Senaste nytt

När får vi se direktflyg ARN-JFK med SAS?

Delta flyr ikke til OSL, United stanset OSL-EWR i 2015.

Jag tänker att då går det att flyga två småplan om man inte har konkurrens.

Men på ARN har man gjort bedömningen att det inte går i nuläget iaf eftersom det redan finns en linje åtminstone sommartid. Till skillnad från många andra tror jag inte gemene resenär bryr sig vad som står på fenan utan köper billigaste biljett som erbjuds på Expedia. Hade folk varit trogna generellt hade de kunnat mjölkas på mer pengar.

Jag tänker att då går det att flyga två småplan om man inte har konkurrens.

Men på ARN har man gjort bedömningen att det inte går i nuläget iaf eftersom det redan finns en linje åtminstone sommartid. Till skillnad från många andra tror jag inte gemene resenär bryr sig vad som står på fenan utan köper billigaste biljett som erbjuds på Expedia. Hade folk varit trogna generellt hade de kunnat mjölkas på mer pengar.
Jag skulle säga som du, varumärkeslojalitet blir viktigare ju högre upp i kabinklass man kommer, och OTA är en stor orsak till det.

Sen kommer vi igen in på detta med JV, där jag tror någon som går in på SAS.se av vana absolut kan tänka sig boka en resa där Delta sköter longhaul, bara allt sköts igenom en bekant hemsida och man får behålla sina SAS/SkyTeam förmåner.

Flyger Delta direkt till Oslo också?
Nei.Bare SAS flyr nå direkt OSL-NYC.
Continental fløy daglig rute OSL-EWR med flight CO38/CO39,fra Juni 2004 som førte til att SAS sluttet å fly OSL- EWR.
Når United ble slått sammen med Continental fortsatte United ruten som UA38/39.
SAS begynte igjen å fly OSL-EWR i Mars 2011 med en A340-300.
Norwegian airlines startet ruten OSL-JFK,Juni 2013.
United la ned sin rute,UA38/UA39 i Oktober 2019.
CO/UA fløy med 757-200
NAS fløy med 787-8
Notes:Nøyaktige opplysninger er ikke 2x-3x checked,så 100% nøyaktig er ikke disse opplysningene.

Nei.Bare SAS flyr nå direkt OSL-NYC.
Continental fløy daglig rute OSL-EWR med flight CO38/CO39,fra Juni 2004 som førte til att SAS sluttet å fly OSL- EWR.
Når United ble slått sammen med Continental fortsatte United ruten som UA38/39.
SAS begynte igjen å fly OSL-EWR i Mars 2011 med en A340-300.
Norwegian airlines startet ruten OSL-JFK,Juni 2013.
United la ned sin rute,UA38/UA39 i Oktober 2019.
CO/UA fløy med 757-200
NAS fløy med 787-8
Notes:Nøyaktige opplysninger er ikke 2x-3x checked,så 100% nøyaktig er ikke disse opplysningene.
Även Norse Atlantic flög väl OSL-JFK I början.

Visst är frakt viktig, men man klarar ju att fylla en maskin varje dag på linjen med passagerare, och så länge det ser ut så så kommer man fortsätta flyga från ARN. Ger inget stort värde att gå till tre dagliga från CPH, om man samtidigt måste flyga 250 pax till och från CPH utan att få några extraintäkter för det.
Instämmer. Och om de börjar köra ARN-JFK istället för EWR, så borde det bli ännu lättare att fylla linjen, då man får med sig passagerarna som skall vidare inrikes i USA, som annars tvingas till CPH eller annan flygplats.

Så även om SAS har ett CPH-fokus så tror jag inte man skall räkna bort vikten av att ha dessa typer av linjer från ARN. Det finns nog en del resenärer (mig själv inräknad) som värderar en så kort och smidig resa som möjligt, utan extra stopp! Så om SAS lägger allt på CPH så finns risken att de tappar en del resenärer till andra bolag (tex LH) som täcker fler USA-destinationer med endast 1 stopp med start från ARN.

Ytterligare en fördel med att samla planen på JFK är möjligheten att hantera oförutsedda händelser (inställda,/sena/överbokade avgångar) då man kan rerouta passagerare som till exempel ska till ARN via OSL eller CPH. Betydligt jobbigare att skicka passagerare mellan JFK och EWR

Ytterligare en fördel med att samla planen på JFK är möjligheten att hantera oförutsedda händelser (inställda,/sena/överbokade avgångar) då man kan rerouta passagerare som till exempel ska till ARN via OSL eller CPH. Betydligt jobbigare att skicka passagerare mellan JFK och EWR
De har ju också använt EWR tidigare effektivt för att slinga om flottan vid behov, istället för att flyta dem tomma mellan CPH/ARN/OSL.

Under kvällens EBD-event så var Anko väldigt tydligt med att de vill flytta i stort sett alla NY-avgångar till JFK, men att det handlar om möjlighet att få slottar.
Jepp. Man ville ha någon avgång kvar på EWR (dels för viss cargo, dels för vissa pax som ska till/från den sidan stan), men JFK ska bli huvudflygplatsen så fort som möjligt.

Toppen