Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Jag kan inte heller förstå riktigt varför scanningen av väskor är så segt.
Känns som de gamla maskinerna scannade väskorna betydligt snabbare och färre väskor gick till manuell kontroll

Jag kan inte heller förstå riktigt varför scanningen av väskor är så segt.
Känns som de gamla maskinerna scannade väskorna betydligt snabbare och färre väskor gick till manuell kontroll
Är det inte en fråga om att:
-Väskinnehållet nu har med sig saker som vätskor, laptops etc..?
-Man granskar inskanningen centralt, dvs inte bara en person per band?
-De får nu en 3D-bild så går lite tid till att rotera och titta på det, än att stirra på en bild och konstatera : "inga vätskor, inga laptops, inga knivar, inga bomber"

Optimalt vore såklart att ha maskinstyrt insläpp av brickor, som man har på andra flygplatser. Annars kanske man kan stänga ett par ett platserna så att väskflödet blir lägre? Står hellre i kö längre innan säkerhetskontrollen.

Och när de ändå är igång borde de kanske informera med skyltar/personal/avspärrning om att man inte ska stå längst fram vid löpbandet på andra sidan och vänta på väskan samtidigt som man blockerar sikten för övriga.

• Gilla
Reactions: hco
Optimalt vore såklart att ha maskinstyrt insläpp av brickor, som man har på andra flygplatser. Annars kanske man kan stänga ett par ett platserna så att väskflödet blir lägre? Står hellre i kö längre innan säkerhetskontrollen.
Man hade en trial med att stänga av varannan för några månader (?) sedan i Fast Track i alla fall. Oklart utfall med tanke på att det är borta nu.

Känns som det är för många väskband öppna i förhållande till antal operatörer. Om jag minns rätt så delar två band delar en metalldetektor, hade man stängt två band och satt personalen därifrån i operatörsrummet hade flödet blivit mycket bättre.

Inte för att vara gnällig men fick just upp en ny feature i bokningen av parkeringsplatser, för 50 kr extra så får du möjlighet att avboka din plats, annnars är det 72 timmar i förväg som gäller (idag tror jag det är typ en timme)… suck.

Toppen