Senaste nytt

Hur gör man för att ge feedback till SAS?

Jag skulle vilja berömma en SAS-medarbetare. Detta har jag tidigare gjort genom att fylla i ett online-formulär. När jag nu tittar på SAS hemsida finns det endast formulär för att söka kompensation (https://www.flysas.com/en/customer-service/contact).

Vet någon här hur jag gör för att ge en skriftlig (men elektronisk) komplimang till en SAS-anställd?
Går iaf i appen, More > Support & Info > Share Feedback.

Den ger rull-lista med kategorier, och dynamiska nya fält när man valt.

1768164346735.png

iOS ifall det inte är samma på Android.

Tack, där är något i alla fall.

Jag skulle hellre använda hemsidan dock, där ett ärende skapas så att jag vet att någon faktiskt läser det.
Ett alternativ kanske kan vara att maila men det kräver kanske att man har Guld eller högre, men då skapas ju definitivt ett ärende.

Jag skrev till Diamantsupporten och kunde lämna min feedback där, så problemet i sig löst.

Samtidigt passade jag på att fråga hur det är meningen att man skall göra det officiellt: Svaret blev att det kan man göra i appen om det är knutet till en flygning eller använda feedbackformuläret (som endast gäller feedback om hemsidan). SAS har alltså mig veterligen ingen kanal man kan använda för att ge feedback (bra eller dålig) till dem och deras personal. Är inte detta konstigt?

Å andra sidan kanske det är lika bra. Jag vet minst två tillfällen från tidigare år då jag berömt personal, sedan träffat dessa personer på nytt och sagt till dem att jag skickat beröm, men det visade sig att de ej fått detta beröm :-( Dessa var visserligen 10+ år sedan, men jag hade hoppats att systemet förbättrats nu istället för att skrotas. Då jag själv jobbat mycket med kundbemötande vet jag hur kul det är när man får positiv feedback.

Last edited:
Jag skrev till Diamantsupporten och kunde lämna min feedback där, så problemet i sig löst.

Samtidigt passade jag på att fråga hur det är meningen att man skall göra det officiellt: Svaret blev att det kan man göra i appen om det är knutet till en flygning eller använda feedbackformuläret (som endast gäller feedback om hemsidan). SAS har alltså mig veterligen ingen kanal man kan använda för att ge feedback (bra eller dålig) till dem och deras personal. Är inte detta konstigt?

Å andra sidan kanske det är lika bra. Jag vet minst två tillfällen från tidigare år då jag berömt personal, sedan träffat dessa personer och sagt till dem att jag skickat beröm, men det visade sig att de ej fått detta beröm :-( Dessa var visserligen 10+ år sedan, men jag hade hoppats att systemet förbättrats nu istället för att skrotas. Då jag själv jobbat mycket med kundbemötande vet jag hur kul det är när man får positiv feedback.

Klart det är konstigt. Men om man inte tar emot någon feedback så har man ingen dålig feedback heller. Så det är väl så de vill ha det.

Annars brukar ju det framhållas att utväderingarna etc är så viktiga för att det är direkt feedback som når personalen direkt (fick feedback direkt från ett hotell jag bott på häromdagen t.ex.). Men SAS verkar inte tillämpa detta, oklart varför. Annars kan man göra som Charles De Gaulle gör och ha ett feedback system som skickar mail ut i tomma intet men låtsas som att de tar emot feedbacken.

Problemet är väl att all feedback som inte bara är "1-5 stjärnor" är väldigt dyr att ta hand om...

Sedan spelar det ju viss roll var man är. Tror inte det skulle gå jättebra hem hos facken om SAS tex använde feedbacken för att välja vilken personal som ska få löneförhöjning/bonus tex. Eller om man hade något liknande BAs golden ticket system. Det är väldigt oskandinaviskt.

Problemet är väl att all feedback som inte bara är "1-5 stjärnor" är väldigt dyr att ta hand om...

Sedan spelar det ju viss roll var man är. Tror inte det skulle gå jättebra hem hos facken om SAS tex använde feedbacken för att välja vilken personal som ska få löneförhöjning/bonus tex. Eller om man hade något liknande BAs golden ticket system. Det är väldigt oskandinaviskt.

Så himla dyrt blir det inte. Men det gäller ju att man faktiskt gör något med den och inte bara lägger allt på hög.

Okej att man inte kopplar feedbacken till bonus etc men det kan väl vara väl nyttigt på medarbetarsamtal, hjälpsamt för personal och träningsansvariga att identifiera var man behöver lägga resurser etc.

Men nej, det är som du säger, ganska oskandinaviskt att ge beröm till de som gör sitt jobb bra och införa åtgärder på de som inte följer bolagets standarder för service etc.

Jag gissar att det kom in mängder med klagomål om allt från a till ö när man hade ett öppet feedback formulär.

Kommer det in för mycket som någon manuellt måste ta hand om blir det snabbt väldigt dyrt.
De borde ju dock kunna ha ett feedback på personal eller liknande och låta AI sålla bort skräpet och behålla det som är konkret. Men det är en annan story.

Toppen