Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det finns en intervju med Aron Backström (VP Loyalty & Head of EuroBonus) och Olivia Wasniewski (Head of EuroBonus Program) som publicerades 21:e februari 2026: https://eurobonusguiden.se/2026/02/skyteam-1-ar-senare. Bl a står det att man kommer att kunna boka TAP för eurobonuspoäng någon gång under första kvartalet 2026.
”…möjlighet att använda fler Amex 2-f-1 vouchers i en bokning och/eller vara fler än två personer i en bokning med dessa vouchers.”
Det här ser jag fram emot! Fan vad det strular till det när man är 3 som reser. Förra året råkade jag skicka hem frun en dag senare från Seychellerna än mig och dottern för att jag slarvade med hennes bokning.

Ringde in och la på en feeder från Köpenhamn (eftersom det är den vägen vi Stockholmare numera tvingas resa om vi ska åka med SAS) på en USA-resa i business.
Fanns bara economy på feedern så jag frågade tjejen i luren om vad kostnaden skulle vara om det senare dök upp business. Hon bedyrade att det var en ny feederavgift i så fall så jag bokade economy för att säkra upp.
Nu dök det upp platser i business så jag ringde in för ombokning.
Nej nu var det nya bud. 750 kr per person i ombokningsavgift i så fall.
Personlotteri gång på gång på SAS numera...
Jag hade krävt SAS på mellanskillnaden i efterhand. Du ska kunna lita på vad person på kundtjänst säger, samtalet finns säkert inspelat någonstans och kan inte SAS hänvisa till att de har sagt något annat så borde det vara en promenadseger genom ARN eller tingsrätt. Dessutom så hade det gett flygbolaget en välbehövlig näsbränna och kanske en spark i röven att utbilda sin personal bättre.

Jag hade krävt SAS på mellanskillnaden i efterhand. Du ska kunna lita på vad person på kundtjänst säger, samtalet finns säkert inspelat någonstans och kan inte SAS hänvisa till att de har sagt något annat så borde det vara en promenadseger genom ARN eller tingsrätt. Dessutom så hade det gett flygbolaget en välbehövlig näsbränna och kanske en spark i röven att utbilda sin personal bättre.
Joja. Jag håller med och jag brukar vara rätt påställd på sånt. Nu handlade det om 50 min i Eco kontra Europabusiness CPH-ARN. Jag har ändå lounge, bagage osv så jag orkade faktiskt inte tjafsa. Men han som svarade fick verkligen veta vad jag tycker om deras, tidigare så eminenta service, som nu förfallit så.

Jag har en bonusresa bokad till Tel Aviv om några veckor. Jag ser egentligen fram emot resan eftersom jag länge har velat besöka Israel.

Samtidigt har situationen mellan Iran och USA börjat eskalera, vilket gör mig lite fundersam. Det finns ju en risk för attacker mot Israel eller inställda flyg i regionen, och jag vill förstås undvika att bli kvar på plats – eller ännu värre hamna i en farlig situation om läget skulle förvärras.

Hur hade ni resonerat i min situation – hade ni vågat åka ändå? Och om man väljer att avboka på grund av den ökade oron i regionen, behöver man då betala avbokningsavgift, eller kan sådana omständigheter ge rätt till kostnadsfri avbokning?

Och om man väljer att avboka på grund av den ökade oron i regionen, behöver man då betala avbokningsavgift, eller kan sådana omständigheter ge rätt till kostnadsfri avbokning?
Ska du slippa avgift så måste du nog vänta på att flygbolaget ställer in flyget. Vill du boka av utan att de gjort det så åker du på avgiften.

Du kan ju därmed vänta in i det sista med att avboka såklart, du har inget att förlora på att vänta. När du väl har avbokat får du inte avgiften tillbaka även om bolaget senare ställer in flyget.

Var inne och kollade status i Awardplanner på en bokning som jag gjorde över telefon för några veckor sen. Såg att det saknas kön på passagerarna, löser det sig själv eller borde jag lyfta på luren som felmeddelandet säger?
Error (3011310): It seems your travel agent missed to key in gender information for one or more passengers in the booking - Please get it updated to be able to checkin online.
Kan inte heller lägga till bonusprogram, kan det vara relaterat? I övrigt ser allt bra ut.

HUr funkar det nuförtiden kring bokningar 3-4 dagar innan avgång. Finns det något sätt för att söka efter/boka dessa? (Partner-bokningar alltså...)

Toppen