Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner flera som hyrde bil och försökte ta sig in i Oman från Dubai i helgen men blev nekade att åka in i landet.

Så vägen ut via Oman kanske inte är möjlig för tillfället.

"Flera" - alltså flera olika personer i en och samma bil eller flera olika personer i olika bilar som försökte åka in i Oman vid olika tidpunkter?

Känner flera som hyrde bil och försökte ta sig in i Oman från Dubai i helgen men blev nekade att åka in i landet.

Så vägen ut via Oman kanske inte är möjlig för tillfället.
Kan finnas flera olika anledningar till att de blev nekade (visum, pass etc). Oman verkar inte ha stängt gränsen.

Det var ju EXTREMT uppenbart att en attack kommer ske. Annars skulle man inte lagt ner så mkt tid o pengar att flytta 2 hangarfartyg med tillhörande stödfartyg. Tankplan. Bombplan attackplan etc till regionen
...
På samma sätt som det var extremt uppenbart att Ryssland skulle göra en fullskalig attack på Ukraina och alla var införstådda med det veckor och månader i förväg?

Polen, ett av de mest vaksamma länderna när det gäller Ryssland var ett av de första att EU-länderna att dra den slutsatsen. Det gjorde de först ett dygn före attacken. Tyskland, Frankrike och Ukraina var övertygade om att truppuppbyggnaden bara var ett spel för gallerierna fram till 8 timmar före attacken. Då pratar vi om underrättelsetjänster och regeringskabinett, inte privapersoner.

8 hours before
... Paris and Berlin remained doubtful even in the final moments. The intelligence assessments of both countries did now accept that some kind of military action was possible, but they still rejected the idea of a full-scale invasion targeting Kyiv. The French ambassador would learn about it only when he was woken in his high-rise apartment by the sound of Russian missiles.

Att spå vad som ska hända är alltid enkelt efter att det har hänt.

Tsunamin 2004, bara läsa utvärderingen som gjordes där regeringen samt UD får svindlande kritik. Tas upp regelbundet som exempel under kurser på t.ex. Försvarshögskolan hur senfärdiga Sverige var i hjälpen jämfört med andra EU-länder. Sverige hade väldigt mycket folk i Sydostasien under denna period.
Man får väl hoppas att vi lärt oss något utifrån vad som hände för 20 år sedan.

På samma sätt som det var extremt uppenbart att Ryssland skulle göra en fullskalig attack på Ukraina och alla var införstådda med det veckor och månader i förväg?

Polen, ett av de mest vaksamma länderna när det gäller Ryssland var ett av de första att EU-länderna att dra den slutsatsen. Det gjorde de först ett dygn före attacken. Tyskland, Frankrike och Ukraina var övertygade om att truppuppbyggnaden bara var ett spel för gallerierna fram till 8 timmar före attacken. Då pratar vi om underrättelsetjänster och regeringskabinett, inte privapersoner.

Att spå vad som ska hända är alltid enkelt efter att det har hänt.
Även om man inte tror Ryssland ska attackera så kan man ju fundera på om man tycker det är lämpligt att åka till Ukraina när Ryssland ställer dit trupper på gränsen, även om det bara är för att hota.
Eller för att dra liknelsen under pandemin, var det så bra att resa när det började sprida ut sig och länder stängde ner?

Det är liknande scenario nu, USA skickar först ett hangarfartyg, och sen ett andra. Är det enbart för att man vill förhandla? Är man villig att ta risken att något händer?

Att Iran skulle slå tillbaka mot amerikanska baser om de blev attackerade var ju ingen högoddsare direkt. Att de skulle attackera hotell i Dubai var inte på min radar, men likväl skulle Dubai vara en potentiell måltavla. Och jämför vi med hur kriget lite längre norrut går till så struntar man i att undvika civila, vilket man även kan konstatera att de gjort nu i helgen.

Kan finnas flera olika anledningar till att de blev nekade (visum, pass etc). Oman verkar inte ha stängt gränsen.

Sällskapen hade uppenbarligen ingen koll på vad som gällde med visum, det är resenärer som åker till Dubai hela tiden och dem trodde säkert att det är samma regler i Oman.

Den "smidigaste" vägen tillbaka till ARN från Muscat verkar gå via ADD (med en heldag eller två) vilket jag inte tror att detta sällskap är så sugna på.

Personligen så hade jag definitivt passat på att ta den vägen hem, då jag passerat Addis flera gånger utan att åka in i landet.

Även om man inte tror Ryssland ska attackera så kan man ju fundera på om man tycker det är lämpligt att åka till Ukraina när Ryssland ställer dit trupper på gränsen, även om det bara är för att hota.
Eller för att dra liknelsen under pandemin, var det så bra att resa när det började sprida ut sig och länder stängde ner?

...
Jag håller med.

Men vi här är mer medvetna resenärer är de flesta. Och när det kommer till att göra den där resan man längtat efter, kanske sparat till, köpt för länge sedan och kanske köpt som oflexibel, så är driv-kraften rätt att stark att genomföra den även om man objektivt kan se risker/problem. Kommer på två exempel på rak arm:

Pandemin - Efter att media rapporterade att pandemin fått fäste i Italien och att svenskar smittats där, åkte en familj från vårt dagis dit på skidsemester. Det var ordföranden i kooperativet, samma person som satte hysteriskt stränga karens-regler för alla familjer i förskolan, typ att barn skulle hållas hemma i 10 dagar om snuva rann ur nästan. Bedömde alltså sin egen resa rakt in i epicentratat som riskfri.

Jag åkte till södra europa under ett skollov. Någon rad bakom oss satt en familj med 2 barn halvnakna insvepta i filtar som såg riktigt eländigt sjuka ut. Enda förklaringen jag kan tänka mig att någon åker med 2 små barn med hög feber och nedsatt allmäntillstånd är att man har oflexibla biljetter och inte råd eller stake nog att vaska resan.

Menar bara att resor till platser som inte är riskfria kommer att hända även om vi här i efterhand kan tycka att det var självklart att låta bli att resa.

Jag håller med.

Men vi här är mer medvetna resenärer är de flesta. Och när det kommer till att göra den där resan man längtat efter, kanske sparat till, köpt för länge sedan och kanske köpt som oflexibel, så är driv-kraften rätt att stark att genomföra den även om man objektivt kan se risker/problem. Kommer på två exempel på rak arm:

Pandemin - Efter att media rapporterade att pandemin fått fäste i Italien och att svenskar smittats där, åkte en familj från vårt dagis dit på skidsemester. Det var ordföranden i kooperativet, samma person som satte hysteriskt stränga karens-regler för alla familjer i förskolan, typ att barn skulle hållas hemma i 10 dagar om snuva rann ur nästan. Bedömde alltså sin egen resa rakt in i epicentratat som riskfri.

Jag åkte till södra europa under ett skollov. Någon rad bakom oss satt en familj med 2 barn halvnakna insvepta i filtar som såg riktigt eländigt sjuka ut. Enda förklaringen jag kan tänka mig att någon åker med 2 små barn med hög feber och nedsatt allmäntillstånd är att man har oflexibla biljetter och inte råd eller stake nog att vaska resan.

Menar bara att resor till platser som inte är riskfria kommer att hända även om vi här i efterhand kan tycka att det var självklart att låta bli att resa.
Instämmer i att de som hänger här på forumet nog har mer omvärldsanalys på g, iaf vad gäller flyg. Som @palmen var inne på började KLM & LH ju ställa in flyg för flera veckor sedan. Jag köper inte riktigt resonemanget att man som läsare på detta forum "inte såg några som helst indikationer". Om det är något vi har koll på är det ju flyg och flera stora flygbolag började ställa in flyg till regionen redan när oron kring en eventuellt förestående attack först kom på tal. Precis som du säger så förstår jag att sällanresenären som har sparat ihop till sitt livs solsemester i Dubai åker oavsett, men till och med en sådan har väl tillgång till både Aktuellt och TV4 Nyheterna och väljer man trots allt att åka så tycker jag fortfarande att man har sig själv att skylla. Vare sig det är Seija eller E-type det gäller.

Jag håller med.

Vi är nog på samma bana här. Väljer man att åka trots varningssignaler så får man vara beredd på att saker kan gå åt skogen.

Men man ska nog inte skrika och beskylla UD någon dag efter att ett krig bryter ut som man fastnat i för att de inte ordnat resa hem.

Självklart väldigt olyckligt att civila blir drabbade i alla påverkade länder under rådande omständigheter. Men "alla" kommer att komma hem tids nog, och i arabländerna har de ju gått ut med att staten ska betala allas boenden som inte kommer hem (om det nu inte var fake news).

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen