Senaste nytt

SAS - We are Scandinavia

Jag tror det var nödvändigt att använda Joel (alltså svensk). Danskarna kommer flyga med SAS oavsett. Men vi är många som börjar tröttna på att behöva landa på CPH så fort man ska ut i världen. Alla vet redan att SAS är danskt men att också ha en dansk profil hade förmodligen eskalerat denna känsla. Så jag tycker det var smart av SAS och deras reklambyrå att köra på Joel. Antar att deras val stod mellan honom och A Skarsgård.

"tydligt bevisat"? Av vem?
"Trollkonton kopplade till extremhögern"? Låter som du tittat för mycket på TV4.
Däremot var det tydligt bevisat att så många av SAS resenärer, inte bara i detta forum, också reagerade så starkt att man fick dra tillbaka "kampanjen".
Och det var duktigt upprörda känslor såväl här som på andra platser..

Även nazistiska Nordfront, propagandaorgan åt Nordiska motståndsrörelsen, anser att reklamen är en “aggressiv attack” på Skandinavien, berättar Dagens Nyheter.

”Bevisligen” njaa, men ifall NMRs officiella propagandaorgan går ut med detta så vet man ju att de även aktiverat sina inofficiella kanaler.
En massa snöflingor, i min åsikt.

Skulle gärna se dina bevis för att det var organisk reaktion av ”många av SAS resenärer” som orsakade det…

Huruvida den här reklamkampanjen eller den förra är bäst har jag ingen åsikt om. Men när vi nu ändå pratar reklamkampanjer med SAS så kanske vi är fler som minns SAS reklamkampanj som kallades Jackpot? Jackpot var ett nytt lågpris, jag gissar att tanken från SAS var att ett sådant pris var lika bra som att få jackpot. Kampanjen hade en egen låt med raderna "You can get it if you really want... Jackpot takes you there!" och till det visades helt enkelt bilder på glada mänskor på olika resmål följt av jackpotpriserna. Den där låten satte sig enkelt och fortfarande idag, 30 år senare, kan den ploppa upp i huvudet. Den reklamkampanjen funkade i vart fall på mig.

För den som vill minnas den catchiga låten från SAS-reklamen 1990-tal kan titta här:

Huruvida den här reklamkampanjen eller den förra är bäst har jag ingen åsikt om. Men när vi nu ändå pratar reklamkampanjer med SAS så kanske vi är fler som minns SAS reklamkampanj som kallades Jackpot? Jackpot var ett nytt lågpris, jag gissar att tanken från SAS var att ett sådant pris var lika bra som att få jackpot. Kampanjen hade en egen låt med raderna "You can get it if you really want... Jackpot takes you there!" och till det visades helt enkelt bilder på glada mänskor på olika resmål följt av jackpotpriserna. Den där låten satte sig enkelt och fortfarande idag, 30 år senare, kan den ploppa upp i huvudet. Den reklamkampanjen funkade i vart fall på mig.

För den som vill minnas den catchiga låten från SAS-reklamen 1990-tal kan titta här:

Jodå, den minns jag! Har en sån där Joker-pin i någon låda...

Något jag reagerade på nu när jag såg priserna i SAS reklamkampanj från 1996 är att t.ex. att en t.o.r. Stockholm - Rom (i turistklass, som det hette då) annonserades till 3 700 kr, d.v.s. det var ett riktigt bra pris! Om man räknar om penningvärdet från 1996 till 2025 så motsvarar det strax över 6 000 kr i dagens penningvärde. Snacka om andra tider. Även om incheckat bagage, papperstidning, varm mat och alkohol alltid ingick även bakom skynket på den tiden är det kanske inte någon som skulle tycka att det priset är en jackpot idag...

Kampanjen hade en egen låt med raderna "You can get it if you really want... Jackpot takes you there!"
Wow. Detta låste upp ett minne jag helt glömt, och faktiskt aldrig kopplat till SAS… utan kanske mer allmänt till solsemester, kanske någon charterbyrå. Jag hörde melodin direkt jag läste din text!

Diskussionen om vilka som gillade och inte gillade den förra reklamen får tas vidare på andra forum.
Diskutera den nya reklamen i denna tråd, om du ogillar den eller gillar den och vill belysa något är det bra att lägga fram fakta med hänvisningar, eller lägg till att "jag tycker" eller "jag anser" eller något liknande.

Fortsätter diskussionen om den tidigare reklamfilmen som nämns kommer inlägg att tas bort och eventuellt blir det andra påföljder.

/Moderator

Toppen