Senaste nytt

China Eastern har fått slottider i Köpenhamn (CPH) från Shanghai

Nu har jag läst vad som skrivits ett par gånger och jag kan inte se att någon har ifrågasatt att man får spendera sina poäng var man vill.
Det enda @Fredah lyfte var ett ifrågasättande hur man överhuvudtaget, oavsett om man betalar med poäng eller pengar, vill välja att flyga med ett bolag som tar svängen över Ryssland eftersom det är pengar in i deras krigskassa.

Den frågan tycker jag att man får ställa, utan att det ska behöva bli politiskt. Det är trots allt också en parameter i att diskutera medvetet resande som är det övergripande syftet med detta forum.

Men om du eller andra väljer att flyga med dessa bolag så står det självklart var och en fritt. Ingen har sagt något annat.
Exakt. Och det är ju det jag undrar. Varför ska SAS bestämma vilka icke-ryska bolag inom alliansen som jag får spendera mina poäng hos. Hade varit svinnajs att resa för poäng med China eastern och med 2-1-v. Istället för att casha pengar varje gång.

Exakt. Och det är ju det jag undrar. Varför ska SAS bestämma vilka icke-ryska bolag inom alliansen som jag får spendera mina poäng hos. Hade varit svinnajs att resa för poäng med China eastern och med 2-1-v. Istället för att casha pengar varje gång.
Men nu är det ju SAS som utfärdar poängen så det är väl logiskt att de har lite bestämmande rätt över dem och var de kan användas.
Dessutom så kan de ju inte ensamt bestämma var deras utfärdade poäng ska användas.

I det här fallet så är det China Eastern som också måste vara med på tåget. Om inte de vill ha Eurobonus medlemmar på sina flyg så kan ju inte SAS tvinga dem. Dessutom så är det inte så att SAS skickar över resenärens poäng till China Eastern som betalning för biljetten utan det är ju säkert någon form av penningtransaktion, och beroende på storleken på den så kanske SAS är mer eller mindre intresserade av att låta sina Eurobonusmedlemmar resa med China Eastern.

Det är ju inte så att man inte kan resa med bonuspoäng hos vissa flygbolag bara för att någon vill jävlas, utan det ligger ju andra saker bakom.

För det är SAS FFP? På samma sätt som SAS bestämmer vilka hotellkedjor du får spendera dina EB-poäng på. Eller vilka muffins du kan köpa.

I övrigt, se @ResenärenLars :s svar. Det kanske inte (bara) handlar om att flyga över Ryssland.

Hur som helst, jag hoppas att SAS och China Eastern fixar sina avtal så fort som möjligt. Tråkigt när det är hål i alliansen!

Oavsett om man vill/väljer att flyga över Ryssland eller ej så borde SAS driva på för att ha heltäckande avtal med alla aktiva SkyTeam-medlemmar, tycker jag! (Det är ju inte SU vi snackar om)

Man kan ju flyga med China Eastern massa andra sträckor än över Ryssland.

Det är ju inte så att man inte kan resa med bonuspoäng hos vissa flygbolag bara för att någon vill jävlas, utan det ligger ju andra saker bakom.

I övrigt, se @ResenärenLars :s svar. Det kanske inte (bara) handlar om att flyga över Ryssland.

Med det resonemanget. Om SAS imorgon bestämmer att man inte får boka bonusresor med Virgin/Kenya/Vietnam, och inte specificerar nån anledning så är det ”lugnt”? Dem har nog sina anledningar. Vem bryr sig om alliansen osv.

Med det resonemanget. Om SAS imorgon bestämmer att man inte får boka bonusresor med Virgin/Kenya/Vietnam, och inte specificerar nån anledning så är det ”lugnt”? Dem har nog sina anledningar. Vem bryr sig om alliansen osv.
Sen när har det varit naturlag att man kan boka vad som helst för bolag som award bara för att två bolag är i samma allians?

Man får absolut vara missnöjd med saken som den är, men att hävda att saker måste vara på ett visst sätt är väl lite väl?

Jag tycker också det är jobbigt att olika bolag släpper olika awards till egna medlemmar än till allianspartners medlemmar, men tycker inte det betyder att man ”inte bryr sig om alliansen”.

Som flera redan påpekat. Det är väl mer regel än undantag att det finns flygbolag som inte går att boka genom alla bonusprogram inom samma allians.

Med det sagt hoppas även jag att SAS får avtal på plats med så många bolag inom (och utanför) SkyTeam som möjligt, oavsett om jag personligen kommer att boka resor med alla bolagen eller ej.

Toppen