Senaste nytt

SAS app:en - Hur kan den bli ännu bättre?

På tal om val av måltid på business i Europa, hur kommer det sig att det finns tre olika rutor med olika info om maten? Helsnurrigt:

1. ”Meal” med info om att det finns mat (”complimentary meal”) på flyget men utan info om vilken mat man valt, dvs om man exempelvis valt child meal till sitt barn.

2. ”Pre-select meal” där man kan välja mat eller se vad man tidigare valt.

3. ”In-flight meal service choice” där man inte kan välja vad man vill äta, men däremot välja om
man inte vill äta alls.

9d8b835cc1b98878c320afdd42826059.jpg

(Däremellan ”Customize your journey”, som resenären rimligtvis kunde tro också skulle kunna handla om maten, även om det tydligen inte gör det, för visst är val av mat en sorts anpassning av resan?)

Med det sagt är den nya dagen-för-resan-vyn INTE lösningen, den är ju ännu mer frustrerande…

Snabba ryck, för detta har redan hunnit ändras. Numera står det vad man valt under 1 (Meal). Bra SAS! Däremot kanske man kan ha synpunkter på
om det verkligen förtjänar benämningen ”upgrade”, särskilt med tanke på innehållet i barnmåltiden.

a8b51626c707800c0fdba40c3fa2a42a.jpg

På 2 (pre-select meal) presenteras barnmåltiden numera (åtminstone i anslutning till resan?) med det något kryptiska interna kodordet CHML, och av något anledning visas ett rött utropstecken som antyder att matservering är något avvikande eller anmärkningsvärt.

2619d0a220387e9d93a5c854efa1954c.jpg

En bugg jag märkt i appen (och hemsidan) är att när man får ofrivillig schemaändring på utresan så slutar säteskartorna fungera. I mitt fall har jag nu haft två bokningar där utresan blivit ombokad till annat flygbolag, medan hemresan förblir samma med SAS. Säteskartan går då ej längre att visa i appen genom att trycka på "Seats", och trycker man på platsnumret så visas säteskartan så som den var då biljettändringen gjordes - inte så som den är för tillfället. Det går alltså inte att ändra säte själv längre om man får en ofrivillig ombokning någonstans i reservationen.

Har skickat ett buggrapport, får se om det kan lösas.

Varför finns det en knapp för "meal", en för "pre-select meal", och en för "in-flight meal"? Alla tre knapparna gör i vart fall olika saker.

Screenshot_20260309-000231.png

Det här med gate-information har jag gnällt på tidigare här har jag för mig men varför blir det så ofta så här? Även om man drar och uppdaterar så får man inte fram någon gateinformation på första sidan. Om man går in i bokningen finns det dock en gate.

Ingen gate:
IMG_7005.jpeg

Gate:IMG_7004.jpeg

Edit: Nu, efter boarding completed, dök det upp en notis om ny gate och gateinformationen på första sidan uppdaterades. Det var ju så dags.

Last edited:
Jag fortsätter på temat ”välj din måltid”.

Först trodde jag att man inte kunde få se vad det är man väljer eftersom det bara står ”Meal - Meat”, ”Meal - Fish” osv, men om man trycker på den lilla ”i-knappen” så kommer det upp en lista över maträtterna och så får man kolla under den rätta avreseorten. Till att börja med vore det mer vettigt att lista informationen på samma sida så man slipper klicka upp och tillbaka massa gånger, om det inte går att detektera avreseort så är det bättre om man får välja den först. Sen undrar jag hur man ser vad man har valt för jag kunde inte hitta det. Det verkar iofs inte som att besättningen heller kunde göra det för jag fick välja mat som vanligt. Sen stämde ju inte menyn ombord alls med den som visades i appen. SK987 15 Mars..

Det är mycket möjligt att jag inte har gjort rätt och inte fattat hur det fungerar men om inte jag fattar så gör nog inte majoriteten av resenärer det heller.
Det borde ju vara en rejäl win-win om man lyckas få de flesta att välja mat så man slipper så himla mycket svinn. Andra bolag (ex Virgin) visar dessutom bilder på maten.

Jag fortsätter på temat ”välj din måltid”.

Först trodde jag att man inte kunde få se vad det är man väljer eftersom det bara står ”Meal - Meat”, ”Meal - Fish” osv, men om man trycker på den lilla ”i-knappen” så kommer det upp en lista över maträtterna och så får man kolla under den rätta avreseorten. Till att börja med vore det mer vettigt att lista informationen på samma sida så man slipper klicka upp och tillbaka massa gånger, om det inte går att detektera avreseort så är det bättre om man får välja den först. Sen undrar jag hur man ser vad man har valt för jag kunde inte hitta det. Det verkar iofs inte som att besättningen heller kunde göra det för jag fick välja mat som vanligt. Sen stämde ju inte menyn ombord alls med den som visades i appen. SK987 15 Mars..

Det är mycket möjligt att jag inte har gjort rätt och inte fattat hur det fungerar men om inte jag fattar så gör nog inte majoriteten av resenärer det heller.
Det borde ju vara en rejäl win-win om man lyckas få de flesta att välja mat så man slipper så himla mycket svinn. Andra bolag (ex Virgin) visar dessutom bilder på maten.
Det här håller jag med om. Det är så oklart om valet gått igenom eller ej. När jag flög från Miami i januari hade det tydligen inte gjort det medan igår från Toronto hade det gått igenom.

Som du säger så stämde inte informationen under ”i” med vad som serverades i övrigt heller. Fisken som jag valt verkade vara rätt dock.

Toppen