Senaste nytt

SAS - We are Scandinavia

Se andra inlägget du citerade. Har aldrig pushat för Joel.
Men kan bjuda på ett namn som senaste 10 åren har en oscar, Alicia Vikander. Nämn en dansk? ;)



Ska man gå på historiska personer så blir det en svår match för Danmark att vinna...
Och Alica Wikander fick en Oscar för sin medverkan i en film som hette "The Danish Girl".... För övrigt har Danmark 16 vinster och Sverige 35 så 400% är lätt överdrivet. På den manliga sidan är Viggo nominerad 3 gånger för ledande roll och Max von Sydow har som ende svensk blivit nominerad en gång för en ledande roll. Innan Alicia Wikander van var det Ingrid Bergman 1974 så det var 41 år emellan men visst, Sverige har 4 skådespelaroscar och Danmark ingen. Dock är tre av dem Ingrid Bergmans och hon är inte längre med oss. När det gäller bästa utländska film så har Sverige 3 och Danmark 4 och den senaste segern var 2020 medans Sverige inte vunnit sedan Ingemar Bergman vann 1983.
 
Jag reagerade faktiskt när jag såg SAS nya kampanj “We are Scandinavia”. För bara ett par år sen hette det ju “Nothing is truly Scandinavian”.

Från att ifrågasätta hela begreppet till att plötsligt vara det. Kanske ett sätt att hitta tillbaka till lite stolthet och trygghet efter några skakiga år?

Eller så är den nya identiteten helt enkelt att vara ambivalent, att vagga in oss i tryggheten och sen dra undan mattan lika snabbt

Edit: Ganska direkt efter mitt inlägg så får jag upp denna artikel i mitt flöde :)

55d5dafc35432a6f9976c5ae7d491fa5.jpg
 
Last edited:
Nu gnäller danskarna över att det är en svensk och inte en dansk som är ansiktet utåt i kampanjen. Vilket trams! Helt otroligt! Danskarna har redan fått hubben, flest linjer, kommer att få en flagship lounge... Nej, det ska vara en dansk i reklamen också... Sluta gnäll! Jösses vad irriterad jag blir.

SAS är danskt. Och mer holländskt och franskt än svenskt. Hur vi än försöker låtsas som något annat (inklusive att förbjuda oss att nämna det).
Sverige gav bort det prestigefyllda varumärket, jobben och hubben till danskarna eftersom det var på modet under ett par år att dissa flygindustri och hylla gröna pyramidspel. Hur mycket det än smärtar så är det bara att inse att det är så det är.
 
SAS är danskt. Och mer holländskt och franskt än svenskt. Hur vi än försöker låtsas som något annat (inklusive att förbjuda oss att nämna det).
Sverige gav bort det prestigefyllda varumärket, jobben och hubben till danskarna eftersom det var på modet under ett par år att dissa flygindustri och hylla gröna pyramidspel. Hur mycket det än smärtar så är det bara att inse att det är så det är.
SAS regelbundna nyemissioner under 2010-talet är nog det som var mest likt ett pyramidspel.
 
Reklamen när de sågade allt skandinaviskt, den var en katastrof utan dess like som många hatade (inkl. undertecknad). Skönt att man tar fram att vi faktiskt har saker att vara stolta över! Bra reklam!
Allt gnäll på den förra reklamkampanjen var ju bara trams och drevs på främst av folk på extremhögern.
Ingenting i den kampanjen var fel utan var faktiskt något vi skandinaver kunde vara stolta över.
Förstod man inte budskapet så lyssnade man inte ordentligt. En majoritet, inklusive undertecknad tyckte att den var bra. På samma sätt så tycker jag att nuvarande kampanj är bra och det finns ingenting i den som är i motsättning till den förra.
SAS är danskt. Och mer holländskt och franskt än svenskt. Hur vi än försöker låtsas som något annat (inklusive att förbjuda oss att nämna det).
Sverige gav bort det prestigefyllda varumärket, jobben och hubben till danskarna eftersom det var på modet under ett par år att dissa flygindustri och hylla gröna pyramidspel. Hur mycket det än smärtar så är det bara att inse att det är så det är.
Var ägandet sitter spelar ingen roll. SAS är skandinaviskt eftersom det är deras identitet och huvudmarknad.
De flesta anser IKEA vara svenskt, men det ägarskapet har inte varit svenskt på över 40 år.
 
SAS "We are..."-reklam har inte direkt intresserat mig sedan den första, som var briljant och som utsattes för politisk aktivism, drogs tillbaka.

Så den här har jag inte ens orkat klicka in på och ha en åsikt om. Tills idag när jag såg den på storbildsskärm i loungen. Den är väl OK, inte direkt någon kraftig payoff men hyfsat välproducerad och leker lite med bilden av norden och kan nog tilltala nordamerikaner tänker jag.
Sceniskt ser det coolt ut att zooma ut från boardingen och se hela planet (adderar till produktionsvärdet som jag känner är rätt högt), men jag är inte helt säker på att boarda via trappa (eller att barnen går före VIP) är ett superstarkt budskap i sig, i alla fall inte internationellt. Det är möjligt att den biten däremot går hem i lägret med misstroende mot "etablissemanget" och allmän avundsjuka.

Jag såg däremot Widerø reklamen tidigare och känner nu att jag förstår precis var de kom in och såg en möjlighet att skoja lite med SAS reklam och skapa lite egen buzz.
 
Toppen