Senaste nytt

Finnair öppnar ny Linje: Umeå - Vasa - Helsingfors

xvikmic

Medlem
Finnair börjar flyga mellan Umeå Airport till Helsingfors - via Vasa från den 29 mars 2026 och 9 ggr per vecka.

Det blir möjligt att resa mellan Umeå och Vasa (11 mil!) läs mer här:

Personligen tycker jag att detta är positiva nyheter eftersom det numera är allt svårare för norrlänningar att ta sig ut i världen då SAS har flyttat många linjer till CPH.

Det blir intressant att se om SAS kommer att svara på detta. Kanske dags för direktlinjer till Köpenhamn? ;)

Det blir intressant att se om SAS kommer att svara på detta. Kanske dags för direktlinjer till Köpenhamn? ;)
Flyg mellan norra Sverige och Köpenhamn är väl en uttalad ambition från SAS i och med köpet av 45 Embraer? Men om det händer något i närtid är en annan fråga.

Flyg mellan norra Sverige och Köpenhamn är väl en uttalad ambition från SAS i och med köpet av 45 Embraer? Men om det händer något i närtid är en annan fråga.
Det började till viss del redan förra vintersäsongen med Köpenhamn-Östersund.

"SAS fortsätter med direktflyg från Köpenhamn (CPH) till Åre Östersund Airport (OSD) även kommande vintersäsong 2025/2026. Det första direktflyget anländer i mitten av december och till och med mars erbjuds 1-4 direktflyg per vecka. Sammanlagt finns 29 flygdagar att välja bland. Säsongen 2023/2024 och 2024/2025 slog väl ut och SAS har bestämt sig för att fortsätta satsningen."

Det började till viss del redan förra vintersäsongen med Köpenhamn-Östersund.

"SAS fortsätter med direktflyg från Köpenhamn (CPH) till Åre Östersund Airport (OSD) även kommande vintersäsong 2025/2026. Det första direktflyget anländer i mitten av december och till och med mars erbjuds 1-4 direktflyg per vecka. Sammanlagt finns 29 flygdagar att välja bland. Säsongen 2023/2024 och 2024/2025 slog väl ut och SAS har bestämt sig för att fortsätta satsningen."

Fast där är väl riktningen lite omvänd, dvs den linjen finns framförallt för att mata danskar (och kanske tyskar) till skidbackarna i Åre snarare än att mata svenskar till vidare anslutningar från CPH.

Fast där är väl riktningen lite omvänd, dvs den linjen finns framförallt för att mata danskar (och kanske tyskar) till skidbackarna i Åre snarare än att mata svenskar till vidare anslutningar från CPH.
Jag har flugit den och minns det som en väldigt hög andel svenskar, antagligen södra Sverige.

Under Almedalsveckan har man direktflyg till Visby. Även det går från CPH istället för MMX trots att jag gissar att målgruppen är folk i södra Sverige.

Du har helt rätt i att den rutten är ”omvänd”, så se min kommentar som ett tillägg och inte rättelse. CPH används redan för att ”knyta ihop hela Sverige” trots att flygplatsen ligger utanför landet.

I Finnairs PR står det att det är en "triangle". Betyder det verkligen att man kan flyga i båda riktningarna mellan Umeå och Vasa?

Toppen