Senaste nytt

När kommer nivåpoäng från Amex Elite?

Uppgraderade från premium till elite, 25 november 2025. och har till dagens datum ännu inte fått en enda nivåpoäng. Var i kontakt med kundtjänst i början på februari. Då sa de likt övriga nämnt här i tråden att det ska komma poäng den 8e. Vid den 11e hade jag fortfarande inga poäng och hörde av mig till kundtjänst igen. De visste inte vad problemet var och vidarebefordra ärendet till deras IT, som skulle snabbt fixa det inom 3-5 dagar garanterade dem. Men som sagt, nu två veckor senare har jag fortfarande inte sett några poäng. Nu 3 månader efter första köpet på kortet.
Sen har jag haft årsbryt sista januari, så vet inte om de tänker att det är ej lönt att skicka ut poäng för månader som är för förra året (skulle ej gjort skillnad på statusen ändå)

Idag 7e mars postade nivåpoängen från spend i januari. Dvs 0,3 x bonuspoängen som postade 2e februari.

Tråkigt att få fel information från kundtjänst men nu är det iaf tydligt hur det fungerar: Spend i månad X ger bonuspoäng i början av månad (X+1) och nivåpoäng i månad (X+2).

(Ping AMEX kundtjänst, skriv ut och sätt upp på väggen! Alternativt mata in i er bot)

Precis som @Jonas C har jag bryt sista mars. Kommer med nästa förväntade poängpost från SAS MC att hamna precis över 45k, puh!

Idag 7e mars postade nivåpoängen från spend i januari. Dvs 0,3 x bonuspoängen som postade 2e februari.

Tråkigt att få fel information från kundtjänst men nu är det iaf tydligt hur det fungerar: Spend i månad X ger bonuspoäng i början av månad (X+1) och nivåpoäng i månad (X+2).

(Ping AMEX kundtjänst, skriv ut och sätt upp på väggen! Alternativt mata in i er bot)

Precis som @Jonas C har jag bryt sista mars. Kommer med nästa förväntade poängpost från SAS MC att hamna precis över 45k, puh!
Lika åt åt mig, för att ge en till datapunkt på detta.

• Gilla
Reactions: hco
Jag har ett intressant usecase med statuspoäng. Jag värvade en medlem och fick mina extrapoäng. Poängen överfördes till SAS. Men sedan tyckte AMEX att värvningen inte var giltig och plockade bort mina poäng.

1772917920674.png

Sedan dess har jag legat på ett minussaldo på mina poäng som jag har "betat" av från November. Under denna tiden märkte jag att sweepern inte kör som normalt överför poäng. Detta innebär att jag inte heller har fått några statuspoäng.

Värvningspoäng är ju inte statusgrundande och således bör inte poängen som tas bort heller påverka intjäning av statuspoäng på framtida köp. Så jag hoppas på att de har "poolat" upp sig på mitt konto.

Nu har min kvalificeringsperiod förnyats och mitt saldo gick den 1:a mars över 0:an. Ska bli spännande att se om jag får en fin statuskick i början av perioden :D

Jag har ett intressant usecase med statuspoäng. Jag värvade en medlem och fick mina extrapoäng. Poängen överfördes till SAS. Men sedan tyckte AMEX att värvningen inte var giltig och plockade bort mina poäng.

Visa bifogad bild 173405

Sedan dess har jag legat på ett minussaldo på mina poäng som jag har "betat" av från November. Under denna tiden märkte jag att sweepern inte kör som normalt överför poäng. Detta innebär att jag inte heller har fått några statuspoäng.

Värvningspoäng är ju inte statusgrundande och således bör inte poängen som tas bort heller påverka intjäning av statuspoäng på framtida köp. Så jag hoppas på att de har "poolat" upp sig på mitt konto.

Nu har min kvalificeringsperiod förnyats och mitt saldo gick den 1:a mars över 0:an. Ska bli spännande att se om jag får en fin statuskick i början av perioden :D
Enligt Amex uppdaterade villkor betalas inte statuspoäng ut så länge man har ett poängsaldo som ligger på minus hos Amex.

Hittade villkoret du hänvisade till;

från och med 29 januari 2026 får kortmedlemmen inte heller nivåpoäng vid spendering när kortmedlem-
men har ett negativt saldo av EuroBonus-poäng till följd av återtagande av felaktigt utbetalade poäng.

Undra hur de gör med min intjäning innan 29:e Januari isf. :)

Anser ändå att det är luddig formulering. Inte får ≠ tjänar. Att få kan ju både tolkas som att man inte får poängen så länge saldot är negativt eller att man inte ens tjänar in dem.

Tiden får utvisa.

Kommer med nästa förväntade poängpost från SAS MC att hamna precis över 45k, puh!

Är det inte fortfarande så att man har en grace-period på några månader, som gör det möjligt att balansera sitt saldo med ett köp av level points (ifall man inte når riktigt fram till samma/nästa nivå)?

Jag uppgraderade mitten av december. Inte heller sett röken av några nivåpoäng. För er som kontaktat kundservice, har det löst sig?

Toppen