Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Om vi säger så här utan att säga för mycket..... Och att det inte blir för tekniskt förvirring.

Men BaneDanmark är avsevärt mycket senare på att planera sina tågnummer/tågavgångar än vad Trafikverket är i Sverige. Sen andra parametern, ett tåg som faktiskt kan gå över bron med dom tekniska specifikationerna, det finns. Alla ombyggda tåg är elektriskt färdiga för övergång mellan linjespänningarna. Det som skiljer dock är att det förstås finns ett Danskt signalsystem som just nu bara är monterat på ett ombyggt tåg men ett andra och dessutom tredje är på väg ut från ombyggnaden innan årsskiftet.

"Litteran" för ombyggda är X2C och X2U
X2U = Tekniskt ombyggd utan retrofit av kabin (3st tåg)
X2C = Tekniskt ombyggd med retrofit av kabin (10st tåg)
X2EK = Tekniskt ombyggd med retrofit av kabin & ETCS signalsystem (och SE + DK ATC system installerat) (1st tåg).
Jag åkte för nåt år sedan och då blev alla pax i vissa vagnar tvingade att flytta till en eller två andra vagnar, över bron har jag för mig, definitivt in i CPH, de vagnarna vi satt i var tydligen inte godkända för passagerare trafik i Danmark.
 
Jag åkte för nåt år sedan och då blev alla pax i vissa vagnar tvingade att flytta till en eller två andra vagnar, över bron har jag för mig, definitivt in i CPH, de vagnarna vi satt i var tydligen inte godkända för passagerare trafik i Danmark.
När dom pratar om godkända för trafik kan det handla om många saker, en sak är utrymningsvägar m.m. Kanske var så att en dörr eller två var låsta och därför ni flyttades för kraven för nöd-utrymning är olika mellan länderna.

En annan anekdot är att man faktiskt innan färd över bron stänger av korglutningen på hela tåget då detta också är förbjudet att köra med på Danska sidan.
 
Toppen