Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Sample size 1 säger ju inget, men är det mer eller mindre fullt lär man se dessa priser. Direktflyg kommer nästan alltid vara dyrare än flyg med mellanlandning.

SAS Business kommer sällan vara billigt, utifrån de priser man ser nu. Men ligger i paritet med konkurrenterna för det mesta och i samma pris som AF/KLM ofta gör.
Dessutom börjar Stockholms sportlov 21/22:a feb så den veckan är ju per definition dyr. Jag gissar också att alla som bokade plus när biljetterna släpptes nu sitter i business och det bidrar till att det drar iväg

Sample size 1 säger ju inget, men är det mer eller mindre fullt lär man se dessa priser. Direktflyg kommer nästan alltid vara dyrare än flyg med mellanlandning.

SAS Business kommer sällan vara billigt, utifrån de priser man ser nu. Men ligger i paritet med konkurrenterna för det mesta och i samma pris som AF/KLM

Det var min poäng och därav min fråga om någon har en bättre översikt. Håller inte med om att de ligger i paritet med AF/KLM. Anekdotiskt verkar SAS just nu ligga betydligt högre än både LH och AF/KLM till många europeiska destinationer, inklusive Paris och Amsterdam.

Det var min poäng och därav min fråga om någon har en bättre översikt. Håller inte med om att de ligger i paritet med AF/KLM. Anekdotiskt verkar SAS just nu ligga betydligt högre än både LH och AF/KLM till många europeiska destinationer, inklusive Paris och Amsterdam.
SAS tar 3176:- för business flex enkel resa mellan Paris-Stockholm, AF tar 7641:- samma datum.
Lägsta jag hittar AF på den sträckan för en vanlig businessbiljett är 3700:- och SAS kan man komma ner i 2670:-

Så att SAS skulle ligga högre än AF är jag skeptisk till, men blir gärna motbevisad :)

Nu vet jag inte vad du tittat på, men tittar man på Barcelona valfritt datum (som inte störs av lov eller större event) så får jag dessa priser för SAS vs KLM. AF priser ligger i samma spann.

SAS Business till Europa ligger på ca 6000 kronor och det är liknande priser för KLM/AF också och Lufthansa brukar ligga på ca 5000 kronor för de billigaste avgångarna.

Nu har jag inte tillgång till expertflyer, men det är ju bara titta där vad de publicerade priserna är. Man kan ju alltid bevisa att det är dyrare på destination X på dag Y åt vilket håll som helst, beroende på hur försäljningen ser ut för aktuellt bolag.

1758542699752.png

1758542716885.png

Nu vet jag inte vad du tittat på, men tittar man på Barcelona valfritt datum (som inte störs av lov eller större event) så får jag dessa priser för SAS vs KLM. AF priser ligger i samma spann.

SAS Business till Europa ligger på ca 6000 kronor och det är liknande priser för KLM/AF också och Lufthansa brukar ligga på ca 5000 kronor för de billigaste avgångarna.

Nu har jag inte tillgång till expertflyer, men det är ju bara titta där vad de publicerade priserna är. Man kan ju alltid bevisa att det är dyrare på destination X på dag Y åt vilket håll som helst, beroende på hur försäljningen ser ut för aktuellt bolag.

Visa bifogad bild 168641
Visa bifogad bild 168642
Ska tilläggas att flygtiderna är inte direkt till KLM's fördel, utan blir ännu dyrare när man tar en normal avgångstid och inte en fakir hem.

Ska tilläggas att flygtiderna är inte direkt till KLM's fördel, utan blir ännu dyrare när man tar en normal avgångstid och inte en fakir hem.
Jag tog bara billigaste flyg för att stärka tesen om att det är ungefär samma priser när man går på billigaste priser.

Tittar man sen på priser när man går upp i bokningsklasser så kommer det ju skilja av förklarliga skäl.

CPH -FNC i Dec med SAS
Och vad vill du säga med ett specifikt datum och pris? Du har onekligen valt ett väldigt dyrt datum och bokas säkert i C på en destination som är lite speciell.

Detta pris är ju dock inte på något sätt representativt för vad priser inom Europa med SAS Business är för tillfället och närmsta tiden.

Tittar jag på sas.se så får jag inte de priser du visar i din screenshot, det är enbart på lördagar som SAS flyger CPH-FNC
1758550724697.png

Letar du lite kan du hitta tex cph-muc-fnc for 15k I business. Men då är det blandning av sas och Lufthansa. Vilket knappast är relevant jämförelse. ingen aning om det är det som gjordes, men den typen av anslutningar dyker upp i appen på vissa dagar.

Jag gissar också att alla som bokade plus när biljetterna släpptes nu sitter i business och det bidrar till att det drar iväg

Detta tror jag verkligen påverkar tillgången under de första månaderna/halvåret.

Likaså har väl SAS fortfarande en vilja att sälja enkelbiljetter i Europa medan LH-gruppen samt AF/KL oftast (alltid?) kräver t/r med natt mot lördag eller natt mot söndag för att erbjuda de lägsta (publicerade) priserna i Business?

Toppen