Senaste nytt

OTA vs direktbokning: vad hade ni gjort?

Alex H

Medlem
Ursäkta ännu en rookie-fråga.

Jag har plöjt igenom många äldre trådar här och fattar vad de flesta tycker om att boka via resebyrå/OTA, särskilt när det är flera destinationer. Jag har även läst tråden med “tio budord”, där ett av råden är att undvika resebyråer.

Nu har jag ändå hittat den här biljetten via Flygcity som har flera fördelar jämfört med att boka direkt hos flygbolagen:

• ca 30k billigare totalt
  • vi får testa Thai Airways business, som vi aldrig flugit med – dessutom från deras hemmahub
  • väldigt bra flygtider, jag slipper kompromissa som i många andra alternativ jag hittat
Vi kommer inte behöva kunna avboka, boka om eller göra några ändringar själva – det enda jag oroar mig för är ändringar som flygbolagen gör i efterhand.

Frågan är därför:
Hade ni i min sits vågat boka den här resan via Flygcity, eller hade ni ändå valt att boka direkt hos flygbolagen (i vårt fall Lufthansa, som vi flugit många gånger men tycker är lite “sådär”), trots att det blir dyrare? Även kollat med Singapore Airlines, inte bara dyrare utan även 9 tim mellanlandning.

Skärmavbild 2026-01-29 kl. 18.35.05.png

Tänk på att det endast är shorthaul med TG, och deras lounger är inte så bra ändå, så inget att hurra för. Borde väl kanske finnas några bättre priser om du inte kör helt multi-city? Kanske lös EU-Asien-EU och intra-asien separat?

Tänk på att det endast är shorthaul med TG, och deras lounger är inte så bra ändå, så inget att hurra för. Borde väl kanske finnas några bättre priser om du inte kör helt multi-city? Kanske lös EU-Asien-EU och intra-asien separat?
Har flugit shorthaul SIN-SGN några ggr med SQ, varit mkt nöjd och väldigt lyxigt.

Har testat med t/r GOT-BKK med Finnair (exakt samma flyg som Flygcity), sen BKK-SIN och SIN-SGN med SQ (kan bara boka max 6 pers med SQ, lade därför halva bokningen = 2 x 137 760 baht

Finnair 272k och SQ 77k, totalt 349k, alltså över 50k dyrare

Skärmavbild 2026-01-29 kl. 20.07.29.png
Skärmavbild 2026-01-29 kl. 20.22.33.png

Så länge du är medveten om riskerna, förstår vad som kan gå fel osv är det inga problem boka med resebyrå.

Men den dagen det skiter sig kan det bli stora problem. Om ni tycker det är värt 30k så är det ju bara köra på det, är ändå en hel del pengar.

99, 9% av alla flyg går ju som planerar typ ,så att det ska skira sig är inte så troligt, men allt kan ju hända.

Titta på vad det kostar att köpa biljetter GOT-SIN // BKK-GOT, ta bort extraflyget där emellan och se om det blir billigare att köpa det separat.

Du har ändå skrivit en hel del om din oro senaste tiden över denna resa, bara du kan avgöra om det är värt risken eller ej. För mig personligen hade jag inte tvekat boka med resebyrå med så stir skillnad men är inte heller orolig för att saker strular i resandet.

I all välmening - du verkar behöva mycket personligt stöd för att boka online, du hanterar inte engelska språket och har mycket synpunkter på olika detaljer i resandet. Du behöver boka via en personlig resebyrå som kan ge dig den support du behöver.

Flygcity verkar kanske vara bra, men jag tror du behöver hitta någon som kan boka över telefon.

Skulle du inte flyga med Turkish i december och kunde inte tänka dig mer än en mellanlandning?
Jag hade två bokningar på gång samtidigt – en till sommaren och en till jul. Sommaren bokades med Turkish (3 pers), och tanken var först att även ta Turkish till jul, men då för 8 personer. Vi ville ha allt på en gemensam bokning men ändå kunna betala med två olika kreditkort, och där började det krångla.

Medan jag höll på att kolla alternativ via resebyrå och funderade på att gå till Turkish-luckan på Landvetter hann priserna sticka i väg rejält – Turkish till jul hade landat på över 50 000 kr extra.

Du har helt rätt i att vi egentligen inte ville ha två mellanlandningar, speciellt efter att ha haft det med SQ på hemresan senast. Nu blev det två stopp igen, men den här gången på utresan i stället för hemresan, vilket känns betydligt lättare att leva med. När priserna drar iväg så mycket får man ju tyvärr börja tumma lite på kraven.

Skärmavbild 2026-01-30 kl. 11.06.png

Ursäkta ännu en rookie-fråga.

Jag har plöjt igenom många äldre trådar här och fattar vad de flesta tycker om att boka via resebyrå/OTA, särskilt när det är flera destinationer. Jag har även läst tråden med “tio budord”, där ett av råden är att undvika resebyråer.

Nu har jag ändå hittat den här biljetten via Flygcity som har flera fördelar jämfört med att boka direkt hos flygbolagen:

• ca 30k billigare totalt
  • vi får testa Thai Airways business, som vi aldrig flugit med – dessutom från deras hemmahub
  • väldigt bra flygtider, jag slipper kompromissa som i många andra alternativ jag hittat
Vi kommer inte behöva kunna avboka, boka om eller göra några ändringar själva – det enda jag oroar mig för är ändringar som flygbolagen gör i efterhand.

Frågan är därför:
Hade ni i min sits vågat boka den här resan via Flygcity, eller hade ni ändå valt att boka direkt hos flygbolagen (i vårt fall Lufthansa, som vi flugit många gånger men tycker är lite “sådär”), trots att det blir dyrare? Även kollat med Singapore Airlines, inte bara dyrare utan även 9 tim mellanlandning.

Visa bifogad bild 172277
Har du klickat dig vidare från Skyscanner till Flygcity så att du verkligen är säker på prisskillnaden? Pris från mindre tillförlitliga källor ändras ibland plötsligt när du klickar vidare från tredjepart som Skyscanner.

Så länge du är medveten om riskerna, förstår vad som kan gå fel osv är det inga problem boka med resebyrå.

Men den dagen det skiter sig kan det bli stora problem. Om ni tycker det är värt 30k så är det ju bara köra på det, är ändå en hel del pengar.

99, 9% av alla flyg går ju som planerar typ ,så att det ska skira sig är inte så troligt, men allt kan ju hända.

Titta på vad det kostar att köpa biljetter GOT-SIN // BKK-GOT, ta bort extraflyget där emellan och se om det blir billigare att köpa det separat.

Du har ändå skrivit en hel del om din oro senaste tiden över denna resa, bara du kan avgöra om det är värt risken eller ej. För mig personligen hade jag inte tvekat boka med resebyrå med så stir skillnad men är inte heller orolig för att saker strular i resandet.

Tack för input!

Just nu lutar det åt att det blir LH ut och hem, och SQ mellan SIN–SGN. Totalt landar det runt 315k, så bara lite dyrare – men jag tycker ändå LH:s business är ganska svag jämfört med både SQ och Finnair, både vad gäller hårdvara och mjukvara.

Det som gjort hela bokningen så krånglig för oss är att vi är 8 personer som vill ligga i samma bokning/grupp, men ändå betala med separata kreditkort.

Skärmavbild 2026-01-30 kl. 11.33.43.png

Toppen