Senaste nytt

Liverapportering om flighter

Jag fick bärga min nya bil när den va en vecka. Att något är nytt innebär inte att det är felfritt.
Självklart men jag skulle hoppas att ett flygplan har lite bättre kvalitetskontroll inför leverans än en personbil. Min poäng är väl att det borde vara mindre sannolikt när det är helt nytt.

Min poäng är väl att det borde vara mindre sannolikt när det är helt nytt.
Gissar att det är den klassiska U-formen på risk-kurvan. Ingen kvalitetskontroll i världen kan matcha verklighetens utmaningar, så helt nya saker kommer alltid ha en viss risk. Klarar maskinerna sig utan problem ett tag, så kommer de förmodligen fortsätta klara sig tills de börjar bli gamla, och risken ökar igen...

Varför flyger man på detta vis, det är inte bara UD maskin som flyger så, många andra maskiner flyger på samma sätt.
IMG_3325.png

Tack för svaret detta är när BC är som bäst, jag blottade hela min okunskap om GPS, men fått en ny kunskap i ämnet tack @Jannes
Det är lite mer komplext är så, så jag ska inte hävda någon expertis kring det. Men jag kan hänvisa till den Youtube-videon som länkades här på forumet tidigare, då gällande Ukraina/Ryssland:

Så det verkar vara så att den information som FlightRadar använder sig av baserar sig på planets GPS (rimligt) medan piloterna har andra sätt att navigera som backup.

Första kommersiella flighten från Dubai ankom idag till Arlanda. EK157 (B77W) landade 1235 och skall nu flyga tillbaka till Dubai.

Emirates verkade även flyga ett plan till CPH (A388) och Oslo (A359). Så en bunt skandinaver borde fått komma hem idag. Fylldes alla tre planen trode det vara drygt 100 passagerare beroende på konfig på A388an.

Första kommersiella flighten från Dubai ankom idag till Arlanda. EK157 (B77W) landade 1235 och skall nu flyga tillbaka till Dubai.

Emirates verkade även flyga ett plan till CPH (A388) och Oslo (A359). Så en bunt skandinaver borde fått komma hem idag. Fylldes alla tre planen trode det vara drygt 100 passagerare beroende på konfig på A388an.
Är det bara first- och businesspassagerare som räknas, eller saknas en nolla? ;)

Toppen