Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Hur gick det? Verkar vara kaos på back office, inväntar två återbetalningar. Ena fick jag refund notice om för 2v veckor sedan men inte sett någon transaktion. För den andra bokningen andra bokningen har jag ännu inte ens fått någon refund notice. Snart två månader man fått ligga ute med pengarna nu, nästan så man vill kräva kompensation.
Har du sett röken av dina pengar än?

Bortglömt i kundtjänst?

Satt 40 min i kö trots prioritering. Agenten allmänt ointresserad och okunnig. Hade hittat bättre connections till en befintlig bonusresa men agenten hittade inte dessa. Dock föreslog han en SAS-flight jag inte såg online (här blev jag ännu mer skeptisk). När han försökte lägga till den sa han "Den är tyvärr i högre klass, bokningsklass K" och erbjöd sig kolla "hur mycket extra det kostar" att lägga till den.

Förklarade att han inte kan lägga till revenue bokningsklass i en SkyTeam bonusresa och bad honom säkerställa att han söker partnerbonusresor för att se om han skulle hitta flighten jag ser online. Då blev jag satt på hold och sitter ännu här ytterligare 40 min senare.
Fortsättning följer. Agenten kom efter 45 minuter på hold till slut tillbaka. Med mycket guidning hittade han de anslutningsflyg jag avsåg lägga till. Bad honom ta kortuppgifter innan han skickade bokningen för biljettering (han hade i princip noll koll på vad som behövde göras) men dessa verkar han ändå inte ha sparat. Hade två missade samtal i lördags från SAS, visade sig att inga kortuppgifter fanns när bokningen skulle biljetteras. Ringde upp direkt och lämnade dessa på nytt och fick svaret att det lades i "priokön". Hoppas således på biljettering under dagen idag.

Inga nyheter för de som hänger här men så här osmidig process för (om)bokningar var det länge sedan jag varit med om.

Fortsättning följer. Agenten kom efter 45 minuter på hold till slut tillbaka. Med mycket guidning hittade han de anslutningsflyg jag avsåg lägga till. Bad honom ta kortuppgifter innan han skickade bokningen för biljettering (han hade i princip noll koll på vad som behövde göras) men dessa verkar han ändå inte ha sparat. Hade två missade samtal i lördags från SAS, visade sig att inga kortuppgifter fanns när bokningen skulle biljetteras. Ringde upp direkt och lämnade dessa på nytt och fick svaret att det lades i "priokön". Hoppas således på biljettering under dagen idag.

Inga nyheter för de som hänger här men så här osmidig process för (om)bokningar var det länge sedan jag varit med om.
Man måste lära sig att HUACA så fort personen är inkompetent på andra sidan :p Är ännu mer av ett lotteri sen bytet till SkyTeam och byte av CS-leverantör!

Man måste lära sig att HUACA så fort personen är inkompetent på andra sidan :p Är ännu mer av ett lotteri sen bytet till SkyTeam och byte av CS-leverantör!
Bytet av leverantör, ja, det har såklart stor påverkan. Men att SkyTeam-övergången skulle påverka agenternas (in)kompetens ställer jag mig mer frågande till.

Ja, det blir ofta HUACA men när jag väl får en svensk agent i luren brukar jag försöka guida dem rätt även om de verkar okunniga vilket har fungerat hyfsat historiskt.

Bytet av leverantör, ja, det har såklart stor påverkan. Men att SkyTeam-övergången skulle påverka agenternas (in)kompetens ställer jag mig mer frågande till.

Ja, det blir ofta HUACA men när jag väl får en svensk agent i luren brukar jag försöka guida dem rätt även om de verkar okunniga vilket har fungerat hyfsat historiskt.
Jo kan hålla med, men det blir lite information overload för vissa när dom inte vet vad som gäller med de nya reglerna/flygbolagen etc o_O

Nu börjar det nästan bli komiskt. Ringde nyss in igen då biljettering inte blivit klar idag heller trots "priokö". Agenten meddelar att senaste agenten (också) gjort en miss men att han nu lagt den på "snabbkö" och att den ska biljetteras inom 24h.

Får se om snabbkön funkar bättre än priokön helt enkelt.

Last edited:
Detta kan väl inte stämma? "Full refund" betyder inte det i verkligheten med skybokningar längre? Utan det är 50 euro avbokningsavgift per person även vid inställda/tidsändrade bonusflygningar!

"Takk for din henvendelse.

Jeg forstår at du har spørsmål angående refusjonen for din bonusreise, spesielt siden beløpet du fikk refundert var lavere enn det du betalte.

Etter å ha sjekket bestillingen, ser jeg at flygningen din ble endret med to timer, noe som kvalifiserer for full refusjon. De 100 euroene som du refererer til, er imidlertid ikke en del av den refusjonen. Dette beløpet er en "other airlines service fee" som andre flyselskaper tar for flygninger bestilt gjennom oss. Dessverre er ikke denne avgiften refunderbar, selv om våre flygninger ble forsinket med mer enn 61 minutter.

Jeg håper dette gir deg en bedre forståelse av reglene for bonusreiser med andre flyselskaper.

Hvis du har flere spørsmål, må du gjerne kontakte oss igjen."

Nu börjar det nästan bli komiskt. Ringde nyss in igen då biljettering inte blivit klar idag heller trots "priokö". Agenten meddelar att senaste agenten (också) gjort en miss men att han nu lagt den på "snabbkö" och att den ska biljetteras inom 24h.

Får se om snabbkön funkar bättre än priokön helt enkelt.
Ringde in i lördags för att lägga till hemresan på en befintlig boking, agenten tog alla uppgifter, och skickade den vidare till backoffice.

Jag trodde den skulle biljeteras igår måndag, men inget hände. Väntade tills idag lunch tisdag, och ringde in för att kolla att allt såg rätt ut.
Agenten sa att ha la in den på snabbkön, tror jag, för han pratade danska, förstod inte allt han sa.

Idag, tisdag, runt 18 tiden så plingade det till i mailboxen. Biljetterna var utställda.

Toppen