Ja, regnar mest på Phuket, Samui, koh phangan.Koh Chang har väl mindre regn i oktober/november - alt västkusten
Innan pandemin var jag en frekvent Hong Kong besökare. Håller med om att Shek O är ett givet besöksmål. Som alternativ till taxi kan man även ta buss från Chai Wan. När familjen var och hälsade på vid ett tillfälle blev det spårvagn, tunnelbana och buss till Shek O så dom fick se att Hong kong Island inte bara består av skyskrapor Ett annat tips är att ta sig upp till Ngong Ping och sedan vidare fiskebyn Tai O. Håller även med om att det räcker med dagsutflykter till Shenzhen och Macau. Som RobHK skriver, vädret i oktober är riktigt behagligt i HK.Hongkong är alltid ett bra alternativ, tillsammans med Bangkok och Tokyo roligaste städerna i Asien i min bok. Sen har du fördelen att hösten är bästa vädret på hela året i Hongkong, för Bangkok kan du ha tur att den torra säsongen just börjat. Om din fruga gillar beachhäng kanske ni till och med kan ta en dag på beachen i Hongkong, t.ex. Shek O beach tar man sig till enkelt med en kort taxiresa, hyr stol, parasol och köp en ishink med dricka vid parkeringen så har man en riktig trevlig dag på stranden och kan fortfarande spendera kvällen i en av världens häftigaste städer.
Macau skulle jag bara rekommendera om ni gillar att hänga vid poolen på något av de lyxiga hotellen eller verkligen gillar high stakes gambling.
Som flera andra skrivit, givet säsongen kanske du ska titta på Vietnam också.
Vill bara bidra med mina erfarenheter. Har spenderat oktober i Phuket sista 3 åren. November 1 år innan dess. Oktober 2022 var det blötaste dom upplevt på 30 år, sa lokalbefolkningen. Jag spelade golf, hade förbetalt 10 greenfees, gick ut när det var uppehåll. ALLA bollar pluggades djupt... Men, dom andra åren har det vart jättefint, nån enstaka regnskur 10 minuter per vecka dagtid. Inte lika perfekt som i högsäsong, dec-feb, men tillräckligt bra för mig. Så det är klart att det kan variera mycket.Ja, regnar mest på Phuket, Samui, koh phangan.
Bättre solchanser på Koh chang, Koh samet eller Hua hin.