Senaste nytt

Frågor om SAS service på longhaul

Som en del av er andra är man nu tillbaka till att åka SAS igen efter Senator matchningen. Eftersom jag inte åkt SAS longhaul på ett tag har jag några frågor......
- Är stol konfigureringen nu (t ex till Bangkok) att det som tidigare var "Plus kabinen" nu är "Premium Economy"?
- Hur är servicen i SAS "Premium Economy" jämför med Lufthansa gruppen på longhaul? Ett par maträtter att välja på, gratis alkohol inte begränsat antal glas (i gamla "Plus" var det väl max 3 glas alkohol).
- Serveras gratis alkohol i "Economy"?
- Är rad 20 i fortfarande "Economy" med extra benutrymme?
- Vilken rad har bäst benutrymme, första raden i "Economy" eller första raden i "Premium Economy"?

Tips på annat som nytt/bra/dåligt i "Economy" resp. "Premium Economy" på longhaul efter att SAS blivit Skyteam medlem?

- Är stol konfigureringen nu (t ex till Bangkok) att det som tidigare var "Plus kabinen" nu är "Premium Economy"?
Ja, premium economy = gamla plus.
- Hur är servicen i SAS "Premium Economy" jämför med Lufthansa gruppen på longhaul? Ett par maträtter att välja på, gratis alkohol inte begränsat antal glas (i gamla "Plus" var det väl max 3 glas alkohol).
Gratis dryck, de brukar dock vilja att du beställer in all dryck för hela serveringen redan vid första rundan med dryckesvagnen.
- Serveras gratis alkohol i "Economy"?
Pass på den, inte åkt SAS economy longhaul. Vill minnas att en enhet ingår med maten men kan ha fel så någon annan får svara.
- Är rad 20 i fortfarande "Economy" med extra benutrymme?
Rad 20 är inte economy utan första raden i premium economy både på A350 och A330. Kolla aerolopa.
- Vilken rad har bäst benutrymme, första raden i "Economy" eller första raden i "Premium Economy"?
Kolla aerolopa. Finns platser på rad 40/41 i Economy som har i princip obegränsat benutrymme men det skiljer sig lite beroende på flygplansmodell (A330/350) så kolla själv.
Tips på annat som nytt/bra/dåligt i "Economy" resp. "Premium Economy" på longhaul efter att SAS blivit Skyteam medlem?
Alliansbytet har inte direkt påverkat SAS resklasser longhaul annat än att det såklart kan ha påverkat namnbytet. Premium economy longhaul ger dock inte lounge längre men har du EBG+ är det ju inget problem.

Last edited:
Gratis dryck, de brukar dock vilja att du beställer in all dryck för hela serveringen redan vid första rundan med dryckesvagnen.
Hur fungerar det här i praktiken? Är det bara att de inte gör fler rundor och man får gå själv och be om mer dryck?

Ja, exakt så (om du har otur med crew på den aktuella flighten så lägg till några suckar från dem när du hämtar mer).

Ja, vad man än ber om på SAS longhaul så gör det med maximal passiv aggression från personalens sida. Lägg till lite himlande med ögon på det. En läsk som kräver de öppnar en vagn? Javisst, efter en djup suck. Be dem låsa upp en toa efter landning för att du är på väg att spy? "Jaja, jag ska försöka".

Men det var väl kabinfacket som inte ville de skulle gå mer än en gång tror jag med vagnen.

Ja, vad man än ber om på SAS longhaul så gör det med maximal passiv aggression från personalens sida. Lägg till lite himlande med ögon på det. En läsk som kräver de öppnar en vagn? Javisst, efter en djup suck. Be dem låsa upp en toa efter landning för att du är på väg att spy? "Jaja, jag ska försöka".

Men det var väl kabinfacket som inte ville de skulle gå mer än en gång tror jag med vagnen.
Detta är inte alls min erfarenhet. Jag har flugit premium på långsträcka flera gånger per år de senaste åren och har mestadels haft servicevillig besättning som gärna ordnar extra dricka.

Detta är inte alls min erfarenhet. Jag har flugit premium på långsträcka flera gånger per år de senaste åren och har mestadels haft servicevillig besättning som gärna ordnar extra dricka.
Jag håller med, under alla de Premium flygningarna jag gjort med SAS både österut och västerut så har det alltid varit toppenbesättning. Blir även trevligt bemött om man ringer på klockan och vill ha sittplatsservering

Jag håller med, under alla de Premium flygningarna jag gjort med SAS både österut och västerut så har det alltid varit toppenbesättning. Blir även trevligt bemött om man ringer på klockan och vill ha sittplatsservering

Hade även klockren service på Premium över atlanten här i februari. Dom kom ut ofta och frågade om man önskade något samt otroligt trevlig personal. Vi var ifs endast 7 i kabinen och jag och mitt sällskap var 3 av dessa 7 vilket kanske påverkade lite :cool:

Ska poängtera att jag faktiskt håller med, därav "om du har otur" i mitt tidigare inlägg.

SAS får faktiskt oförtjänt mycket skit för sin service, eller så är det jag som haft tur. Har dock bara åkt longhaul premium eco med SAS en gång och då var servicen sådär/halvdålig men har åkt flera gånger i business och då har det alltid varit i skalan från ok till världsklass, oftast i den bättre delen av skalan.

Shorthaul är en annan femma, där kan det svaja rejält så där har man varit med om det mesta...

Ska poängtera att jag faktiskt håller med, därav "om du har otur" i mitt tidigare inlägg.

SAS får faktiskt oförtjänt mycket skit för sin service, eller så är det jag som haft tur. Har dock bara åkt longhaul premium eco med SAS en gång och då var servicen sådär/halvdålig men har åkt flera gånger i business och då har det alltid varit i skalan från ok till världsklass, oftast i den bättre delen av skalan.

Shorthaul är en annan femma, där kan det svaja rejält så där har man varit med om det mesta...
Jag tror en hel del ligger i hur man själv är. Är du som passagerare oartig/butter/avvisande eller liknande är det med skandinavisk personal säkert större risk att du får ett liknande bemötande tillbaka. Kanske kan det förklara en del av skillnaderna vi rapporterar på forumet? (även jag har fått riktigt dåligt bemötande såklart, men det hör till ovanligheter).

Personligen föredrar jag ett sådant "ärligt" bemötande hellre ett konstant, opersonligt leende som andra flygbolag kan tillhandahålla.

När jag jobbade med kundtjänst fick jag lära mig att le även på telefonen, det hjälper mig också som kund i många bemötanden.

Last edited:
Toppen