Senaste nytt

Ersättning från Air France för utebliven och dålig service?

”Children/infant meal” är listat som specialmat. Har rest mycket med infant och då har vi alltid varit tvugna att beställa i förväg, men är ju inte riktigt samma.

Fick barnet en vanlig servering istället nu eller ingen mat alls?

Du pratar ju om en longhaul i ditt första inlägg...
Svårt för @Gnopps att tolka det annorlunda då.
Ja, det var lite otydligt att klagomålet rör två flighter. Ingen mat till barn (ej inf) på short haul alls. Gällande long haul var det vuxnas mat, vilket var helt okej och i ordning med vad jag tänkt.
”Children/infant meal” är listat som specialmat. Har rest mycket med infant och då har vi alltid varit tvugna att beställa i förväg, men är ju inte riktigt samma.

Fick barnet en vanlig servering istället nu eller ingen mat alls?
På short haul ingen mat alls.

Har du hittat någonstans där AF säger att de erbjuder barnmåltid på korta flyg?
Nej men någon form av måltid ser jag överallt att de ska servera i affärsklass.

Nej men någon form av måltid ser jag överallt att de ska servera i affärsklass.
Ok, då förstår jag bättre. Så ni hade ett barn under 2 år som reste utan egen plats i affärsklass på ett kortflyg med Air France, och barnet fick ingen måltid alls.?

Detta är ett klagomål jag stött på tidigare och bottnar i att eftersom barnet inte har en egen plats så räknas hen inte som en egen passagerare. I reservationen läggs alltså inte 2 passagerare (1 vuxen + 1 barn) in utan endast 1 passagerare (med anmärkning att har barn i knäet). Detta märks också i priset där barnen betalar nästan ingenting (förhållandevis) för biljetten.

Som ni märkt leder detta ofta till att man inte har någon måltid för barnet. Jag vet ej om det hade varit möjligt för er att be om måltid för barnet i förväg genom att kontakta AF, men annars tror jag det är lite industristandard att det går till så (andra här får gärna rätta mig, var ett tag sedan jag själv reste med småbarn).

Jag kommenterar inte dina andra klagomål, men denna vet jag inte om jag personligen hade brytt mig om.

Ok, då förstår jag bättre. Så ni hade ett barn under 2 år som reste utan egen plats i affärsklass på ett kortflyg med Air France, och barnet fick ingen måltid alls.?

Detta är ett klagomål jag stött på tidigare och bottnar i att eftersom barnet inte har en egen plats så räknas hen inte som en egen passagerare. I reservationen läggs alltså inte 2 passagerare (1 vuxen + 1 barn) in utan endast 1 passagerare (med anmärkning att har barn i knäet). Detta märks också i priset där barnen betalar nästan ingenting (förhållandevis) för biljetten.

Som ni märkt leder detta ofta till att man inte har någon måltid för barnet. Jag vet ej om det hade varit möjligt för er att be om måltid för barnet i förväg genom att kontakta AF, men annars tror jag det är lite industristandard att det går till så (andra här får gärna rätta mig, var ett tag sedan jag själv reste med småbarn).

Jag kommenterar inte dina andra klagomål, men denna vet jag inte om jag personligen hade brytt mig om.
Tycker det står i första inlägget att barnet hade eget säte och biljett (och i senare inlägg att barnet är över 2).

Det står också att fru hade infant i knät vilket förvirrar lite, därför hon blev nekad dryck. Just ordet infant tolkar jag alltid som lap infant i dessa sammanhang i alla fall.
Oklart ändå om de ville att barnet skulle sitta i knä även fast det fanns eget säte? Borde väl vara tvärtom att barnet bör sitta på sin plats i så fall.

Tycker det står i första inlägget att barnet hade eget säte och biljett (och i senare inlägg att barnet är över 2).
Ah ursäkta, det är jag som inte hänger med på vad som hänt. Har barnet egen plats i en kabin med måltid borde hen få en måltid. Barnmåltid endast om förbeställt.

Jag tycker att det första inlägget är otydligt. Gäller det kanske två barn, en infant och ett över två år?
Ett barn med eget säte ska få måltid enligt det servicekoncept som gäller för den kabinklassen. Vill man ha annan mat än den som serveras, t ex barnmat så måste den förbokas.

När det gäller bassinet så kan man få en sådan om det finns, men det är ingen garanti. Först till kvarn brukar gälla, dvs man har inte lika många bassinet ombord som det finns platser att fästa den i. Bör beställas redan vid bokningen.

När det gäller övriga punkter så har jag inte sett att det skulle finnas generella "förbud" att ligga ner med en infant i samma säte. Det enda jag kan tänka mig skulle vara att det bälte som infant använder ev skulle fungera sämre. Båda måste ju kunna ligga ner fastspända på ett säkert sätt.

Ett eget säte för en infant tillåts bara om man har en barnstol som barnet kan sitta i och sedan fästas med bältet.

Det finns gott om utrymme för spekulation här. Kanske personalen ville ha en nykter i sällskapet med litet barn bara budskapet var "lost in translation"?
Tråkigt att en sådan lång resa blir en dålig upplevelse, oavsett vems fel det är ..

Förstår att det blir otydligt när jag hoppar mellan olika upplevelser här. Resan berör två barn. Ett barn under 2 år, in lap infant. Ett andra barn på 3 år, eget säte med egen biljett.
Klagomålet kring min fru rör den stunden hon hade in lap infant. Klagomålet för utebliven servering på short haul för barn gäller 3-åringen.

Det finns gott om utrymme för spekulation här. Kanske personalen ville ha en nykter i sällskapet med litet barn bara budskapet var "lost in translation"?
Tråkigt att en sådan lång resa blir en dålig upplevelse, oavsett vems fel det är ..
Och på så vis hade jag kunnat sympatisera med detta om det var så att det beskrivits på det viset. Men ärligt talat så brukar fransosers definition av nykter vara lite mer glidande än så. Kvinnor i Frankrike dricker ju inte sällan vin under graviditeten…

Toppen