Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

CPH-BGO
Samma som tidigare serverats, så kopierar fotot från det här inlägget: https://www.businessclass.com/forum/threads/plåta-porslinet-mat-i-sas-business-inom-europa.107311/post-1152852.
Gott men persiljekrämen var för fet för mitt tycke.

Personen bredvid mig var rätt berusad redan då han satte sig i sätet. Han avböjde brickan och bad istället om 2 vodka + 1 öl. Därefter 1 gin. Därefter 1 vodka (som han fick men med tillsägelse att de har koll på honom). Jag var inklämd mellan honom å fönstret så kunde inte smita undan hans fyllesnack..

1772778774556.png

(foto tillhör @palmen)

BGO-CPH
Bokad i ekonomi men uppgraderad vid gaten. Vid måltidsserveringen brydde man sig inte om mig och en del andra (jag antar var uppgraderade) passagerare, övriga fick en bricka. Vid dryckesserveringen tillfrågades jag vad jag ville ha. Rätt slitigt för 1 person att ensam ta hand om en kabin med 18 passagerare!

Jag gissar att serveringen uteblev för att det ej fanns tillräckligt många måltider på planet, men vet inte eftersom inget kommunicerades till mig. Jag är helt ok med att jag inte får en måltid, jag har ju inte förlorat något jämfört med vad jag köpt. Men det skulle vara betydligt trevligare om jag fick ett kort ögonkast och meddelande typ "Jag är ledsen, men vi har inte tillräckligt med måltider för att servera uppgraderade passagerare, jag återkommer när jag serverar dryck", istället för att sitta med mitt bord nedfällt och bli besviken. Det är andra gången på några månader jag blivit uppgraderad och sedan ignorerad utan kommunikation vid serveringen. Båda gångerna har det varit icke-skandinavisk personal (Link/Cityjet), kanske har de andra rutiner.

1772777131000.png

Last edited:
Morgonflyget Stockholm till Berlin lördag 7:e mars. Fyra passagerare i en väl tilltagen business kabin. Således frukostservering.

Visa bifogad bild IMG_4897.jpeg

Arla morgonstund hindrade dock inte medpassagerarna att nyttja det goda till fullo. Nästan en hel flaska champagne gick åt till ett medelålders par och ensamresenären på första raden hann med två glas rött och två stora whisky. Flygtid drygt en timme. :)

Morgonflyget Stockholm till Berlin lördag 7:e mars. Fyra passagerare i en väl tilltagen business kabin. Således frukostservering.

Visa bifogad bild 173409

Arla morgonstund hindrade dock inte medpassagerarna att nyttja det goda till fullo. Nästan en hel flaska champagne gick åt till ett medelålders par och ensamresenären på första raden hann med två glas rött och två stora whisky. Flygtid drygt en timme. :)

Krångliga behöver det inte vara

Gårdagens middag på OSL-ARN. Jag har fått samma meny tidigare, men då såg det helt annorlunda ut (https://www.businessclass.com/forum...-sas-business-inom-europa.107311/post-1152390). Inget fel på smaken, men lite snålt med bara en skiva kött. Trots att det bara var 40 minuters flygtid så blev det tid till att servera en liten drink efter maten också. Trevligt.

20260307_182333.JPG

20260307_182746.JPG

Apropå ingenting så visar SAS hemsida nu både flygtid och tid gate-till-gate för gårdagens avgångar. Så kan man själv göra en bedömning vilka linjer som har "kort flygtid" och vilka som inte har det.
1772962165395.png

1772962224824.png

Visa bifogad bild 173409

”Persiljedamm”… :D

19-flighten från Köpenhamn upp till Stockholm med SAS Connect. Trevlig personal som fick ut både mat och dryck till ett 10-tal resenärer. Helt lagom måltid med tanke på flygtiden, hade dock önskat en skiva protein till.

Visa bifogad bild 173450

Slänger även in en bonusbild från föregående flygning mellan Berlin och Köpenhamn.

Visa bifogad bild 173451

Aha, produktutveckling! jag noterar att QR koden nu är på framsidan av menykortet, någon hos SAS har kanske
insett att det inte är självklart att alla tittar vad som är på baksidan och missar drinkmenyn.

Toppen