Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Stämmer, kan dock tycka det är kommersiellt rimligt med fler stolar efter renoveringen. Det är fortfarande tillräckligt rymligt för de flesta.

VIsst har man inte börjat sälja platserna i bistron än, men det kommer?
Just nu säljer man säten enligt att tåget har konfigurationen med två första klass vagnar.

Det betyder att åker man 2 klass lugn och får den nya X2an är det väldigt tomt i vagnen.

Det kommer nog ta ett tag innan man börjar sälja platserna i bistron då alla tåg kommer behöva ha fått nya kabinen för att inte få ett scenario med "Denied boarding".

Hur är statusen nu? Har åkt flera halvfärdiga tåg nu, två ggr idag, nya dörrar, delar av inredningen urriven (vägen i vagn 1) men inget klart

Just nu säljer man säten enligt att tåget har konfigurationen med två första klass vagnar.

Det betyder att åker man 2 klass lugn och får den nya X2an är det väldigt tomt i vagnen.

Det kommer nog ta ett tag innan man börjar sälja platserna i bistron då alla tåg kommer behöva ha fått nya kabinen för att inte få ett scenario med "Denied boarding".
Ja, får man nya tågen är det ju utmärkt om man åker 2 kl, för då kan man sätta sig i bistron och få rejält med utrymme. De platserna går inte att boka - än, men väl när alla eller nästan alla tåg är klara.

Fick ett nytt och ett gamalt tåg på senaste Stockholmsturen.
Det nya hade burn-in eller något allvarligt problem med styrelektroniken

IMG20250731072204.png

IMG20250731074516.png

I övrigt fungerade det mesta (!). Och nästan alla dörrar mellan vagnarna gick att öppna med motor-kraft, det var typ bara 2 som man fick bända upp med muskelkraft.

Det nya tåget skakade och gungade kraftigt, så pass att både jag och resesällskapet blev åksjuka. Jag brukar klara mig fint, men behövde någonstans mellan Norrköping och Stockholm ta av en skräppåse i fall jag behövde spy. Obs inte trasig korglutning, jag vet hur det känns. Och hemresan med gammalt X2 gick bra för oss både. Jag uppfattar nya X2 som betydligt stötigare/sämre dämpad och/eller sämre styrning av korglutning.
Rätt eller min hallucination?

Jag blir verkligen inte vän med nya stolen heller. Svankstöd i rumphöjd gör att jag sitter som en slashas. Mittenbilden är en perfekt illustration, där jag känner mig tvungen att kasa ut på sätet och helt bli av med stödet under låren. (Som tur var gick det att köpa starksprit i bistron så jag till sist hamnade i position 3 ;) )

dalig_hallning3.jpg

Last edited:
Här finns det information om vad som händer med SJ det närmsta åren

https://share.google/wAqgUDLcj42pJfT5r
I huvudsak skulle man kunna sammanfatta vad som händer de närmsta åren med "ingenting", men det här snappade jag iaf upp

• Tåg malmö-köpenhamn kanske till sommaren, kanske till hösten. Eller inte.
• SJ väntar på tåg för att öka trafiken (men nämner inget om att det är brist på spårkapacitet)
• Nattåg till Berlin upphör efter sommaren eftersom regeringen drar in stödet
• Renoveringstakten på X2000 ca 1 tåg per 3 månader

I huvudsak skulle man kunna sammanfatta vad som händer de närmsta åren med "ingenting", men det här snappade jag iaf upp

• SJ väntar på tåg för att öka trafiken (men nämner inget om att det är brist på spårkapacitet)
Det skulle inte förvåna mig om Banedanmark får för sig att Hovedbanegården är full (inkl. spår 26) och på nåder kommer hänvisa SJ till Köbenhavn Syd för ett snabbt stopp innan tåget skickas till depå.

Fick ett nytt och ett gamalt tåg på senaste Stockholmsturen.
Det nya hade burn-in eller något allvarligt problem med styrelektroniken
I övrigt fungerade det mesta (!). Och nästan alla dörrar mellan vagnarna gick att öppna med motor-kraft, det var typ bara 2 som man fick bända upp med muskelkraft.

Det nya tåget skakade och gungade kraftigt, så pass att både jag och resesällskapet blev åksjuka. Jag brukar klara mig fint, men behövde någonstans mellan Norrköping och Stockholm ta av en skräppåse i fall jag behövde spy. Obs inte trasig korglutning, jag vet hur det känns. Och hemresan med gammalt X2 gick bra för oss både. Jag uppfattar nya X2 som betydligt stötigare/sämre dämpad och/eller sämre styrning av korglutning.
Rätt eller min hallucination?

Jag blir verkligen inte vän med nya stolen heller. Svankstöd i rumphöjd gör att jag sitter som en slashas. Mittenbilden är en perfekt illustration, där jag känner mig tvungen att kasa ut på sätet och helt bli av med stödet under låren. (Som tur var gick det att köpa starksprit i bistron så jag till sist hamnade i position 3 ;) )
Skärmarna har detta problemet yes, dem kommer bytas ut är planen framöver. När det gäller skakande och gungningar finns det absolut inget som är osäkert trafikmässigt mellan tågen. Det som man dock smått utreder är att just dom ombyggda har uppmärksammats att ha "dåligare gångegenskaper". Gamla ej ombyggda tåget väger 365 ton medans nya tåget väger 372 ton. men troligen inte detta det beror på.

Tågbristen har berott på som dom skriver att flera av dom drivenheterna (lok) som är byggda för att köra både i Sverige och Danmark har stått avställda för oljeläckage i både transformatorer och kraftelektroniksystemet där oljan används för att kyla komponenter. Tyvärr har flera av dessa drivar konstaterats "beyond repair" så man valde att köra in dom för ombyggnad vilket gör att bristen av fordon för att köra till Danmark finns. Därför kommer nästa X2000 tåg som går till Danmark "garanterat" vara ett ombyggt tåg framöver, men det hänger på Banedanmarks godkännande.

För att tekniskt förklara varför man behöver speciellt byggda tåg för att köra till Danmark är då linjespänningen i kontaktledningen ovanför tågen är 25 000V medans det i Sverige är 15 000V

Det skulle inte förvåna mig om Banedanmark får för sig att Hovedbanegården är full (inkl. spår 26) och på nåder kommer hänvisa SJ till Köbenhavn Syd för ett snabbt stopp innan tåget skickas till depå.
Sedan tidigare har tågen knappt stått mer än 1h vid varje vändning i Danmark och spår 26 är inte speciellt nyttjat för tåg på Köpenhamns Huvudbangård så perfekt för X2000.

Toppen