Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

AirBaltic har börjat få Starlink på sina maskiner nu.
Över Östersjön idag är det bra fart. Förvisso högst 20% beläggning ombord, men bra fart och inget krångel med inloggning. Blir bra när detta kommer hos SAS.
 

Attachments

  • IMG_0152.png
    IMG_0152.png
    577,9 KB · Visningar: 91
Premiären närmar sig! :)

Från Eurobonusguidens sammanställning från gårdagens event i Oslo!

Installationerna av utrustningen ska starta nu i november och med en hastighet av 2 maskiner/vecka! :) Därmed verkar det gå betydligt snabbare att installera detta system än när dagens system monterades!

Screenshot_20251106_065818_Instagram.jpg


Screenshot_20251106_070002_Instagram.jpg


 
Att man vid bokningi ska se om flyget har starlink ger jag inte mycket för. Det skulle innebära att de i princip inte kan byta flygplan på rutten. Inte en chans att det håller i rimlighet.


Möjligen kan de mena att detta ska funka efter sommaren 2026 (då alla A320) ska ha starlink. Då handlar det enbart om huruvida flighten planeras flygas med en A320 eller ej, inte exakt vilket plan.
 
AirBaltic har börjat få Starlink på sina maskiner nu.
Över Östersjön idag är det bra fart. Förvisso högst 20% beläggning ombord, men bra fart och inget krångel med inloggning. Blir bra när detta kommer hos SAS.
Prata med en god vän som är pilot på AirBaltic och dom kommer skruva upp antalet installationer nu i slutet av November när deras behov av maskiner går ner aningen i och med vintertidtabellen.

Ska bli kul att få testa farten på riktigt med SAS maskinerna, vet inte vart installationen kommer ske men tidigare Wifi har väl installerats i Tallinn eller i Irland vad jag minns.
 
Så om gör 2 st A320 per vecka och ska vara klara till sommaren så betyder det 320-flottan i SAS och inget i Connect och absolut inte Link? Dvs de i huvudsak förbättrar på plan där det redan finns Wifi och fortsätter med halva flottan helt utan?

Vet inte om jag har otur, men den senaste månaderna har det varit 100% wifi-fritt för mig. Så det ska vara "champions-league" nivå på vissa rutter och Division 8 på andra? Ungefär som att "SAS NYA BUSINESS" för 5tkr mycket väl kan vara en sur plus-macka om man råkar flyga utanför huvudstads-triangeln.
Förlåt om jag inte jublar.
 
Så om gör 2 st A320 per vecka och ska vara klara till sommaren så betyder det 320-flottan i SAS och inget i Connect och absolut inte Link? Dvs de i huvudsak förbättrar på plan där det redan finns Wifi och fortsätter med halva flottan helt utan?

Vet inte om jag har otur, men den senaste månaderna har det varit 100% wifi-fritt för mig. Så det ska vara "champions-league" nivå på vissa rutter och Division 8 på andra? Ungefär som att "SAS NYA BUSINESS" för 5tkr mycket väl kan vara en sur plus-macka om man råkar flyga utanför huvudstads-triangeln.
Förlåt om jag inte jublar.
Va? Står det någonstans att de prioriterar SAS Mainline över SAS Connect? Av mina resor är 80% Connect (eller 90% av A320-flights) så det är ju surt.

Kan det hänga ihop med att man vill slippa kostnaden för Viasat-tjänsten ASAP?

Sen om det innebär att alla-alla är klara till hösten 2026 så är det väl okej, men vi får väl se.
 
Kan det hänga ihop med att man vill slippa kostnaden för Viasat-tjänsten ASAP?
Om man vill slippa kostnaden för Viasat så kan dom väl bara stänga ner den? Det är ju ändå på så pass få plan att ingen skulle märka någon större skillnad, särskilt när utrullningen har börjat av Starlink då lär det mest snackas om det.
 
Toppen