Senaste nytt

SAS tar bort 24h öppet köp

Stör mig mer och mer på denna förändring. Om de åtminstone nöjt sig med att dra ned den till säg 6/12h för att enkelt kunna fixa något som gått fel under bokningen. Var tex tvungen att utnyttja möjligheten för ett par veckor sedan för att deras, ibland, haveri till hemsida gjorde att datumen hoppade fram och tillbaka under bokningen vilket gjorde att det i slutändan blev fel. Bokade bara av och gjorde ny med korrigerade datum.
Ja, verkligen. 24h ångerrätten har fungerat toppenbra då man måste koordinera t ex flera resor samtidigt, eller då man gjort fel. Jag skulle gissa att de gör detta för att istället införa en "Håll ditt pris i X dagar mot en avgift" (trots att till exempel United erbjuder både 24t fri avbokning OCH att man kan hålla priset i X dagar).

Tråkigt att detta är borta. Norwegian har kvar det enligt vad jag hittar: https://www.norwegian.com/se/bokning/praktisk-bokningsinformation/biljettregler/lowfare/
Ingen 'håll priset' funktion än heller.
Riktigt dåligt av SAS, återstår väl att se om de kommer ha någon mjuk linje när det blivit fel. Blir ju drygt att betala 600kr för att kollegan bokat utan alla förnamn tex.

Även Lufthansa erbjuder 24h:
https://www.lufthansa.com/us/en/baggage-and-other-fees#:~:text=Customers%20who%20make%20a%20reservation,prior%20to%20the%20flight's%20departure.

Blir ju drygt att betala 600kr för att kollegan bokat utan alla förnamn tex.
SAS har tatt bort gebyr for name correction:
835.png

Det låter ju riktigt bra! Gissar dock att det enbart gäller rena SAS bokningar (inte skyteam)? Var kommer informationen ifrån? Jag hittar ingen information om detta på SAS hemsida, dom borde ju pusha för det som en förbättring.
Åtminstone på Star Alliance-tiden var en anledning till att namnbyte inte tilläts på bonusbiljetter, att det inte var säkert att namnbyte faktiskt fungerade i alla olika IT-system involverande andra bolag. Jag har hört samma besked från andra *A-bolag när jag haft felstavad biljett, som de skulle rättat gratis om de kunnat. Vad jag sett av SkyTeam hittills skulle det förvåna mig om det fungerar så väldigt mycket bättre där...

Åtminstone på Star Alliance-tiden var en anledning till att namnbyte inte tilläts på bonusbiljetter, att det inte var säkert att namnbyte faktiskt fungerade i alla olika IT-system involverande andra bolag. Jag har hört samma besked från andra *A-bolag när jag haft felstavad biljett, som de skulle rättat gratis om de kunnat. Vad jag sett av SkyTeam hittills skulle det förvåna mig om det fungerar så väldigt mycket bättre där...
Jag har hört samma sak därav min gissning att det enbart gäller rena SAS bokningar. Men det gäller tydligen även Widerøe.

”The ticket must be unused on SK/WF operated flights with SK/WF-prefix booked for the entire journey.”

Med tanke på detta så borde man premiera (och inte som idag straffa) att man först gör en bokning online och sedan ändrar via telefon i de fall när det inte går att boka allt online. Risken för felstavningar är ju avsevärt mindre skriftligen än muntligen. Dessutom så flyttar man ju ansvaret från agenten till kunden att ha matat in korrekt. Men det allra bästa vore ju en online bokning där man kan söka och ändra leg för leg.

Jag har hört samma sak därav min gissning att det enbart gäller rena SAS bokningar. Men det gäller tydligen även Widerøe.
Gissningar behövs inte, det står (tyvärr) tydligt i texten (se nedan). Antar att Widerøe funkar för att SAS har full koll på bokningssystemet på dessa code shares, under de c:a 1,5 månader som är kvar tills partnerskapet upphör 15 oktober.

Name correction is not allowed when:
  • The PNR is booked on code share flights
  • The PNR is booked on Other Airlines

Gissningar behövs inte, det står (tyvärr) tydligt i texten (se nedan). Antar att Widerøe funkar för att SAS har full koll på bokningssystemet på dessa code shares, under de c:a 1,5 månader som är kvar tills partnerskapet upphör 15 oktober.

Name correction is not allowed when:
  • The PNR is booked on code share flights
  • The PNR is booked on Other Airlines
Nä gissningar behövs bara när man inte har tillgång till fakta, vilket jag inte hade när jag gissade. Kommenterade bara att min gissning (tyvärr) var korrekt bortsett från tillägget av WF.

”The ticket must be unused on SK/WF operated flights with SK/WF-prefix booked for the entire journey.”

Toppen