däremot så undrar jag hur mycket batteri det krävs för att ta sig från Kiruna till Stockholm.
Det lär bli ett flygande batteri om man inte kommer fram med något revolutionerande.

Fast det ska mycket till innan flygbränsle spontanantänder.
Däremot så undrar jag hur mycket batteri det krävs för att ta sig från Kiruna till Stockholm.
Det lär bli ett flygande batteri om man inte kommer fram med något revolutionerande.
De kortaste flygningarna är de som går att lösa med dagens batterier. Om det skulle bli helt stop för förbränningsmotorer på flyg med dagens möjliga teknik skulle det väl bli en rätt tradig Kiruna-Luleå-Umeå-Sundsvall-Stockholm.

Å andra sidan går Wh/kg fortfarande upp i batteriutvecklingen, det behövs inget revlutionerande utöver att nuvarande utveckling fortsätter i 10-20 år till (vilket iofs känns magiskt, men det gör de senaste 10-20 åren också).

Toppen