Senaste nytt

Qatar till Singapore - Deal or No Deal

toer00

Medlem
Sitter och funderar över 2026 års resor och har kommit till höstens långresa (i business) som blir en combo av SIN och sedan antingen DPS eller PQC. Nu i höstas provade jag AF/KL/GA/AF med Eurobonus och 2-41. Men i år lutar det åt att ev. stifta bekantskap med QR igen, var några år sedan sist. När jag kollar på QR's hemsida ser jag att de har relativt gott om platser i P-klass platser stora delar av oktober / november för ca. 20 000 kr/pers. Nu undrar jag, är detta ett "bra" pris dvs en form av "deal" eller är det deras "vanliga" prise dvs. "no-deal"... Helst skulle jag vilja vänta in framemot våren/sommaren 2026 innan jag bokar, men om priset förväntas hoppa upp väsentligt kanske det kan vara läge att ta ta det redan nu...?

Ni som frekvent har koll på QR's prissättning då framför allt till SIN, vad säger ni? Verkar också som deras RVM system favoriserar utresa i P på antingen tisd, onsd, torsd och då blir det A380 från SIN och ingen Q-suite, medans hemresorna verkar vara mindre "låsta"... ?

Tänk på att P-klass inte ger lounge-access men om det inte är väsentligt så tycker jag nog det verkar vara ett bra pris. Vill inte boka P av den anledningen men upplever att QRs inventory går ganska mycket upp och ner så helt plötsligt försvinner P och ibland R och sedan kommer de klasserna tillbaka.

A380n vi flög med i våras hade helt klart några år på nacken men är ju trots allt en cool maskin att flyga med.

Tänk på att P-klass inte ger lounge-access men om det inte är väsentligt så tycker jag nog det verkar vara ett bra pris. Vill inte boka P av den anledningen men upplever att QRs inventory går ganska mycket upp och ner så helt plötsligt försvinner P och ibland R och sedan kommer de klasserna tillbaka.

A380n vi flög med i våras hade helt klart några år på nacken men är ju trots allt en cool maskin att flyga med.
Lounge-access kräver ändå några timmar för att inte vara stressigt...så tänkte betala extra för lounge access på utresan då vi skulle ha ca 3,5 i Doha.
På hemresan enbart ca 2 timmar, så då kan vi leva utan lounge, finns säkert någon sjysst bar i DOH?. Dessutom Q - suite, SIN - DOH :) , går att få på utresan DOH-SIN oxå, om man är villig att ta en 9 timmars transfer i DOH... Bättre då med 3,5 och ta A380n... ;)

20k och under är absolut ett bra pris med QR. 20-25k är ganska standard "låg prissättning" till sydostasien och hittas regelbundet. Jag tror inte du kommer undan billigare om du vill flyga med QR specifikt.

Maten, service och dryck håller ju bra standard ombord så en paus utan lounge behöver ju inte vara fel. Flygplatsen är ju spännande att vandra runt på och några timmar slår man lätt ihjäl.

Det ser ut som att QR flyger till sydostasien för 20-21k (ARN) och 22-24k (CPH) nästan hela H1 2026..

Qsuite är såklart coolt och privat, men jag har inga problem med öppna kabiner som på A380n (som också har bar!)
mvh

Jag har precis bokat Qatar Airways från Köpenhamn till Zanzibar under höstlovet 2026. Riktigt bra connection och deras business class brukar hålla väldigt hög nivå enlig mig. Jag tog det billigaste priset utan lounge, eftersom nästa biljettnivå – som i princip bara lägger till lounge – kostade cirka DKK 2 000 extra per person extra ut och DKK 2000 extra hem.

När jag väl hade bokat och betalat resan kunde jag sedan köpa till lounge i Doha om jag ville i "manage my booking". Man kan välja mellan flera olika lounger till olika priser, inklusive Al Mourjan-loungerna. Om man köper Al Mourjan lounge i efterhand lå priset runt DKK 700 per person, mycket lägre pris! Om det är värt det eller inte är ju individuellt, men jag valde att köpa det för hemresan eftersom vi har bättre tid i Doha då, och familjen ännu inte har testat Garden Lounge.

Jag Tycker 2000DKK låter ganska lågt för att gå från P till R-klass. Känns vanligare med betydligt större priskillnad (typ 5000SEK)

Brukar förvisso boka R-klass av anledningen att det ger mer poäng till AAdvantage (poäng som jag behöver för återkvalificering) och ofta är det ju lounge både i Doha och avresedestinationen som kan vara av intresse

Jag Tycker 2000DKK låter ganska lågt för att gå från P till R-klass. Känns vanligare med betydligt större priskillnad (typ 5000SEK)

Brukar förvisso boka R-klass av anledningen att det ger mer poäng till AAdvantage (poäng som jag behöver för återkvalificering) och ofta är det ju lounge både i Doha och avresedestinationen som kan vara av intresse
Men när man är tre som reser blir det en del pengar - 2000 DKK × 3 × 2 = 12000 DKK, jämfört med cirka 4200 DKK om man bara vill ha lounge i Doha både ut och hem. I Köpenhamn finns det enligt mig ändå ingen riktigt bra lounge, så det skulle jag inte betala extra för. Loungen i Zanzibar har dessutom fått väldigt dåliga recensioner, men går att boka till och koster 560 DKK per person.

Självklart, om man kan använda de extra poängen på ett bra sätt kan det vara värt det. Men om det enbart handlar om lounge access verkar det helt klart billigare att köpa till loungen i efterhand.

Det var mycket stor skillnad til Zanzibar om man reser från Stockholm Arlanda jämfört med Köpenhamn (skärmdump visar ut + hem samma datum). Från Stockholm Arlanda koster det just nu inte mycket mer med lounge - Köpenhamn är mycket dyrare att köpa bussines classic och även business lite är dyrare faktisk.

Från ARN
arn.png

Från CPH
cph.png

Toppen