Senaste nytt

Kreditkort med lägst valutapåslag?

Kommer vara i Dubai från andra veckan i oktober och en vecka in i november. Kommer jobba därifrån men resan i sig är rent privat (min sambo är föräldraledig, jag har inte haft sommarsemester och vi tycker att det är skönt att komma iväg till värmen ett tag osv) så kommer ta alla kostnader privat inklusive valutaavgifter.

Mina föräldrar, två systrar med barn kommer ner under höstlovsveckan, jag har bokat deras hotell och kommer sköta betalningarna för detta.

Har inte gjort någon budget för resekostnaderna men bara hotellen lär väl bli runt SEK 150k så funderar på hur jag lägger upp detta bäst sett till kostnader och poängintjäning. Har Amex Elite där årets två vouchers redan är intjänade. Min kvalificeringsperiod för Eurobonusstatus går ut sista oktober och jag har uppnåt EBG redan och kommer inte gå för EBD. Så för Eurobonusintjäning är det bara bonuspoäng som är relevanta och då är det Amex Elite vs SAS MC Premium.

Frågan är då lite vad priset för poängen blir med de korten jämfört med om jag skaffar något med lägre valutaavgift (utan att bli "lurad" av en sämre underliggande växelkurs)? Lönt att fundera på Revolut eller en spend på SEK 200-250k ger kanske inget vettigt där? Samma fråga för Amex Platinum med points plus?

Klart plus om det är kort man kan ha i Google Pay eller Samsung Pay för betalningar utan att behöva släpa med kortet.
Wisekortet är min rekommendation. Du får midmarketkurs dvs samma kurs vid köp som vid sälj, och en väldigt liten och förutsägbar påslag. Sedan är det VISA kort så inga problem med ställen som inte ta AMEX. Du kan även ta ut lite kontanter utan några extra avgifter eller påslag jämfört med betalning med kortet. Man brukar kunna få det fysiska kortet gratis och den fungerar i google pay och apple pay och onlinebetalningar direkt när man söker.

Jag tycker Northmill-kortet fungerar bra! Jag använder det för alla kontantuttag utomlands. Snyggt kort också.
Liten varning för att det tar lång tid att få det fysiska kortet bara, men det virtuella finns tillgängligt direkt.

De har kampanj nu där man kan bjuda in en vän och båda får då 100 kr. Tips!

Ny kval.period 1/11?
AMEX Elite -> Det du spenderar i okt -> bonuspoäng första veckan i nov -> nivåpoäng 30/11. Så du kan få nivåpoängen på nästa period är min uppfattning.
Hmm, korrekt - ny period är den 1/1. Det sätter saken i något annorlunda ljus - tack! Jag brukar ju landa mellan EBG och EBD så gör vanilgtvis ingen avgörande skillnad med en månad mer eller mindre, men ska ju vara lite föräldraledig nästa år så kan vara bra att få en bra start på kvalificeringsperioden.

Toppen