Senaste nytt

Arlanda Express får ny ägare

En intressant fråga utöver Arlanda Express egna biljetter är ju den väldigt höga passageavgiften om f.n. 147 kr för övriga tågalternativ. (Jag antar att andra tågpassagerare betalar samma som SL.) En stor del av vinsten för företaget måste ligga i denna överprissättning.
Tveksamt då avgiften går till underhåll och avbetalning på investeringar. Den är hyfsat hårt reglerad.

Tveksamt då avgiften går till underhåll och avbetalning på investeringar. Den är hyfsat hårt reglerad.
Det där är väl totalt hittepå? Den successivt höjda passageavgiften har väl ingen som helst koppling till finansieringskostnad av den ursprungliga investeringen för att bygga Arlandabanan 1995-1999 eller driftskostnad? Det är väl totalt krasst utnyttjande av en monopolsituation för att mjölka vinst? Problemet är väl att passageavgiften inte reglerats utan att blodsugarna på A-Train själva bestämmer den?

Många investeringsfirmor har under de senaste decennierna sökt sig till allehanda naturliga monopol med oreglerad prissättning för att mjölka pengar ur dem. Det här är ett av de fallen.

Det där är väl totalt hittepå? Den successivt höjda passageavgiften har väl ingen som helst koppling till finansieringskostnad av den ursprungliga investeringen för att bygga Arlandabanan 1995-1999 eller driftskostnad? Det är väl totalt krasst utnyttjande av en monopolsituation för att mjölka vinst? Problemet är väl att passageavgiften inte reglerats utan att blodsugarna på A-Train själva bestämmer den?

Många investeringsfirmor har under de senaste decennierna sökt sig till allehanda naturliga monopol med oreglerad prissättning för att mjölka pengar ur dem. Det här är ett av de fallen.
Den enda regleringen är att avgiften ska vara "skälig och ickediskriminerande". Genom sin kunskap om marknaden har A-Train redan bestämt vad som är en skälig avgift långt in i framtiden:

Preliminär stationsavgift för kommande tågplaneperioder:
• Tågplan 2026: 145 kr per Resenär
• Tågplan 2027: 151 kr per Resenär
• Tågplan 2028: 154 kr per Resenär
• Tågplan 2029: 157 kr per Resenär

Jag är inte på något vis insatt, men som jag har förstått det har väl svenska staten i hög utsträckning stått för investeringen, bl.a. genom olika stöd och ett räntefritt lån på 1 miljard?
Däremot utgår hyra för banan, så om det svenska bolaget går med vinst betalar det hyran och på så sätt sker en avbetalning på miljarden som Sverige lagt ut. Men medan lånet från riksgälden löper utan ränta betalar A-train "ränta" motsvarande 13% av sina intäkter till sitt moderbolag i ett land med lägre vinstskatt än Sverige för att minska vinsten och därmed svenska skatteintäkter. Och om A-train inte går med vinst efter att ha blivit mjölkat på 13% av intäkterna kan man skjuta upp att betala hyran till Sverige (vilket riksrevisionen upptäckte).

Dvs staten har ett intresse av att det svenska bolaget går med rejäl vinst, annars får man inte tillbaka den räntefria miljarden. På så sätt kan man säga att stationsavgiften "är reglerad" att gå till avbetalningar. Fast inte förrän ägarna till A-train fått sitt.

Last edited:
Den enda regleringen är att avgiften ska vara "skälig och ickediskriminerande". Genom sin kunskap om marknaden har A-Train redan bestämt vad som är en skälig avgift långt in i framtiden:

Preliminär stationsavgift för kommande tågplaneperioder:
• Tågplan 2026: 145 kr per Resenär
• Tågplan 2027: 151 kr per Resenär
• Tågplan 2028: 154 kr per Resenär
• Tågplan 2029: 157 kr per Resenär
Varifrån kommer de siffrorna? Passageavgiften är redan nu (2025) 147 kr, åtminstone när den debiteras SL-resenärer. (Tar SL extra snarare än att lägga på vad de får betala?) Att 1) avgiften blir lägre 2026, och 2) blodsugarna på A-Train i verkligheten skulle nöja sig med höjningar om 3 kr/ca 2% per år framöver tror jag inte ett ögonblick på!

Vi hoppas på ett samarbete med SAS och Eurobonus, så att resor med Arlanda Express ger poäng och förmåner. Prioboarding på tåget för grupp 0 osv ;)

Varifrån kommer de siffrorna? Passageavgiften är redan nu (2025) 147 kr, åtminstone när den debiteras SL-resenärer. (Tar SL extra snarare än att lägga på vad de får betala?) Att 1) avgiften blir lägre 2026, och 2) blodsugarna på A-Train i verkligheten skulle nöja sig med höjningar om 3 kr/ca 2% per år framöver tror jag inte ett ögonblick på!
Det där är vad tågoperatörerna får betala, sen antar jag att SL lägger på 6% moms på det och skickar det vidare med viss avrundning. Men detta är bara fr att använda stationen, sen så får SL också betala för att använda själva banan.

Talen kommer från Järnvägsnätsbeskrivning för Arlanda Link (som banan heter, dokumentet finns om man säker efter det på google). En intressant sak, talen kommer från dokumentet daterat 2025. Man kan också hitta ett dokument daterat 2023, och då var avgiften för år 2026 131,80 kronor, och i 2025 har avgiften för 2026 ökat till 145 kronor. De som räknar på detta kanske behöver köpa en ny kristallkula?

... En intressant sak, talen kommer från dokumentet daterat 2025. Man kan också hitta ett dokument daterat 2023, och då var avgiften för år 2026 131,80 kronor, och i 2025 har avgiften för 2026 ökat till 145 kronor. De som räknar på detta kanske behöver köpa en ny kristallkula?
Kanske den skäliga avgiften behövde uppdateras lite inför försäljning av bolaget?

• Haha
Reactions: fcx
Kanske den skäliga avgiften behövde uppdateras lite inför försäljning av bolaget?
Ja, ett sätt att få upp beläggningen på expressen är ju att göra det så dyrt att ta pendeltåget att det är en ren besparing att ta expressen.

Mer seriöst, jag tror att vi får differentierade priser genom förbokning igen (som det var för några år sedan), grupprabatten blir inte alls lika förmånlig som idag om man inte har förbokat, men att priset för singelresenär som köper biljett samma dag kommer att fortsätta stadigt uppåt.

Kapacitet verkar finnas. Under alla de hundratals gånger jag åkt så har jag bara fått ståplats en (1) gång, och då blev resan "gratis" eftersom det var så trångt att de inte kunde gå runt och kolla biljetterna. Jämför med flygtåget i Oslo som kostar runt 230 SEK (och prisläget i Norge är ju rätt högt generellt) för ungefär samma distans. Där brukar man inte få ha sätet bredvid sig ledigt eftersom det fylls på med folk ombord, trots att det är 50% frekventare avgångar (i högtrafik), och jag har för mig att tågen tar fler passagerare också.

Toppen