Senaste nytt

The golden age of travel starts with you

Så var tamken :) Tror de har samma förkortning, oavsett syftar jag till den som hade Hulk Hogan :cool:
Lite off topic men....

WWF (World Wrestling Federation) bytte sedan namn till WWE (World Wrestling Entertainment). Det hedrar dig att du använder det gamla hederliga namnet!

Världsnaturfonden har vad jag känner till inte bytt namn. ;-)

Från Usa

Kampanjen syftar till att återinföra känslan av stil, respekt och högtidlighet i flygresandet – inspirerat av flygets ”gyllene era” på 1950–60-talet.

Budskapet är att dagens flygningar ofta präglas av mjukisbyxor, pyjamas och slarvig klädsel, och att resenärerna själva kan höja standarden genom att klä sig mer vårdat när de flyger.

Resandet blir trevligare för alla om man visar lite stil och omtanke.

Att klä upp sig är ett sätt att återfå känslan av glamour och respekt för upplevelsen.

”Den gyllene eran” kan börja igen – om resenärerna väljer det.

Kampanjen använder nostalgi, eleganta bilder och humor för att påminna om att flygresandet en gång var något speciellt, och uppmanar amerikaner att lämna pyjamasen hemma och göra resandet mer civiliserat igen.

Jag har svårt att låta bli att göra reflektionen att flygresande på den tiden - den s.k. gyllene eran - var extremt dyrt och exklusivt jämfört med idag. Så redan där exkluderades en stor del av befolkningen från att vara med, och man kunde nog känna sig ganska utvald och lyxig på ett helt annat sätt än idag. Till stor del inträffade denna era medan det fortfarande fanns en större respekt för auktoriteter, vilket förmodligen påverkade hur en genomsnittlig medborgare betedde sig i samband med dessa exklusiva resor. (Möjligen motverkades detta ibland av den generösa alkoholutskänkningen... ;) Kan tänka mig att flygvärdinnor fick ett och annat nyp i rumpan av förstaklasspassagerare trots påståenden om respektfullt beteende.) Till del inträffade också denna era före ungdomskulturen hade slagit igenom fullt ut, vilket avspeglade sig i klädstilen och förmodligen även i yngre personers beteende. Dessutom inträffade denna era innan PLO/PFLP hade uppfunnit flygkapningarna (och innan Al-Qaida hade börjat använda kapade flygplan som vapen), så det fanns inga besvärliga säkerhetskontroller som stressade upp passagerarna. Och det var innan lågprisbolagen utforskat varje möjlighet att klämma in så många passagerare som möjligt i konservburken. Så förutsättningarna var väldigt annorlunda!

Och att få just dagens amerikaner att klä sig bättre och vara trevliga genom uppmaningar från en federal myndighet - lycka till... :cool:

Här kan man läsa om DOT:s kampanj och en BBC-artikel om den, om man vill undvika att använda Falun Gong-anstrukna nyhetsorgan som sina källor:

Skrattade när den här dök upp i flödet , perfekt att checka in i inför nattflyg ;-)

Attachments

• Screenshot_20251129_125057_Facebook.jpg
    Screenshot_20251129_125057_Facebook.jpg
    240,2 KB · Visningar: 31
Konsten att klä upp sig har förlorats, men vi kan ju hoppas att det går att väcka liv i igen.
Mer stil till folket!

Toppen