Senaste nytt

Eurobonus Diamond-event 5/10/17 november (Oslo, Köpenhamn, Stockholm)

Finanserna går bra. Anko säger "we make shitloads of money and are out of debt". Antydan om att load-factorn var all-time-high, men inga siffror.
Det var Scandics VD som hade den formuleringen, men Anko gillade den.

Min tolkning var att Starlink kommer fungera med samma princip som idag, dvs kostar för alla utom statusmedlemmar, men när utrullningen innebär att inga plan (borträknat ATR, CRJ dvs wetlease) saknar Wifi så slår man alla, även resterande Viasat över till gratis för alla EB. Inte det att Starlink är gratis dag 1.
Men kanske missförstod?

Starlink ska vara gratis för alla EB-medlemmar.

Min tolkning var att Starlink kommer fungera med samma princip som idag, dvs kostar för alla utom statusmedlemmar, men när utrullningen innebär att inga plan (borträknat ATR, CRJ dvs wetlease) saknar Wifi så slår man alla, även resterande Viasat över till gratis för alla EB. Inte det att Starlink är gratis dag 1.
Men kanske missförstod?
Det är nog ett missförstånd tror jag. Speciellt som en del av Starlinks go-to-market B2B är att erbjuda kunder olika villkor beroende på om de vidaresäljer kapaciteten eller ej.

Det är nog ett missförstånd tror jag. Speciellt som en del av Starlinks go-to-market B2B är att erbjuda kunder olika villkor beroende på om de vidaresäljer kapaciteten eller ej.
Kan nog vara. Jag hängde bara upp mig på Ankos ”vi vill ha en produkt där ute” som att man inte vill ha lotteri ombord ifall man får gratis Starlink eller betal-Viasat. Och därför skulle under en tid ha samma betalvägg även på Starlink. Aja, jag missade nog nåt.

Kan nog vara. Jag hängde bara upp mig på Ankos ”vi vill ha en produkt där ute” som att man inte vill ha lotteri ombord ifall man får gratis Starlink eller betal-Viasat. Och därför skulle under en tid ha samma betalvägg även på Starlink. Aja, jag missade nog nåt.

Det stämmer att de vill ha samma regler för wifi-access på alla plan, men såvitt jag förstår det så kommer det inte att innebära att Starlink kommer kosta för ickestatuskunder från början, utan istället att när man väl har Starlink på plats så kommer man istället att göra wifi gratis för alla EB-medlemmar, oavsett uppkopplingsteknik.

Jag tror dock att övergångsperioden är ganska kort. Verkar som att man tänker riva av A320-flottan så fort som möjligt. Och ingenting om att man skulle prioritera de maskiner som inte har Viasat idag. Jag förstod det dessutom som att på första maskinen man testar på så lyfte man av Viasat-systemet.

På ett annat event har man sagt att det ska vara samma loginportal/loginlösning för alla tre leverantörerna man har (Starlink, Viasat, Panasonic).

(...)

Kabinen på A330 ska få en "refresh"/"upgrade" inom två år. Dock blir det ingen hel omgörning av kabinen. SAS letar efter möjligheter att expandera långlinjeflottan. (...)

Snakket litt med Anko i Oslo, og basert på svaret tror jeg brukte A330 classic er mest sannsynlig.

• Gilla
Reactions: fcx
Toppen