Senaste nytt

Gissa vilken resebyrå som vinner resebyråtestet?

Besparingsrapporterna är intressanta. Hos min fd arbetsgivare inom universitetsvärlden hade vi för flera år sedan Nyman & Scultz, dom var bra, men jag drog alltid på munnen när jag såg besparingarna jag hade gjort. Av summan att döma verkade dom utgå från priset på en fullt flexibel biljett om man flög inrikes, så jag sparade ganska rejäla summor varje gång jag flög på billiga biljetter med surt förvärvade projektpengar.

Kollade även resepolicyn hos min nuvarande arbetsgivare inom högskolevärlden. Saxar följande "Den tid och pengar som läggs ned skall kunna försvaras på samma sätt som övriga resurser för att nå högskolans mål". Det är väl en lätt underdrift att säga att här finns det tolkningsutrymme om man är på det humöret:D

Stämmer, besparingsrapporterna utgår ofta från full flex, däremot kan man även dra ut jämförelserapporter till höger och vänster mot tidigare resor till samma destination och samtidigt väga in parametrar som hur långt innan resan bokades osv. Vi kan i princip dra ut vilken typ av rapport som helst numera.
Ang. resepolicies så spricker dem oftast när man lägger in den meningen som du citerar, då kan man ju nästan skita i en policy och bara ha den enkla texten...:p

Hej alla

Då var det dags att sticka ut hakan lite igen när nu dessa sk besparingarsvärden kommer på tal. Det finns faktiskt inte någon större skandal i relationen mellan en affärsresebyrå och ett företag med resande personal. Och även unga, högt utbildade, socialt kompetenta, starka förhandlare inom "procurement" på globala företag sysslar med detta i sin nuvarande form.

Jag tror att alla är överens om att den tiden är förbi när alla kunde åka businessclass utan att blinka. Problemet är att resebyråns historia inte är att utgå från den billigaste priset till kunden, snarare tvärtom. Där har tack o lov nätbyråerna gjort en stor insats!

En kort beskrivning av en sk "besparing" är följande:

Resenären frågar efter en businessclassbiljett, och resekonsulten föreslår en C-klass för ca 10 000 kr. Om nu resekonsulten väljer bokningsklass D istället, vilket tar exakt lika lång tid utan ngt letande, så kan priset sjunka till ca 7500 kr. Den enda skillnaden är att endast hemresan är ombokningsbar, bagaget är detsamma 30 kg. I och med detta klickar nu resebyrån i att man "sparat" 2500 kr åt kunden.
Ursäkta uttrycket, men detta är närmast bedrägeri enligt min mening. Resebyrån ska direkt föreslå det billigare alternativet!!
Allt annat är att straffa ut sig själv och underminera värdet av vårt jobb på lång sikt!! Att kalla valet av D istället för C för en besparing är skandal i sig. Och detta mätsystem pågår fortfarande, bland Travel Managers och resebyråchefer.

Även jag tvingas till denna rapport av en kund. Jag skall jämföra alla våra priser med IATA ref. fare vilket är en C-klass. Den första rapporten jag tvingades ta fram i förhandlingar med ett globalt företag visade att vi "sparat" 300 tkr åt kunden på en månad. Och man hade rest för 300 tkr. Och det märkligaste var att när jag inte kunde låta bli att ta upp och visa vår "besparing" i förhandlingarna så var det en av få gånger när motparten inte kunde säga emot....! Och det är inte jag som var den unga, högutbildade inköparen som nu har ett liknande jobb på en av de stora flygplanstillverkarna....

Verkliga besparingar som vi gör som resekonsulter är när vi föreslår alternativa flygvägar, avgångstider el tom avresedagar. Ett annat exempel som visserligen minskar mer o mer att att samma sträcka kan ha helt olika pris beroende på vilket dokument, prefix, man skriver ut biljetten på.
SAS och Estonian till Tallinn var ett paradexempel med halva priset om det var en "estonianplåt". Den typen av kunskap är inte vanlig på de stora byråerna.

Det gläder mig när Henrik I skriver att du sett rakt igenom detta! Ja nu har jag skrivit av mig lite om ett favoritomämne.......

Hej Peri

Tack för din input. Jag uppskattar att du skriver saker från annan synvinkel.

Ett annat exempel som visserligen minskar mer o mer att att samma sträcka kan ha helt olika pris beroende på vilket dokument, prefix, man skriver ut biljetten på.
SAS och Estonian till Tallinn var ett paradexempel med halva priset om det var en "estonianplåt". Den typen av kunskap är inte vanlig på de stora byråerna.

Jag har liknande erfarenhet när jag bokade min väns biljett för Singapore-Kairo T/R.
Singapore Airlines biljett kostade runt 7.500 SEK medans Egyptairs biljett kostade ca 5.000 SEK.
Båda var på samma Singapore Airlines flygningar och t o m Egyptair biljetten hade lägre ombokningsavgift än Singapore Airlines.

Angående det med besparingsrapporter så får den resande på vårt företag 20% tillhanda av resebesparingen som gjorts, smart incentiv för att se till att folk inte blir för kreativa med sina reselösningar.

I övrigt så är jag inte förvånad att Expedia vann testet. Mer än något annat så är den besparing man kan göra med deras flyg + hotell paket oerhört attraktiv och ger kostnader som jag ännu inte sett någon annan resbyrå slå.

Hade vi fått 20% av besparingen så hade jag lätt kunnat åka economy, suttit längst bak i planet ovs. Speciellt nu när jag har EBG och ändå har tillgång till lounger. Men när chefen "fixar" billiga skräphotell till mig men själv bor för över 2000kr/natten och det inte finns en uttalad policy ens, ja då reser jag såklart gärna C eller åtminstånde D

Citerar mig själv: Om vi börjar med det riktigt utflippade alternativet, skulle jag vilja se en sökfunktion på IATA-biljetter i första klass baserat på pris och sedan på vilka sträckor de råkar finnas.

Haha, men det finns! (vinkar glatt :p)

VAR, VAR:confused: KVS? Har kört en del random-sökningar där från t ex ICN, TPE, MNL och CAI för att hitta prisvärda IATA-biljetter i första klass. Men du menar att det finns ett mera avancerat sökverktyg:D

Citerar mig själv: Om vi börjar med det riktigt utflippade alternativet, skulle jag vilja se en sökfunktion på IATA-biljetter i första klass baserat på pris och sedan på vilka sträckor de råkar finnas.

VAR, VAR:confused: KVS? Har kört en del random-sökningar där från t ex ICN, TPE, MNL och CAI för att hitta prisvärda IATA-biljetter i första klass. Men du menar att det finns ett mera avancerat sökverktyg:D
Jag tror du missade en viktig del i ditt eget citat. Svarade på din kommentar "Men det kundsegmentet kanske inte är det allra största". ;)

Har aldrig hört talas om någon sådan sida, de flesta människor vet ju inte ens vad en IATA-biljett är.

Hmm, det var nog så självklart för mig att du hörde till det segmentet:D Så jag tänkte att nu har du hittat ett riktigt superverktyg någonstans:D Men det är ju ganska kul och sitta och leka med KVS och se vad man hittar. Måste bara lära mig lite mer om max tillåten routing på IATA-biljetter. Tips på siter där man kan få lite info?

Men det är ju ganska kul och sitta och leka med KVS och se vad man hittar. Måste bara lära mig lite mer om max tillåten routing på IATA-biljetter. Tips på siter där man kan få lite info?

Enkel tumregel med IATA(YY) biljett

• Om du tar stopover, med stor sannolikhet går priset upp. Ifall du har börjat din resa från någon av säljer-billiga-biljetter-länder.

• Du kan flyga upp till 25% av MPM(Maximum Permitted Mileage) av mellan stad A och stad B, genom att betala upp till 25% extra på basbiljettpriset. (T ex: MPM av mellan Seoul och Singapore är 3.459 miles. Så 3.459 miles x 1,25 = upp till 4.323 miles är OK.)

Last edited:
Enligt nyhetsbrev idag så tar numera Flygvaruhuset och ett gäng derivat av den (seat24, travelpartner, supersaver) Amex, vilket torde vara positivt för deras ranking i kommande resebyråtestet (#8 2011).

Travelpartner och systerbolaget Budjet har tagit Amex väldigt länge.

När det där testet gjordes gick det dessutom att boka multicy biljetter på deras siter, men inte nu längre, trots
att de då var en av de bästa siterna nämndes de inte ens, utan en av de absolut dyraste siterna utsågs som bäst...

Toppen