Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Helt klart rör alla diskussioner om bättre med Star upp en massa känslor. För egen del upplever jag en stor försämring med SAS de senaste åren

- Upplever att antalet flyg från Göteborg minskat. Fortsätter SAS på det viset blir det tåg till CPH eller LH från GOT. (kanske subjektivt)
- En mycket stor minskning av awardresor Österut.
- SAS satsar bara västerut. För egen del kan/vill jag av olika anledningar inte åka till USA. karibien är en möljihet men inte jätteintressant.

Jag förstår att om man är ok att åka till USA så är förändringen inte så stor och då finns även rena SAS biljetter. För oss som vill åka österut har dock alliancebytet varit katastrofalt. Tro också att en stor del av frustrationen är SAS bedrövliga kommunikation då höga företrädare vid flertal tillfällen sag att det har inte blivit sämre tillgänglighet. Lägg till detta ett stort antal förändringar , med otydlig kommunikation, angående feederflyg och avgifter.

När det gäller kommentarer om att det är iallafall bättre än konkurs. Jag hade ärligt talat hoppats slippa sådana kommentarer. Upplever det som att man vill dumförklara någon. Jag har full respekt att det finns andra åsikter men hoppas då att det är ok att uttrycka min frustration utan kommentarer "det är ju bättre än konkurs"
Likväl som du har all rätt att uttrycka din frustration över att saker har blivit sämre med Skyteam, så har alla andra på forumet också rätt att uttrycka sina tankar i frågan och det är fullt ok att tycka att det är bättre än konkurs, även om du inte tycker att den kommentaren är "bra".
Forumreglerna är rätt tydliga i detta, vi diskuterar sak och inte person. Att diskutera att ett företag inte gått i konkurs utan att det blev ett alliansbyte ligger inom ramen för vad som är ok att ha åsikter om. Det handlar inte om att dumförklara någon, utan det hade varit ett relativt troligt scenario om inget bolag gått in och räddat SAS i samband med Chapter 11.

Tror inte att det är någon här på forumet som tycker att det generellt blivit bättre än innan pandemin eller åren efter pandemin "var över". Däremot så finns det vissa saker som blivit bättre och andra som blivit sämre.
Det är lite så det ser ut i hela branschen, förändringar görs konstant, och de flesta av dom är inget som "förbättrar" för oss poängjägare.

Har ingen koll på utbudet från Göteborg, men det är ju ingen nyhet att SAS inte satsar på GOT som ett nav. Man försökte med en linje till EWR men den verkar ha gått sådär, och flyg ut i Europa kommer kräva stopp på vägen för det mesta (CPH, AMS, CDG, FRA, MUC, LHR osv).

Har ingen statistik på awardresor österut, men då antalet flygbolag i alliansen som flyger med flertalet flyg mellan Europa och Asien har minskat drastiskt så är det tyvärr en konsekvens av detta.
Personligen tror jag inget flygbolag i dagsläget eller inom en snar framtid kommer vilja satsa stort på Asien från Europa med tanke på vad som händer i Ukraina/Ryssland oh i lite andra länder där det är oroligt. Hade det gått att flyga över Ryssland som innan pandemin så hade saker varit annorlunda med vad man satsar på. Utifrån det perspektivet så var det väl bra av SAS att satsa på USA. Sen råkade det bli lite kaos internt i USA istället som på inget sätt varit positivt för något flygbolag som flyger dit (mig veterligen), däremot har det ökat tillgängligheten på awards dit när fler väljer bort landet.

Kommunikationen från SAS är och har alltid varit bedrövlig. Folk lovar stort samt guld och gröna skogar, men det är väldigt sällan vi ser något av det. För egen del har det blivit "jag tror på det när ni bevisar det" om det mesta som sägs, tråkigt men sant.

För att summera lite kort så är det nog väldigt få som tycker det är bättre nu. Men ju förr man accepterar den nya verkligheten och försöker anpassa sig till den, desto bättre (så resonerar jag i alla fall). Vi har genom åren sätt stora förändringar inom SAS och Eurobonus. Gamla EU3 zonen när man drog in stora summor på plus resor i europa till väldigt lågt pris. Flyg i economy på longhaul som gav massor av poäng för 2500-3000 kronor tur och retur. Allt detta är borta och nu finns det andra sätt att dra in poängen på bästa sätt, dvs flyg inte utan spendera på kreditkorten eller köp presentkort typ. Vad som blir nästa stora förändring nu när SAS är med i Skyteam återstår väl att se, men vi kan nog vara säkra på att sista förändringen inte är gjord och det är fullt möjligt att det blir fler försämringar framöver (kan ju även bli bättre).
 
Likväl som du har all rätt att uttrycka din frustration över att saker har blivit sämre med Skyteam, så har alla andra på forumet också rätt att uttrycka sina tankar i frågan och det är fullt ok att tycka att det är bättre än konkurs, även om du inte tycker att den kommentaren är "bra".
Forumreglerna är rätt tydliga i detta, vi diskuterar sak och inte person. Att diskutera att ett företag inte gått i konkurs utan att det blev ett alliansbyte ligger inom ramen för vad som är ok att ha åsikter om. Det handlar inte om att dumförklara någon, utan det hade varit ett relativt troligt scenario om inget bolag gått in och räddat SAS i samband med Chapter 11.

Tror inte att det är någon här på forumet som tycker att det generellt blivit bättre än innan pandemin eller åren efter pandemin "var över". Däremot så finns det vissa saker som blivit bättre och andra som blivit sämre.
Det är lite så det ser ut i hela branschen, förändringar görs konstant, och de flesta av dom är inget som "förbättrar" för oss poängjägare.

Har ingen koll på utbudet från Göteborg, men det är ju ingen nyhet att SAS inte satsar på GOT som ett nav. Man försökte med en linje till EWR men den verkar ha gått sådär, och flyg ut i Europa kommer kräva stopp på vägen för det mesta (CPH, AMS, CDG, FRA, MUC, LHR osv).

Har ingen statistik på awardresor österut, men då antalet flygbolag i alliansen som flyger med flertalet flyg mellan Europa och Asien har minskat drastiskt så är det tyvärr en konsekvens av detta.
Personligen tror jag inget flygbolag i dagsläget eller inom en snar framtid kommer vilja satsa stort på Asien från Europa med tanke på vad som händer i Ukraina/Ryssland oh i lite andra länder där det är oroligt. Hade det gått att flyga över Ryssland som innan pandemin så hade saker varit annorlunda med vad man satsar på. Utifrån det perspektivet så var det väl bra av SAS att satsa på USA. Sen råkade det bli lite kaos internt i USA istället som på inget sätt varit positivt för något flygbolag som flyger dit (mig veterligen), däremot har det ökat tillgängligheten på awards dit när fler väljer bort landet.

Kommunikationen från SAS är och har alltid varit bedrövlig. Folk lovar stort samt guld och gröna skogar, men det är väldigt sällan vi ser något av det. För egen del har det blivit "jag tror på det när ni bevisar det" om det mesta som sägs, tråkigt men sant.

För att summera lite kort så är det nog väldigt få som tycker det är bättre nu. Men ju förr man accepterar den nya verkligheten och försöker anpassa sig till den, desto bättre (så resonerar jag i alla fall). Vi har genom åren sätt stora förändringar inom SAS och Eurobonus. Gamla EU3 zonen när man drog in stora summor på plus resor i europa till väldigt lågt pris. Flyg i economy på longhaul som gav massor av poäng för 2500-3000 kronor tur och retur. Allt detta är borta och nu finns det andra sätt att dra in poängen på bästa sätt, dvs flyg inte utan spendera på kreditkorten eller köp presentkort typ. Vad som blir nästa stora förändring nu när SAS är med i Skyteam återstår väl att se, men vi kan nog vara säkra på att sista förändringen inte är gjord och det är fullt möjligt att det blir fler försämringar framöver (kan ju även bli bättre).

Likväl som du har all rätt att uttrycka din frustration över att saker har blivit sämre med Skyteam, så har alla andra på forumet också rätt att uttrycka sina tankar i frågan och det är fullt ok att tycka att det är bättre än konkurs, även om du inte tycker att den kommentaren är "bra".
Forumreglerna är rätt tydliga i detta, vi diskuterar sak och inte person. Att diskutera att ett företag inte gått i konkurs utan att det blev ett alliansbyte ligger inom ramen för vad som är ok att ha åsikter om. Det handlar inte om att dumförklara någon, utan det hade varit ett relativt troligt scenario om inget bolag gått in och räddat SAS i samband med Chapter 11.

Tror inte att det är någon här på forumet som tycker att det generellt blivit bättre än innan pandemin eller åren efter pandemin "var över". Däremot så finns det vissa saker som blivit bättre och andra som blivit sämre.
Det är lite så det ser ut i hela branschen, förändringar görs konstant, och de flesta av dom är inget som "förbättrar" för oss poängjägare.

Har ingen koll på utbudet från Göteborg, men det är ju ingen nyhet att SAS inte satsar på GOT som ett nav. Man försökte med en linje till EWR men den verkar ha gått sådär, och flyg ut i Europa kommer kräva stopp på vägen för det mesta (CPH, AMS, CDG, FRA, MUC, LHR osv).

Har ingen statistik på awardresor österut, men då antalet flygbolag i alliansen som flyger med flertalet flyg mellan Europa och Asien har minskat drastiskt så är det tyvärr en konsekvens av detta.
Personligen tror jag inget flygbolag i dagsläget eller inom en snar framtid kommer vilja satsa stort på Asien från Europa med tanke på vad som händer i Ukraina/Ryssland oh i lite andra länder där det är oroligt. Hade det gått att flyga över Ryssland som innan pandemin så hade saker varit annorlunda med vad man satsar på. Utifrån det perspektivet så var det väl bra av SAS att satsa på USA. Sen råkade det bli lite kaos internt i USA istället som på inget sätt varit positivt för något flygbolag som flyger dit (mig veterligen), däremot har det ökat tillgängligheten på awards dit när fler väljer bort landet.

Kommunikationen från SAS är och har alltid varit bedrövlig. Folk lovar stort samt guld och gröna skogar, men det är väldigt sällan vi ser något av det. För egen del har det blivit "jag tror på det när ni bevisar det" om det mesta som sägs, tråkigt men sant.

För att summera lite kort så är det nog väldigt få som tycker det är bättre nu. Men ju förr man accepterar den nya verkligheten och försöker anpassa sig till den, desto bättre (så resonerar jag i alla fall). Vi har genom åren sätt stora förändringar inom SAS och Eurobonus. Gamla EU3 zonen när man drog in stora summor på plus resor i europa till väldigt lågt pris. Flyg i economy på longhaul som gav massor av poäng för 2500-3000 kronor tur och retur. Allt detta är borta och nu finns det andra sätt att dra in poängen på bästa sätt, dvs flyg inte utan spendera på kreditkorten eller köp presentkort typ. Vad som blir nästa stora förändring nu när SAS är med i Skyteam återstår väl att se, men vi kan nog vara säkra på att sista förändringen inte är gjord och det är fullt möjligt att det blir fler försämringar framöver (kan ju även bli bättre).

Amen to that!
 
Helt klart rör alla diskussioner om bättre med Star upp en massa känslor. För egen del upplever jag en stor försämring med SAS de senaste åren

- Upplever att antalet flyg från Göteborg minskat. Fortsätter SAS på det viset blir det tåg till CPH eller LH från GOT. (kanske subjektivt)
- En mycket stor minskning av awardresor Österut.
- SAS satsar bara västerut. För egen del kan/vill jag av olika anledningar inte åka till USA. karibien är en möljihet men inte jätteintressant.

Jag förstår att om man är ok att åka till USA så är förändringen inte så stor och då finns även rena SAS biljetter. För oss som vill åka österut har dock alliancebytet varit katastrofalt. Tro också att en stor del av frustrationen är SAS bedrövliga kommunikation då höga företrädare vid flertal tillfällen sag att det har inte blivit sämre tillgänglighet. Lägg till detta ett stort antal förändringar , med otydlig kommunikation, angående feederflyg och avgifter.

När det gäller kommentarer om att det är iallafall bättre än konkurs. Jag hade ärligt talat hoppats slippa sådana kommentarer. Upplever det som att man vill dumförklara någon. Jag har full respekt att det finns andra åsikter men hoppas då att det är ok att uttrycka min frustration utan kommentarer "det är ju bättre än konkurs"
Alla vet och alla fattar att det har blivit sämre, det är bara sånt jävla tjat om att det blivit sämre.
Är ju bara öppna dörrar som sparkas in konstant med att påpeka hur dåligt det blivit med Skyteam istället för Star Alliance.

Jag tänkte ge det ett år av barnsjukdomar innan jag började döma systemet, men nu börjar min bild klarna av hur det troligen kommer se ut och jag har redan börjat planera för hur min framtid ska se ut i kreditkortsdjungeln för länge sen beroende på hur produkten eurobonus kommer se ut.

Det finns ju ingen på jorden som kan påstå att Skyteam har blivit till det bättre i det stora hela, finns säkert ett fåtal som det blivit bättre för som har någon nischmarknad såsom Karibien eller något.
Men det är bara så jävla tröttsamt med alla kommentarer om hur jävla dåligt det blivit med skyteam, ingen diskuterar lösningar utan bara ska hoppa på i släptåget med klagande om självklarheter.
 
Vill inte ta ställning i diskussionen mer än att tillföra ett positivt inlägg om hur det, mitt användarnamn som ledtråd, blivit markant bättre för mig att även ta mig till små flygplatser västerut. Igår bokade jag en resa till MSP och vidare till DLH, genomgående awardresa med mixade klasser från ARN där långa benen samt amerikabenen i C. När jag bokat upp hemresa lägger jag till den i 'lyckade bokningar av bonusresor' för skådande. Förstår att de som reser ffa till Thailand ovh övriga Sydostasien känner sig snuvade på potten, men för mig med mycket trafik till landet som just nu är en paria är det rentav en förbättring i tillgång och en kul blandning av olika bolag.
 
Självklart trist att utbudet minskat och att X2-faktorn kvarstår på de bolag som skulle kunna öka tillgängligheten (till Asien/Australien och Sydamerika). Det brukar det dock lösa sig om man kan vara lite flexibel med datum och destination (även om det kräver tid och tålamod).
Det som stör mig (läs; gör mig förbannad på riktigt) är att när man väl hittat och bokat en resa efter alla (tvetydiga/otydliga) regler så kommer ngn agent in och förstör resan när man försöker lägga till LHR-ARN som sista flight på sin hemresa. Så visst, det har blivit sämre utbud med Sky Team än *A men det är SAS och deras kundtjänst/system/rutiner som måste skärpa till sig. Det övergår (fortfarande) mitt förstånd hur okunniga vissa agenter är och hur till synes enkla uppgifter som att lägga till en feeder-flight kan ta sån tid och orsaka så mkt strul?
Känns ibland som man anställt en lastbilschaufför som inte kan köra lastbil……
 
Självklart trist att utbudet minskat och att X2-faktorn kvarstår på de bolag som skulle kunna öka tillgängligheten (till Asien/Australien och Sydamerika). Det brukar det dock lösa sig om man kan vara lite flexibel med datum och destination (även om det kräver tid och tålamod).
Det som stör mig (läs; gör mig förbannad på riktigt) är att när man väl hittat och bokat en resa efter alla (tvetydiga/otydliga) regler så kommer ngn agent in och förstör resan när man försöker lägga till LHR-ARN som sista flight på sin hemresa. Så visst, det har blivit sämre utbud med Sky Team än *A men det är SAS och deras kundtjänst/system/rutiner som måste skärpa till sig. Det övergår (fortfarande) mitt förstånd hur okunniga vissa agenter är och hur till synes enkla uppgifter som att lägga till en feeder-flight kan ta sån tid och orsaka så mkt strul?
Känns ibland som man anställt en lastbilschaufför som inte kan köra lastbil……

För att träningen antagligen är i princip obefintlig, man har press på sig att klara av samtalen snabbt, många sitter hemma i pyjamasbyxor och har ingen att fråga hur de ska göra. Lönen är kass, saker ändras så ofta att det är helt omöjligt att hålla sig uppdaterad på allt och dessutom verkar de flesta vara omotiverade människor generellt.

Man får vad man betalar för.
 
Självklart trist att utbudet minskat och att X2-faktorn kvarstår på de bolag som skulle kunna öka tillgängligheten (till Asien/Australien och Sydamerika). Det brukar det dock lösa sig om man kan vara lite flexibel med datum och destination (även om det kräver tid och tålamod).
Det som stör mig (läs; gör mig förbannad på riktigt) är att när man väl hittat och bokat en resa efter alla (tvetydiga/otydliga) regler så kommer ngn agent in och förstör resan när man försöker lägga till LHR-ARN som sista flight på sin hemresa. Så visst, det har blivit sämre utbud med Sky Team än *A men det är SAS och deras kundtjänst/system/rutiner som måste skärpa till sig. Det övergår (fortfarande) mitt förstånd hur okunniga vissa agenter är och hur till synes enkla uppgifter som att lägga till en feeder-flight kan ta sån tid och orsaka så mkt strul?
Känns ibland som man anställt en lastbilschaufför som inte kan köra lastbil……
Problemet är kombinationen med noll system-/tjänsteutveckling vilket måste driva sjuk arbetsbelastning på saker med extremt dålig marginal.
Nog för att det säkert är gamla system bla bla och externa parter/partners etc men tycker ändå det finns en gräns för hur mycket man kan tillåtas skylla på det. Andra lyckas ändå ha och framförallt utveckla/förbättra välfungerande digitala tjänster. Amerikanska bolagen är tex hästlängder före trots att samtliga gått igenom konkurser och mergers (börjar iof bli ett tag sedan). Tycker det till stor del verkar vara en (fel)prioriterings-/intressefråga vilket gör det extra frustrerande. De har väl tex bytt hemsida tre gånger sedan awardonlinebokningen infördes.
Jobbar själv med ERP-system och trots att vissa kunder sitter på versioner från dackefejden så upplever jag att servicen till deras kunder inte behöver lida så extremt för det.
 
Toppen