Senaste nytt

SAS höjer priserna för bonusresor med partnerflygbolag?

Rätt intressant att SAS har lyckats få kostnadshöjning till att uppfattas som en bra sak. Dvs. något som är konkret negativt uppfattas som positivt. Flera (Eurobonus-)medlemmar tycker en höjning av kostnad för att använda sina poäng vore bra, med hänvisning till att det skulle bli lättare att hitta platser.

Egentligen borde ju vi som konsumenter använda vår makt till att protestera mot höjningar av kostnad för att använda våra innestående poäng, och istället verka för att fler platser blir tillgängliga.
Fast det vet du väl som frekvent deltagare på detta forum att kritisera SAS är värre än svära i kyrkan...

Rätt intressant att SAS har lyckats få kostnadshöjning till att uppfattas som en bra sak. Dvs. något som är konkret negativt uppfattas som positivt. Flera (Eurobonus-)medlemmar tycker en höjning av kostnad för att använda sina poäng vore bra, med hänvisning till att det skulle bli lättare att hitta platser.

Egentligen borde ju vi som konsumenter använda vår makt till att protestera mot höjningar av kostnad för att använda våra innestående poäng, och istället verka för att fler platser blir tillgängliga.
Troligtvis för att de flesta än så länge känner sig förskonade, eftersom Eurobonus trots höjningar fortfarande är ett av de mest kostnadsförmånliga programmen som existerar. Och så länge det inte korrigeras upp till en betydligt högre nivå, eller ovettiga dynamiska priser, så är man glad och nöjd.

Fast det vet du väl som frekvent deltagare på detta forum att kritisera SAS är värre än svära i kyrkan...
Lägg ner. Skriver själv, och läser andra skriva, minst lika mycket negativt som positivt och har aldrig upplevt det så. Responsen handlar nog mer om vilken kritik man framför samt hur man framför den. Ditt inlägg nedan är ett bara ett exempel…
Kommer snart målas om till Denmark

Eh, vad gör man med billiga poängpriser om tillgången inte finns? Om SAS bara hade en bonusbiljett per år men den kostade 5 EB, är det bättre?
Nuvarande prisnivå är bra för den som hittar, men värdelös för den som inte hittar biljetter.

Hur föreslår du att vi ska "verka" för att SAS ska göra mer platser tillgängliga, kräva att de börjar offra fler revenuesäten och slänga lönsamheten?
Jag tror många här, inklusive jag, har mer poäng än vad man lyckas göra sig av med. Då är matematiken enkel: +15% poängpris är billigt i utbyte mot att jag faktist hittar resor jag vill ha.

(Samma visa man får ta kring svenska hyresrättskatastrofen med låga hittepåpriser men ingen tillgång, men vi håller oss från den idag, lite för off-topic).

Kort och gott, folk verkar säga att ökningen är ganska mild med några utstickare, och HOPPAS att en moteffekt är bättre tillgänglighet. Är väl ingen som hurrar åt ökningen, utan försöker se en guldkant.

Eh, vad gör man med billiga poängpriser om tillgången inte finns? Om SAS bara hade en bonusbiljett per år men den kostade 5 EB, är det bättre?
Nuvarande prisnivå är bra för den som hittar, men värdelös för den som inte hittar biljetter.

Hur föreslår du att vi ska "verka" för att SAS ska göra mer platser tillgängliga, kräva att de börjar offra fler revenuesäten och slänga lönsamheten?
Jag tror många här, inklusive jag, har mer poäng än vad man lyckas göra sig av med. Då är matematiken enkel: +15% poängpris är billigt i utbyte mot att jag faktist hittar resor jag vill ha.

(Samma visa man får ta kring svenska hyresrättskatastrofen med låga hittepåpriser men ingen tillgång, men vi håller oss från den idag, lite för off-topic).

Kort och gott, folk verkar säga att ökningen är ganska mild med några utstickare, och HOPPAS att en moteffekt är bättre tillgänglighet. Är väl ingen som hurrar åt ökningen, utan försöker se en guldkant.
Jag förstår ditt argument här, men i analogin med den svenska hyresmarknaden är skillnaden att marknadspriser, utöver att minska efterfrågan, skulle skapa incitament för aktörer att öka utbudet (det skulle bli mer lönsamt att bygga nya bostäder).

Här kontrollerar SAS utbudet, och man har inte påvisat att förändringen skulle innebära någon skillnad på utbudssidan. En förändring i prissättning har nog en ytterst marginell effekt på efterfrågan (eftersom som du påpekar har nog många ett överflöd av poäng).

Jag är väldigt skeptisk till att vara positivt till prishöjningar såtillvida det inte också kommuniceras förändringar i utbudet samtidigt. Med det sagt, prishöjningar suger.

Last edited:

Ditt inlägg är precis det jag menar :). Det är rätt fantastiskt att en konsument vill betala mer för exakt samma vara och aktivt argumenterar för det. Så mitt inlägg var endast en observation att rätt häftigt att SAS lyckats med detta.

Jag säger inte att du har fel, jag håller med dig och tar också hellre ökad tillgänglighet över skippad 15% höjning. Men allra helst hade jag sett fler platser tillgängliga hellre än höjning.

Kom ihåg här: Vi har ingen bekräftelse på att det kommer finnas fler bonusplatser tillgängliga på grund av att priset höjs - detta är vår egen spekulation.

SAS har 100% kontroll över hur mycket poäng som finns i omlopp och har själva skapat både intjäning och prissättning. Enda yttre faktorn här är väl vad partners tar betalt av SAS för bonusbiljetter.

Blir ju kanon om du får rätt. Dock återstår det att se. Jag tror vad Gnoppps försöker säga är att han är förvånad att så många ser den MÖLJIGA positiva effekten av högre poängpriser.

Blir ju kanon om du får rätt. Dock återstår det att se. Jag tror vad Gnoppps försöker säga är att han är förvånad att så många ser den MÖLJIGA positiva effekten av högre poängpriser.
Jag gissar att många är medvetna och inställda på att priserna kommer höjas då det varit väldigt förmånligt länge och extremt enkelt att få poäng.

Sen har det ju blivit svårare hitta resor efter bytet och folk lever väl på hoppet att det kanske blir bättre tillgång pga detta.

Toppen