Senaste nytt

Vem skall jag vända mitt krav mot?

Gillinger

Ny medlem
Bokade en open jaw med Swiss.

ARN-MUN-PEK
PVG-FRA-ARN

Arn-munchen flöga av LH och MUN-PEK av air China. Vi har alltså biljetter utfärdade av swiss.

Väl på plats i Munchen ser vi att vårt flyg är 23 timmar försenat. Surt, men dag i Munchen kan man överleva. Nu är det dags att söka kompensationen men swiss pekar på air China och air China tar bara emot krav om man har en biljett utfärdad av air China.

Jag har stått på mig mot Swiss och menar att jag har en swiss-biljett och det är därför de som skall ersätta mig men de vägrar

Har jag rätt? Har ni tips på nästa steg? Inte sugen att sälja kravet till någon av alla webbtjänster som tar 30%. Det går inte att komma i kontakt med Swiss claims utan det är ett formulär, så har ni andra eskaleringsvägar vore det guld.
 
Air china ska du kontakta, dela med dig av texten du skrivit så kan vi hjälpa dig.
Precis utförande bolag som orsakat förseningen. EU261 gäller endast på icke-EU/EES bolag vid avgång från EU/EES, så du har tur att du inte blev försenad med dem åt andra hållet.

Swiss är okända för att vara en rejäl utmaning med ersättning ska också tilläggas, även om du inte har något att hämta hos dem nu.
 
Även om jag bokat biljetterna via swiss och flög med ett Swiss ticket number?
I ditt fall så har Swiss agerat resebyrå.

"Kontakta alltid flygbolaget för att ställa dina krav. Detta gäller även om du köpt resan av en resebyrå. Om din bokning innehåller flygningar med mer än ett flygbolag ska du vända dig till det bolag som ansvarade för den försenade eller inställda flygningen."
Läs mer här: https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/forsenat-flyg/
 
Bokade en open jaw med Swiss.

ARN-MUN-PEK
PVG-FRA-ARN

Arn-munchen flöga av LH och MUN-PEK av air China. Vi har alltså biljetter utfärdade av swiss.

Väl på plats i Munchen ser vi att vårt flyg är 23 timmar försenat. Surt, men dag i Munchen kan man överleva. Nu är det dags att söka kompensationen men swiss pekar på air China och air China tar bara emot krav om man har en biljett utfärdad av air China.

Jag har stått på mig mot Swiss och menar att jag har en swiss-biljett och det är därför de som skall ersätta mig men de vägrar

Har jag rätt? Har ni tips på nästa steg? Inte sugen att sälja kravet till någon av alla webbtjänster som tar 30%. Det går inte att komma i kontakt med Swiss claims utan det är ett formulär, så har ni andra eskaleringsvägar vore det guld.

Kravet ska riktas mot Air China.
Om Air China inte vill behandla ditt ärende så föreslår jag att du går vidare genom Schlichtungsstelle Reise & Verkehr e.V.

Processen är kostnadsfri men kan ta ett tag. Jag inväntar fortfarande besked på ett ärende från maj 2025. Att få ett ärende behandlat är kostnadsfritt.
 
Toppen