Senaste nytt

Ombokad från Air France till KLM

Vill inte hijacka tråden men har en relaterad fundering. Har fått en award-utresa med AF inställd. ARN-CDG-DXB i biz. Har fått ett nytt förslag som är okej men inte kanon. Resan är under sportlovet 2026 och således finns inga awardresor tillgängliga för ombokning.

Mitt nya (och enda) förslag är en resa som definitivt inte fanns som award sedan tidigare (förmodligen på SAS initiativ). Jag hade helst bokat om till annan tillgänglig (ej award) AF-resa och har ringt AF en gång (hänvisar till SAS) och till SAS en gång (hänvisar till att man bara kan boka om till befintlig award). Ska man ge det 15 samtal med SAS och hoppas att dom kan lösa det eller ska man bara bita i det sura och ta den resa som erbjuds? Vet att den här typen av fråga dyker upp ibland. Tänkte om någon hade erfarenhet av just AF och Eurbonus och om man lyckats få till en bra ombokning med endera AF eller SAS i ett liknande läge.

Tackar för tankar :)
 
Vill inte hijacka tråden men har en relaterad fundering. Har fått en award-utresa med AF inställd. ARN-CDG-DXB i biz. Har fått ett nytt förslag som är okej men inte kanon. Resan är under sportlovet 2026 och således finns inga awardresor tillgängliga för ombokning.

Mitt nya (och enda) förslag är en resa som definitivt inte fanns som award sedan tidigare (förmodligen på SAS initiativ). Jag hade helst bokat om till annan tillgänglig (ej award) AF-resa och har ringt AF en gång (hänvisar till SAS) och till SAS en gång (hänvisar till att man bara kan boka om till befintlig award). Ska man ge det 15 samtal med SAS och hoppas att dom kan lösa det eller ska man bara bita i det sura och ta den resa som erbjuds? Vet att den här typen av fråga dyker upp ibland. Tänkte om någon hade erfarenhet av just AF och Eurbonus och om man lyckats få till en bra ombokning med endera AF eller SAS i ett liknande läge.

Tackar för tankar :)
Att de ska boka om dig till valfritt flyg som inte har awards är mer eller mindre en utopi och sker mer eller mindre aldrig.

Nu framgår det inte vad för ändring som gjorts, men har du bokats om i Business samma dagar hade jag tagit det.
 
Vill inte hijacka tråden men har en relaterad fundering. Har fått en award-utresa med AF inställd. ARN-CDG-DXB i biz. Har fått ett nytt förslag som är okej men inte kanon. Resan är under sportlovet 2026 och således finns inga awardresor tillgängliga för ombokning.

Mitt nya (och enda) förslag är en resa som definitivt inte fanns som award sedan tidigare (förmodligen på SAS initiativ). Jag hade helst bokat om till annan tillgänglig (ej award) AF-resa och har ringt AF en gång (hänvisar till SAS) och till SAS en gång (hänvisar till att man bara kan boka om till befintlig award). Ska man ge det 15 samtal med SAS och hoppas att dom kan lösa det eller ska man bara bita i det sura och ta den resa som erbjuds? Vet att den här typen av fråga dyker upp ibland. Tänkte om någon hade erfarenhet av just AF och Eurbonus och om man lyckats få till en bra ombokning med endera AF eller SAS i ett liknande läge.

Tackar för tankar :)

SAS har ju numera en friskrivning längst ner på Awardbokningssidan att de inte garanterar att det går att boka om flyg som blir inställda av partners. Det går ju lite på tvärs mot EU-regelverket säger men ja, har du fått en godtagbar ombokning så kör på den.
 
SAS har ju numera en friskrivning längst ner på Awardbokningssidan att de inte garanterar att det går att boka om flyg som blir inställda av partners. Det går ju lite på tvärs mot EU-regelverket säger men ja, har du fått en godtagbar ombokning så kör på den.
Det stämmer ju. Åker du på en partner award med icke-EU bolag från ett icke-EU land eller till och med helt utanför EU, så gäller ju inte EU261.
 
SAS har ju numera en friskrivning längst ner på Awardbokningssidan att de inte garanterar att det går att boka om flyg som blir inställda av partners. Det går ju lite på tvärs mot EU-regelverket säger men ja, har du fått en godtagbar ombokning så kör på den.
"Om ett partnerflygbolag ställer in en flygning kan SAS EuroBonus inte garantera att du blir ombokad till en annan flygning, såvida inte det utförande flygbolaget bokar om din biljett. SAS EuroBonus kan endast boka om dig på ett annat partnerflygbolags bonusbiljett om en sådan är tillgänglig för inköp."

Ser inte att detta går emot EU-regelverket. Ska du åka med partnerbolag som ställer in en flight är det inte SAS ansvar att omboka.
 
Last edited:
"Om ett partnerflygbolag ställer in en flygning kan SAS EuroBonus inte garantera att du blir ombokad till en annan flygning, såvida inte det utförande flygbolaget bokar om din biljett. SAS EuroBonus kan endast boka om dig på ett annat partnerflygbolags bonusbiljett om en sådan är tillgänglig för inköp."

Ser inte att detta går emot EU-regelverket. Ska du åka med partnerbolag som ställer in en flight är det inte SAS ansvar att omboka.
Det stämmer som du säger. Problemet här är att:
- Regelverket säger att det är utförande (dvs. flygbolag som ställt in flyg) flygbolag som skall boka om
- Flygbolagen säger att det är utställande (dvs. flygbolag som sålt dig biljetten) flygbolag som skall boka om

Som resenär hamnar du emellan stolarna här. Det som kan fungera, är att köpa ny biljett själv. Detta då utförande flygbolag inte assisterat dig enligt reglerna och sedan kräva pengarna tillbaka av dem. Du riskerar att brinna inne med ditt extra utlägg dock. Diskussion här: https://www.businessclass.com/forum/threads/regelverket-eg-nr-261-2004-dvs-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/
 
Det stämmer som du säger. Problemet här är att:
- Regelverket säger att det är utförande (dvs. flygbolag som ställt in flyg) flygbolag som skall boka om
- Flygbolagen säger att det är utställande (dvs. flygbolag som sålt dig biljetten) flygbolag som skall boka om

Som resenär hamnar du emellan stolarna här. Det som kan fungera, är att köpa ny biljett själv. Detta då utförande flygbolag inte assisterat dig enligt reglerna och sedan kräva pengarna tillbaka av dem. Du riskerar att brinna inne med ditt extra utlägg dock. Diskussion här: https://www.businessclass.com/forum/threads/regelverket-eg-nr-261-2004-dvs-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/
Jag har funderat på varför flygbolagen säger så, det borde ju rimligen vara lika för alla flygbolag? Kanske är det så att det skiljer sig mellan award och revenue? Jag fick nyligen ett inställt flyg av delta (långa benet med SAS) på en revenue bokning. Jag kontaktade då Delta enligt regelverket, de bokade om mig till en mycket smidigare resa med AF men när jag sedan ringde SAS för att få nya biljetter så tog det stopp, det var SAS som skulle lösa ombokningen. Vilket de också gjorde och jag fick en annan väg till destination där långa benen är med SAS.

Edit: Jag menar alltså att rutinerna skiljer sig åt, inte reglerna.
 
Toppen