Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Men det skulle bli besvärligt, business raderna varierar från flygning till flygning och ibland finns det ingen alls, svårt att se personalen rycka bort QR koder och klistra på nya.vid varje uppehåll.
Man skulle ju kunna ha samma kod för economy också, så får man välja vilken meny man vill se. Är väl en bra upsell att visa vad "dom där fram" erbjuds?
Eller så kan man bädda in stolsnummer i koden och baserat på flight skicka dig dit du ska.

SK526 LHR-ARN avgång 09.55
Rätten kändes torr
IMG_2922.jpeg

IMG_2924.jpeg

Men det skulle bli besvärligt, business raderna varierar från flygning till flygning och ibland finns det ingen alls, svårt att se personalen rycka bort QR koder och klistra på nya.vid varje uppehåll.
Fast det är ju SAS som gör det svårt för sig själva.
Man vill ha dynamisk kabin, man vill slippa duka med rätt material i den dynamiska kabinen, man vill slippa visa business class utbudet i den vanliga menyn, man vill slippa dra runt en vagn som visar utbudet.

Finns 2 lätta lösningar, antingen trycker de dryckerna också på menykortet, som redan finns på brickan. Tycker man att platsen inte räcker, så varför inte "May we suggest ... " med en rekommendation anpassad till rätten och en hänvisning att fråga efter alternativ.
Eller så presenterar man muntligt utbudet, det rimmar ju bra med en exklusiv servering.

Att smälla på en QR-kod och skjuta över problemet på kunden är typ sämsta alternativet

Att smälla på en QR-kod och skjuta över problemet på kunden är typ sämsta alternativet
Jag tror (tyvärr) inte att man ser det så. Snarare ser man att det är modernt med att ha menyn som en QR-kod, det visar hur framåtlutande man är som bolag, och hur mycket man satsar på digitala kundresor. Kanske satsar man på att vinna samma designpris som man fick för Kuben en gång i tiden?

Jag tror kanske också att qr-kod anses modernt och kanske till och med "ungt". Passar bra i gruppen som växt upp med mobil och gärna beställer all sorts service utan interaktion med människor. Det är bara det att jag tror den målgruppen inte flyger business. Och att den målgrupp som flyger business tycker att "min maskin pratar med din maskin" inte känns premium.

-- Adderat
Blir tvungen att citera Stephen Colbert från dagens Late Show...
".. or use that thing right there, which I believe will take you to a covid era restaurant menu"
Skärmavbild 2026-02-03 kl. 19.20.13.png

Last edited:
Toppen